redakce | Zprávy / Festivalové | 21.09.2022
Čtrnáctý ročník mezinárodního filmového festivalu Ostrava Kamera Oko (OKO) s podtitulem Pod dlažbou je pláž! začíná 28. září a potrvá do 2. října 2022. Během pěti dnů nabídne víc než tři desítky krátkometrážních i celovečerních snímků.
V hlavní soutěžní sekci festival uvede filmy ze světových festivalů: Andělé v Americe, Kde je ta ulice? aneb Bez předtím a bez potom, Kdo tomu brání, Národ statečných, Píseň za pohřbené město a rozhovor s Volodomyrem Zelenským. Z programu dále vyniká projekce kontroverzního filmu De Humani Corporis Fabrica představující odlišný úhel pohledu na lidství či zvláštní uvedení Libertad v zahradě bistra HogoFogo. OKO uvede debuty Lidi krve, Hranice lásky, Kdyby radši hořelo a Přípravy k filmu T, které v Ostravě představí jejich kameramani a další tvůrci. Přijede také tvůrkyně filmu Hry o trůny.
Pozvání na festival přijala americká kameramanka Catherine Goldschmidt. Goldschmidt, označená magazínem American Cinematographer jako vycházející kameramanská hvězda, během své masterclass přiblíží platformu pro kameramanky Illuminatrix, kterou spoluzaložila, a zákulisí spolupráce na seriálech jako je Dummy, Doctor Who či prequelu populární Hry o trůny (House of the Dragon). Zúčastní se zároveň debaty o ženách kameramankách, kterou bude moderovat festivalová dramaturgyně Louise H. Johansen. Svou tvorbu dále přijede představit ruský režisér Vadim Kostrov, který loni na MFDF Jihlava obdržel zvláštní uznání. Z tuzemských tvůrců dorazí režisér Milan Klepikov, kameramani Vojtěch Hönig, Matěj Piňos, Kryštof Melka, Jiří Holba, Lukáš Kokeš a kameramanka Yvon Teysslerová nebo novinářka Linda Bartošová.
V návaznosti na podtitul letošního ročníku uvede OKO stejnojmenný film Radima Špačka věnovaný roli veřejnoprávní televizi Pod dlažbou je pláž (2013). Tématem navazující debaty moderované Barborou Loudovou (Deník N) bude význam a důležitost veřejnoprávních médií a také válečné zpravodajství pohledem kameramanů. Debaty se zúčastní například kameraman Vojtěch Hönig, který pokrýval situaci na Ukrajině.
Oficiální výběr se letos zaměřuje na kameramanské umění a současnou vizualitu. Akcentuje aktuálně probíhající konflikt i to, co se zdá zapomenuté, a poukazuje tak na život ve středu událostí i na jeho zdánlivých okrajích. Výběr rámují dva filmy. Rozhovor s Volodymyrem Zelenským a Národ statečných (Nação valente, r. Carlos Conceição, 2022), soutěžní snímek z MFF v Locarnu, je prostředkem, jak nahlídnout svět očima okupanta vyslaného na území, jež není jeho domovem, aby toto území bránil (před jeho vlastními obyvateli), a aby jej bránil jako svůj domov. Andělé v Americe (Salle Escande, r. Arnaud Desplechin, 2021) jsou výjimečně nadstandardně vykonanou televizní adaptací divadla. Kdo tomu brání (Quién lo impide, r. Jonás Trueba, 2021) je časosběrný dokumentární kolos a křehký portrét mladé generace. Píseň za pohřbené město (Chant pour la ville enfouie, r. Nicolas Koltz, Elisabeth Perceval, 2022) je vzpomínkou na zbořený uprchlický tábor, která se v dnešní perspektivě jeví zcela překryta několikanásobnou vrstvou nových událostí. A portugalský film Kde je ta ulice? aneb Bez předtím a bez potom (Onde Fica Esta Rua, r. João Rui Guerra da Mata, João Pedro Rodrigues, 2022), mimosoutěžní snímek z MFF v Locarnu, jde po dávno minulých stopách Lisabonu a vykresluje intimní portrét domoviny. V porotě, která rozhodne o vítězném snímku, zasednou kameramanky Edita Kainrathová, Nelisa Alcalde a Harsimran Ananda.
V Krátkometrážní soutěži se také tentokrát objeví pět nadějných mladých kameramanů a kameramanek z Česka. „Tvůrce a jejich filmy jsme vybírali po nominacích od výherců předešlých ročníků OKO. Představí se čtyři zástupci z FAMU (Tomáš Uhlík, Ludvík Otevřel, Kristina Kůlová, Kryštof Čížek) a jeden (Lukáš Bistřický), který prošel Národní filmovou a televizní školou v Londýně v Londýně,” říká Zuzana Černá, dramaturgyně Krátkometrážní soutěže. Na dálku v porotě zasednou kameramani Jakob Ihre, Federico Cesca a Paul Guilhaume.
I letos festival OKO oslovil osobnosti napříč obory, aby divákům zprostředkoval rozličnost, s jakou lze na kameru nahlížet. ramaturg karlovarského festivalu Martin Horyna přiblíží tvorbu italského audiovizuálního umělce Yuriho Ancarniho, jehož tvorbu rozebere s režisérem a kameramanem Lukášem Kokešem. Společně uvedou filmy Atlantida (2021), Whipping Zombie (2017) a The Challenge (2016) a ukáží, kde se protínají hranice fikce a dokumentu. omáš Slunský z kolektivu Gin&Platonic přivítá ruského režiséra Vadima Kostrova. V Ostravě osobně uvede své autobiografické filmy Podzim (2022), Léto (2021) a Zima (2021). Zároveň s Kostrovem proběhne masterclass přibližující jeho cestu k filmu a tvorbu zachycující rizika natáčení filmů v Rusku.
Kameramanka Yvon Teysslerová uvede film Údolí včel (1967) režiséra Františka Vláčila, který ji svým poetickým zpracováním ovlivnil ve vlastní tvorbě. Edith Jeřábková a Jakub Adamec v Galerii Plato otevřou výstavu pojatou jako soundartovou intervenci, v níž využijí model nového ostravského koncertního sálu od architekta Stevena Holla a nabídnou možnost vyzkoušet akustické vlastnosti nové koncertní architektury. Novinář a hudební dramaturg Pavel Klusák uspořádá Snídani: Jez zvuků, během níž vystoupí experimentální hudebníci Ivan Palacký, Petr Vrba či Martin Nábělek, promítnou se československé vzdělávací filmy o jídle a stravě a v průběhu audiovizuální události návštěvníky čeká zároveň tematická snídaně.
V sobotu festival vyvrcholí audiovizuálním večerem v režii kolektivů Genot Centre a Audio Video Bass v Galerii Plato. V úvodní části Ondřej Lasák z Genot Centre přiveze tři jména rezonující na alternativní scéně. Svůj výběr představuje jako současný globální folk, který se neutápí ve formální nostalgii. Co je to městský folk a jak funguje v online prostředí ukáže Nina Pixel, která připomene Cenou Vinyla oceněnou kompilaci Liptov. Během rituálního pohřbu konzervativních narativů ji projekcí doplní Adrián Kriška. Organ Tapes rozehraje autotune s kytarou, kterou obrazem doprovodí univerzální městská intimita zachycená na iPhone. Martyyna nabídne rozklad rigidních struktur emocionalitou lidského hlasu. Druhá část noci s Audio Video Bass se ponese v rytmu „let’s dance on the ruins – future is female”. Čistě ženský line-up čítá jména jako Brigitte Noir, Nill Garçon či Teresi.
redakce 19.11.2024
Důmyslně orchestruje zvuk, vizuální prvky, materiály, fyzikální jevy a matematické pojmy do strhujících živých představení a instalací.
redakce 18.11.2024
Od začátku je také provázely chytré a sociálně kritické texty. Na festivalu Mighty Sounds vždy obstarávali jeden z hudebních vrcholů daného ročníku.
redakce 17.11.2024
James Brandon Lewis, Kamasi Washington, Mammal Hands, Joe Sanders, Adam Ben Ezra a další, celkem třináct koncertů velkých světových jazzových hvězd.
redakce 16.11.2024
Festival propojuje různorodé umělecké formy a prostředí na pomezí umění, pohyblivého obrazu, hudby, teorie i dlouhodobých spoluprací a rezidencí.
redakce 14.11.2024
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.
redakce 14.11.2024
Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.
redakce 14.11.2024
Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.
redakce 13.11.2024
Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.
redakce 11.11.2024
Hlavní myšlenkou je zvýšit povědomí o nových, mladých, progresivních kapelách a zajímavých projektech domácí hudební scény.
redakce 10.11.2024
Fontaines D.C. je jedna z mála mladých gitaroviek, ktorá dokáže vypredávať desaťtisícové haly a byť headlinerom veľkých festivalov.