prof. Neutrino | Zprávy / Pozvánky | 29.06.2024
Galerie moderního umění v Hradci Králové (GMU) zahájila 20. června čtyři nové výstavy, z nichž nejvýznamnější je dlouho očekávaná expozice britského sochaře modernismu Henryho Moora (1898–1986). Výstava s názvem "Henry Moore a československé umění po roce 1945" představuje soubor ikonických děl tohoto modernistického mistra, jehož vliv na československé sochařství je nepopiratelný. Výstava byla připravena kurátorkami Pavlínou Morganovou a Lujzou Kotočovou, které sestavily díla od umělců inspirovaných Moorovou tvorbou, jako jsou Ladislav Zívr, Vítězslav Jungbauer, Vladimír Janoušek a Sylva Lacinová.
Expozice je výsledkem mnohaletého výzkumu, který zahrnoval jak československé, tak zahraniční archivní zdroje. Mezi vystavenými díly jsou originály z Muzea Folkwang v Essenu, Hamburger Kunsthalle a drážďanské Státní umělecké sbírky. Výstava je doprovázena stejnojmennou publikací, která zkoumá vliv Moorova díla na československé sochařství a reflektuje kulturní kontext studené války a státního socialismu. Návštěvníci si ji mohou expozici prohlédnout až do poloviny ledna 2025.
Další výstava v Bílé kostce s názvem "Loutky & židle" představuje tvorbu významné dvojice českých loutkářů Věry Říčařové Vítkové a Františka Vítka, kteří získali cenu Thálie za celoživotní loutkářské mistrovství. Instalace nabízí průřez jejich společnou prací, zahrnující divadelní artefakty, mechanické konstrukce a sbírku starých židlí.
V Černé kostce je připravena samostatná výstava současné umělkyně Juliany Höschlové nazvaná "Tears for Fears". Instalace zahrnuje skleněný objekt ve tvaru řečiště potoka z Krkonoš, zářivě barevné malby ohrožených květin a videoesej inspirovanou písní "Everybody Wants to Rule the World". Tereza Špinková, kurátorka výstavy, zdůrazňuje, že díla reflektují autorčin vztah k přírodě a klimatickým změnám.
Veřejný prostor před galerií obohatilo dílo Petra Stibrala "Pomník konzumerismu", které ironicky komentuje spotřební kulturu a budoucí nostalgii po období konzumu. Text doprovázející monumentální objekt napsal sochař a pedagog Pavel Karous: "Přestože si je Stibral vědom, že kapitalismus a jeho projevy způsobil současný katastrofální stav světa, nabízí ve svém uměleckém komentáři rozporuplný pohled na konzum." Výstavy v Bílé a Černé kostce a intervence ve veřejném prostoru budou k vidění do začátku října 2024.
redakce 04.07.2024
Výrazný zvuk, kombinující prvky indie rocku a postpunku, je doplněn o upřímné texty, které se nebojí otevřeně reflektovat emocionální turbulence a existenciální otázky.
redakce 01.07.2024
Jako když paprsky světla pronikají do temných koutů – hudba Cults je jako posmutnělý film, který je ale plný záblesků naděje.
redakce 30.06.2024
Jeho motto zní „hrát country hudbu a chovat se k lidem správně“ a tohoto slibu se drží každý večer.
redakce 28.06.2024
Na dnes je připraven koncert, komentované prohlídky a večírek na rozloučenou pod názvem Sbohem, Bauhause!.
redakce 27.06.2024
Úzkostem čelí Boy Bleach s velkou dávkou ironie, chytlavými refrény a taky rozzuřenými kytarami.
redakce 27.06.2024
V její hudbě se mísí vlivy hip hopu, metalu, avant-popu i punku, jejímu emotivnímu rapu a energické show dodává ještě víc síly live bubeník.
redakce 26.06.2024
Nebudou chybět ani vizuály, v nichž se potkávají dystopická města a abstraktní tvary s kapybarami a Billem Gatesem.
redakce 25.06.2024
V tvorbě japonských Violent Magic Orchestra se potkává black metal a techno, ohromující bouři živě dotváří vizuální show.
redakce 25.06.2024
Za konceptem New Nature se skrývá posthumanistický svět, kde se technologie, lidé a příroda propojují v novou jednotu.
redakce 24.06.2024
Mark "Slim" Cessna a Munly J. Munly, dva charismatičtí frontmani se v kontinuálním dialogu neustále přetahují o pozornost publika.