Jakub Šilhavík | Články / Offtopic / / Movie/dox | 22.08.2014
Letní filmová škola se letos v rámci sekce Půlnoční delikatesy zaměřila na španělský horor, kdy reflektovala především snímky z přelomu 70. a 80. let, které poskytovaly alternativu ke stereotypům filmové tvorby schvalované režimem generála Franka. Bohužel výsledné kvality jednoznačně odpovídaly ranku béčkové produkce – levný vizuál, nelogický příběh, stupidní dialogy a amatérské herecké výkony. Atmosféru strachu tehdy vystřídaly spíše nekonečné záchvaty smíchu. Naštěstí horor ve Španělsku od druhé poloviny 90. let zažívá renesanci, kdy o mrazení v zádech není nouze.
Španělskou epidemii hrůzy odstartoval snímek Diplomová práce z roku 1996. Dnes už známý španělský režisér Alejandro Amenábar se tehdy chopil tematiky snuff filmů prostřednictvím příběhu studentky filmové fakulty, která pracuje na diplomové práci o násilí ve filmech. Napínavou atmosféru na hranici paranoie korunuje vynikající scénář se spoustou zvratů, kdy se podezřelými stávají snad všechny postavy, a plusové body navíc získává také za přesah k mediální etice. O několik let později Amenábar navázal na své kořeny duchařským hororem Ti druzí s hvězdnou Nicole Kidman. To už se zrodil globální hit, který vydělal přes 200 milionů dolarů, aniž by dělal výrazné kompromisy.
Faunův labyrint, mistrné skloubení fantasy pohádky s válečným dramatem, není třeba dlouze představovat - režisér Guillermo del Toro dokonale navázal na lehce zapadlý přírůstek Princ bez království a ocenění se hrnula ze všech stran. Vizuálně úchvatný materiál nešetří temnou hororovou atmosférou, která spolehlivě vystraší dětské diváky, ale o to víc připoutá do sedaček dospělé osazenstvo.
Další duchařský horor Sirotčinec vypráví „překvapivě“ o bývalém starém sirotčinci, do kterého se nastěhuje manželský pár s adoptovaným, vážně nemocným dítětem. Povinné propriety žánru jako duchové mrtvých sirotků, záhadné zmizení dítěte nebo starý opuštěný dům zavání mnoha klišé, vše vynahrazuje stylové filmařské řemeslo a hutná depresivní atmosféra. Producent Del Toro má zkrátka čuch na mladé nadějné režiséry – jméno Juan Antonio Bayona si raději zapamatujte. Nepříliš známý thriller Los Ojos de Julia zpočátku také koketuje s mysteriózní tematikou – ústřední herecká protagonistka Sirotčince Belén Rueda tentokrát trpí rychle postupující ztrátou zraku a touží odhalit záhadné okolnosti smrti své stejně postižené sestry. Scénář plný dějových zvratů povyšují skvělé herecké výkony a absence amerického patosu.
V roce 2007 málokdo čekal, že se znamenitý zombie horor REC postavený na roztřepaných záběrech ruční kamery rozroste na regulérní filmovou sérii s propracovanou mytologií. Příběh televizního štábu, který se vydává zdokumentovat typickou šichtu hasičské jednotky a skončí zavřený v domě, kde vypukla neznámá nákaza měnící lidi v krvelačné bestie, působí nebývale autenticky - bez debat nejstrašidelnější horor posledních let, kdy není nouze o infarktové lekačky.
Dvojice režisérů Jaume Balagueró a Paco Plaza měla dostatek originálních nápadů, aby v pokračování do obytné budovy plné nakažených vyslala policejní komando a záhadného kněze. Oživlé mrtvoly se najednou převlékly za oslavnou poctu Vymítače ďábla a série nabrala úplně jiný směr. Další přírůstky si režiséři poctivě rozdělili, Paco Plaza narušil svatební oslavu v [REC]³ Génesis, kdy částečně opustil formát found footage a přiblížil se krvavému slasheru. Bohužel se jednalo o řádné šlápnutí vedle a čest série nyní zachraňuje Jaume Balagueró ve velkém finále [REC] 4: Apocalipsis. Doufejme, že novodobá éra španělského hororu ještě neskončila!
Tomáš Jančík 05.01.2024
Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.
Klára Řepková 05.12.2023
K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.
Tomáš Jančík 30.11.2023
Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.
Tomáš Jančík 09.11.2023
Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.
Klára Řepková 20.10.2023
Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?
Andrea Kubová 12.10.2023
Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.
Tomáš Jančík 22.08.2023
Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julia Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.