redakce | Zprávy / Festivalové | 21.09.2022
Čtrnáctý ročník mezinárodního filmového festivalu Ostrava Kamera Oko (OKO) s podtitulem Pod dlažbou je pláž! začíná 28. září a potrvá do 2. října 2022. Během pěti dnů nabídne víc než tři desítky krátkometrážních i celovečerních snímků.
V hlavní soutěžní sekci festival uvede filmy ze světových festivalů: Andělé v Americe, Kde je ta ulice? aneb Bez předtím a bez potom, Kdo tomu brání, Národ statečných, Píseň za pohřbené město a rozhovor s Volodomyrem Zelenským. Z programu dále vyniká projekce kontroverzního filmu De Humani Corporis Fabrica představující odlišný úhel pohledu na lidství či zvláštní uvedení Libertad v zahradě bistra HogoFogo. OKO uvede debuty Lidi krve, Hranice lásky, Kdyby radši hořelo a Přípravy k filmu T, které v Ostravě představí jejich kameramani a další tvůrci. Přijede také tvůrkyně filmu Hry o trůny.
Pozvání na festival přijala americká kameramanka Catherine Goldschmidt. Goldschmidt, označená magazínem American Cinematographer jako vycházející kameramanská hvězda, během své masterclass přiblíží platformu pro kameramanky Illuminatrix, kterou spoluzaložila, a zákulisí spolupráce na seriálech jako je Dummy, Doctor Who či prequelu populární Hry o trůny (House of the Dragon). Zúčastní se zároveň debaty o ženách kameramankách, kterou bude moderovat festivalová dramaturgyně Louise H. Johansen. Svou tvorbu dále přijede představit ruský režisér Vadim Kostrov, který loni na MFDF Jihlava obdržel zvláštní uznání. Z tuzemských tvůrců dorazí režisér Milan Klepikov, kameramani Vojtěch Hönig, Matěj Piňos, Kryštof Melka, Jiří Holba, Lukáš Kokeš a kameramanka Yvon Teysslerová nebo novinářka Linda Bartošová.
V návaznosti na podtitul letošního ročníku uvede OKO stejnojmenný film Radima Špačka věnovaný roli veřejnoprávní televizi Pod dlažbou je pláž (2013). Tématem navazující debaty moderované Barborou Loudovou (Deník N) bude význam a důležitost veřejnoprávních médií a také válečné zpravodajství pohledem kameramanů. Debaty se zúčastní například kameraman Vojtěch Hönig, který pokrýval situaci na Ukrajině.
Oficiální výběr se letos zaměřuje na kameramanské umění a současnou vizualitu. Akcentuje aktuálně probíhající konflikt i to, co se zdá zapomenuté, a poukazuje tak na život ve středu událostí i na jeho zdánlivých okrajích. Výběr rámují dva filmy. Rozhovor s Volodymyrem Zelenským a Národ statečných (Nação valente, r. Carlos Conceição, 2022), soutěžní snímek z MFF v Locarnu, je prostředkem, jak nahlídnout svět očima okupanta vyslaného na území, jež není jeho domovem, aby toto území bránil (před jeho vlastními obyvateli), a aby jej bránil jako svůj domov. Andělé v Americe (Salle Escande, r. Arnaud Desplechin, 2021) jsou výjimečně nadstandardně vykonanou televizní adaptací divadla. Kdo tomu brání (Quién lo impide, r. Jonás Trueba, 2021) je časosběrný dokumentární kolos a křehký portrét mladé generace. Píseň za pohřbené město (Chant pour la ville enfouie, r. Nicolas Koltz, Elisabeth Perceval, 2022) je vzpomínkou na zbořený uprchlický tábor, která se v dnešní perspektivě jeví zcela překryta několikanásobnou vrstvou nových událostí. A portugalský film Kde je ta ulice? aneb Bez předtím a bez potom (Onde Fica Esta Rua, r. João Rui Guerra da Mata, João Pedro Rodrigues, 2022), mimosoutěžní snímek z MFF v Locarnu, jde po dávno minulých stopách Lisabonu a vykresluje intimní portrét domoviny. V porotě, která rozhodne o vítězném snímku, zasednou kameramanky Edita Kainrathová, Nelisa Alcalde a Harsimran Ananda.
V Krátkometrážní soutěži se také tentokrát objeví pět nadějných mladých kameramanů a kameramanek z Česka. „Tvůrce a jejich filmy jsme vybírali po nominacích od výherců předešlých ročníků OKO. Představí se čtyři zástupci z FAMU (Tomáš Uhlík, Ludvík Otevřel, Kristina Kůlová, Kryštof Čížek) a jeden (Lukáš Bistřický), který prošel Národní filmovou a televizní školou v Londýně v Londýně,” říká Zuzana Černá, dramaturgyně Krátkometrážní soutěže. Na dálku v porotě zasednou kameramani Jakob Ihre, Federico Cesca a Paul Guilhaume.
I letos festival OKO oslovil osobnosti napříč obory, aby divákům zprostředkoval rozličnost, s jakou lze na kameru nahlížet. ramaturg karlovarského festivalu Martin Horyna přiblíží tvorbu italského audiovizuálního umělce Yuriho Ancarniho, jehož tvorbu rozebere s režisérem a kameramanem Lukášem Kokešem. Společně uvedou filmy Atlantida (2021), Whipping Zombie (2017) a The Challenge (2016) a ukáží, kde se protínají hranice fikce a dokumentu. omáš Slunský z kolektivu Gin&Platonic přivítá ruského režiséra Vadima Kostrova. V Ostravě osobně uvede své autobiografické filmy Podzim (2022), Léto (2021) a Zima (2021). Zároveň s Kostrovem proběhne masterclass přibližující jeho cestu k filmu a tvorbu zachycující rizika natáčení filmů v Rusku.
Kameramanka Yvon Teysslerová uvede film Údolí včel (1967) režiséra Františka Vláčila, který ji svým poetickým zpracováním ovlivnil ve vlastní tvorbě. Edith Jeřábková a Jakub Adamec v Galerii Plato otevřou výstavu pojatou jako soundartovou intervenci, v níž využijí model nového ostravského koncertního sálu od architekta Stevena Holla a nabídnou možnost vyzkoušet akustické vlastnosti nové koncertní architektury. Novinář a hudební dramaturg Pavel Klusák uspořádá Snídani: Jez zvuků, během níž vystoupí experimentální hudebníci Ivan Palacký, Petr Vrba či Martin Nábělek, promítnou se československé vzdělávací filmy o jídle a stravě a v průběhu audiovizuální události návštěvníky čeká zároveň tematická snídaně.
V sobotu festival vyvrcholí audiovizuálním večerem v režii kolektivů Genot Centre a Audio Video Bass v Galerii Plato. V úvodní části Ondřej Lasák z Genot Centre přiveze tři jména rezonující na alternativní scéně. Svůj výběr představuje jako současný globální folk, který se neutápí ve formální nostalgii. Co je to městský folk a jak funguje v online prostředí ukáže Nina Pixel, která připomene Cenou Vinyla oceněnou kompilaci Liptov. Během rituálního pohřbu konzervativních narativů ji projekcí doplní Adrián Kriška. Organ Tapes rozehraje autotune s kytarou, kterou obrazem doprovodí univerzální městská intimita zachycená na iPhone. Martyyna nabídne rozklad rigidních struktur emocionalitou lidského hlasu. Druhá část noci s Audio Video Bass se ponese v rytmu „let’s dance on the ruins – future is female”. Čistě ženský line-up čítá jména jako Brigitte Noir, Nill Garçon či Teresi.
redakce 21.12.2024
V prestížnych hudobných cenách European Festival Awards získala až štyri nominácie.
redakce 16.12.2024
Poslední měsíce byly pro plánování akce jako je berlínský CTM velmi náročné, pořadatelé ale neztrácí naději a s odhodláním pracují na tom, aby se nakonec konala.
redakce 15.12.2024
Konferenční část festivalu nese téma „okraje“ a prozkoumávat se v ní bude geomuzikalita, hranice Atlantiku, přístupnost nebo to, jak finančně a kreativně přežívají umělci a umělkyně.
redakce 13.12.2024
Vůbec poprvé v létě do Brna zamíří legenda taneční klubové hudby Orbital.
redakce 11.12.2024
Z volné série klubových koncertů se transformuje v „plnotučný“ letní festival pod širým nebem.
redakce 08.12.2024
Guns N' Roses, kteří příští rok oslaví čtyřicet let na scéně, se nesmazatelně zapsali do rychle se rozvíjející rockové scény v Los Angeles.
redakce 07.12.2024
Rudimental majú na konte spolupráce s hviezdami ako Ed Sheeran, John Newman, Tiësto, Macklemore a mnohými ďalšími.
redakce 06.12.2024
Vega Trails je nový projekt hráče na kontrabas Mila Fitzpatricka známého ze sestavy kultovního londýnského tělesa Portico Quartet.
redakce 05.12.2024
V srdci festivalu leží nostalgie – zvuk kytary, harmoniky, piána a zpěvu, který odráží radosti i smutky našich životů.
redakce 04.12.2024
Nové objevy v dramaturgii zastoupí Josefína Trantinová s experimentálním projektem Fæ Bestia, která míchá žánry a reflektuje současná témata, či virtuální pophvězda Nivva.