Šimon Žáček | Zprávy / Ceny/Awards | 08.09.2024
Nominace na ceny Emmy, které jsou ve Státech televizním ekvivalentem filmových Oscarů, byly vyhlášeny 17. července. Ceremoniál s moderátorským komickým duem otce a syna Eugenea a Dana Levyho se bude konat 15. září a čtenáře tato informace možná zarazí. Jedno vyhlašování Emmy se tento rok v lednu přece konalo. Na vině byla stávka herecké asociace, kvůli níž bylo loni v létě hercům zakázáno dělat jakékoli promo týkající se aktuálních projektů. To se týkalo rovněž účasti na udílení jakýchkoli ocenění. Emmy však bývají jedny z nejsledovanějších cen, bylo tedy nutno přeložit loňské vyhlašování na dostatečně vzdálený termín, kdy by se mohlo, už po stávce, vesele oslavovat. A tak se taky stalo, čímž se vracíme do zajetých kolejí, k letošnímu ročníku.
V komediální oblasti již dávno přestaly být hlavními nominovanými sitcomy se smíchem v pozadí. Pokud už, jsou tu některé seriály následující „kanclovskou“ tradici fiktivních dokumentů jako Základka Willarda Abbotta, Co děláme v temnotách a Larry, kroť se. Této kategorii však vévodí komediální dramata, která se pokoušejí vyvážit komické momenty těmi tesknými. Tady spadá zbylá pětice nominovaných, avšak každá pouze do jisté míry. Máme tu extravagantní satiru Palm Royale, detektivku o trojici atypických podcasterů Jen vraždy v budově i dlouho přehlížené Reservation Dogs. Seriál Stále v kurzu mísí hořký urážlivý humor s očistnými momenty a je v této oblasti prakticky nejúspěšnější, překvapí hlavně fakt, že jde až o třetí sérii, v níž je postarší stand-up komička (brilantní Jean Smart) skvěle spárovaná se svou scenáristkou z Generace Z (neméně skvělá Hannah Einbinder).
Favoritem je ale už minulý rok přeceněný Medvěd, který sice zaznamenává až dokumentárním způsobem konstantní stres v gastropodnikání, nicméně vzhledem k výraznější absenci humoru a pocitům úzkosti, nejistoty a existenciální krize, které vyvolává, jde o dramedii. Paradoxní je tato nominace o to víc, že zrovna v kategorii nejlepší drama byste nevsadili na žádného jiného… koně.
Letošek je na dramata tak slabý, že se do soutěže vplížily dlouho opomíjené seriály jako dobový Pozlacený věk, pokroucený pohled na #MeToo The Morning Show či pomalý britský špionážní thriller Slow Horses (po několika nenominovaných sériích). Přitom minulý rok jsme tu měli závěrečné řady excelentních dramat jako Boj o moc, Ozark a zejména Volejte Saulovi; také tu figurovala kousavá satira Bílý lotos a nejvydařenější adaptace videohry vůbec The Last of Us. Tento úspěch se méně úspěšně pokouší replikovat Fallout. Zbylé nominace se opírají o další předlohy. Mr. & Mrs. Smith je lehce sofistikovanější a rasově vyváženější seriálový remake filmu z roku 2005 a sci-fi Problém tří těles má mnoho zbytečně sentimentálních scén, i když účinně představuje několik složitějších filozofických otázek (což tvůrce Davida Benioffa a D. B. Weisse očistilo od debaklu kolem uspěchané osmé série Her o trůny). Favority najdeme mezi dramaty o královských/císařských dynastiích – akademici pravděpodobně zvolí buď poslední řadu melodramatické Koruny, anebo epickou velkoprodukci Šógun, která velmi komplexně vyobrazuje japonské impérium 16. století.
Nejlépe letos dopadly minisérie, stále populárnější formát, který láká velká jména, čili v hlavních hereckých kategoriích byla pranice o pětici míst: do užších nominací se nedostaly Julianne Moore, Jessica Lange, Elisabeth Moss, Kate Winslet, Annette Bening ani Nicole Kidman, jež letos excelovala rovnou ve dvou televizních projektech, místa jim sebraly Jodie Foster, Brie Larson, Juno Temple, Naomi Watts a Sofía Vergara ve svém velkolepém dramatickém debutu. Překvapil Netflix, který má rovnou dvě nominované minisérie, obě britské. První je černobílá artová adaptace světoznámého románu Ripley, druhou potom autobiografický thriller stand-up komika Richarda Gadda Baby Reindeer o stalkingu a stockholmském syndromu, na notu ženské emancipace brnká dobové drama Lekce chemie. Komornější minisérie stojí v opozici vůči dvěma pokračováním legendárních antologií: čtvrté sérii Temného případu s přívlastkem Noční krajina vévodí excelentní výkon Jodie Foster, páté sérii Farga se podařilo navrátit ke coenovským kořenům směsicí bizarních postav, černého humoru a nevysvětlitelných záhad, o skvostném hereckém ansámblu nemluvě.
Zbylé oblasti nepřináší žádná překvapení. O sošku za nejlepší talk show bojují známí moderátoři – satirický Jon Stewart, smířlivý Jimmy Kimmel, ironický Stephen Colbert, a oproti nim nenápadný Seth Meyers. Varietních sérií konstantně ubývá, další zářez si zřejmě připíše britský komik John Oliver, jelikož jednotlivé díly show se sketchy Saturday Night Live umějí jak zaujmout, tak nenadchnout. Za scénář k varietnímu speciálu jsou nominovány samé stand-upy a předávání Oscarů moderované Jimmym Kimmelem, s tím, že jeho čtvrtý pokus byl ze všech nejhorší.
Ceny Emmy dokážou být daleko odvážnější v porovnání s Oscary, ať už v zastoupení všemožných minorit, tak ve smířlivějším přístupu k žánrovým počinům. Přesto se akademici často drží zavedených formátů, byť kvalita jednotlivých sérií může rapidně kolísat. To se, doufejme, nepromítne do letošního ročníku.
redakce 07.10.2024
Vybraná patnáctka patří podle organizátorů k tomu nejzajímavějšímu, co evropská hudební scéna aktuálně nabízí. Je mezi nimi i česká zpěvačka Maella.
redakce 08.06.2024
Mezi videoklipy stejně jako loni vítězí Insania, nově s gangsterskou přestřelkou Jedeme peklo.
redakce 31.03.2024
Třiatřicátý ročník byl jedním z nejbarevnějších v historii.
redakce 06.03.2024
Ceny získaly Toyota Vangelis, Klara Wodehn a iniciativa Nadšením nájem nezaplatíš. Uspěla i mladá producentka Fæ Bestia a publicisté Julie Pátá a Timon Láska.
redakce 16.01.2024
Nejvyšším počtem nominací se mohou pyšnit filmy Bratři, Úsvit, Bod obnovy, Přišla v noci, Němá tajemství a Tancuj Matyldo a televizní seriál Volha.
redakce 14.01.2024
Loňští vítězové Best in Design letos ovlivní v porotě budoucnost soutěžících spolu s Brankem Popovicem a dalšími profesionály.
redakce 04.01.2024
Hned pět nahrávek v kategorii Deska roku vzhledem ke shodnému počtu hlasů nominovala porota hudebních cen Vinyla.
redakce 23.11.2023
Uzávěrka obou aktuálních výzev, Ceny Jany „Apačky“ Grygarové a Bastl Electronic Track, je 31. ledna 2024.
redakce 07.06.2023
Kategorii alb či jednotlivé žánrově profilované sekce dále ovládl částečný, ale atmosféricky působivý návrat k černému kovu v podání Heiden.
redakce 19.04.2023
Nikdo z poroty asi nečekal, že ta nejchytlavější věc v celém Bastl Electronic Tracku soutěži bude postavená na samplu Leoše Janáčka.