Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 04.10.2024
Hele, já to s tím podzimem v newsletteru nemyslel zase tak vážně. Tahle rychlost jako má být co? Člověk ani nestihne přejít na druhou stranu ulice a už je o patnáct stupňů míň a tma v sedm. Tohle jsme si nedomluvili. Máša naštěstí posílá tracky, které z toho jednomu pomohou, ale za chvíli už ani flamenco nezabere a Sevilla je ještě pěkně daleko. I když tímhle tempem…
Stojím před obrazem Vladimíra Skrepla a nechávám se vtahovat. Esoterická pauza je náramný zážitek, v poměrně stísněných prostorách Galerie A v Hybernské vyniknou o to víc. Skrepl svá díla nepojmenoval, nebo jsem si toho nevšiml, ale na tom nezáleží, na intenzitě zážitku to totiž neubírá. Ten „můj“ byl složitým spletencem mohutně expresivních tahů, z jednoho úhlu z něj vystupovala podezřele přístupná tvář, z druhého zase podivně známý symbol, na jehož význam ještě musím přijít. Jediné, co vím, je, že dílo bylo z roku 2010. Tak alespoň hovořila ledabyle poznamenaná datace (asi) rukou mistra, které byly u všech obrazů jako jediné vodítko jeho intenzivního barevného světa. V ten rok začal Full Moon, napadne mě okamžitě, jak jinak.
V některých místnostech Hybernské se člověk až bojí otočit, od omámení barevným chaosem si občas musí odpočinout. S několikadenním zpožděním ale čím dál jasněji vyvstává na mysl, že se tam musím vrátit, jednak mám pocit, že pro tu intenzitu člověk určitě něco neviděl, druhak mě mrzí, že z výstavy Jiřího Petrboka, která byla premiérovaná ve stejný den, si nepamatuji skoro nic. Skreplův sugestivní veletoč přebil všechno, dokonce i následný koncert Tindersticks, během kterého se mi před očima míhaly výtvarníkovy gestické tahy, jejichž robustnost bere dech. Možná i proto, že si poslední dobou připadám, jako bych se ocitl v jednom z jeho obrazů. Veletoč událostí, povinností a informací si vybírá daň, člověk se mezi několika plány, které mu realita přináší, dokáže snadno ztratit.
Včerejší premiéra snímku o Libuši Jarcovjákové něco uzavírá, přes všechny zádrhele jsme dokonce stihli i vinyly, vypadají náramně, kupujte tady. A když už tam budete, tak si přibalte i Eričinu desku, Kamibe za to stojí. Vůbec se jí nedivím, že z komplikovaného dokončování desky a jejího proma zatoužila vystoupit a odjela na pár dní k moři. Ostatně nakonec udělám něco podobného a zítra brzy ráno mířím směr Vikendica za dalšími zážitky, vjemy a událostmi. Není úplně pravá chvíle, těch věcí je před námi ještě mnoho, ale to bude pořád. Bez toho by obraz nebyl úplný.
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Rozhlasový pořad Šejkr poslouchejte na Radio 1.
Tracklist:
Melike Şahin – Canın Beni Çekti
Tomin – Love
Marcelo D2 & Sambadrive – MD2 (A sigla no TAG)
Nicola Cruz – Misto ft. Machìna
Anki – Záclony
Nubya Garcia – Odyssey
Quartabê – Não tem solução
Tshegue – Shuffle
Autumnist – Hole in the Rain
Anthony Joseph – Black History
Pa Salieu – Belly
Ezra Collective – Shaking Body
Soft As Snow – Whip ft. Brother May
The Cure – Alone
Gnod + MC Sissi – Perde-te Onde Quiseres
Deaf Squad x Flowdan – Collateral Damage (Wire Short Edit)
Kelela/ Tayhana – Enough for Love (TAYHANA Remix)
Erika Rein – Hell
Vince Staples – Shame on the Devil ft. Baby Rose
Patrick Shiroishi – what i do next makes no sense at all
Angeles Toledano – X Las Niñas (Alegrías)
Los Pakines – Venus
Julián Mayorga – No te comas las blaquísimas mofetas
Harvestman – Clouds are Relatives (The Bug – Amtrak Dub Mix)
The Murder Capital – Can\'t Pretend To Know
The Ex – The Evidence
Say She She – C'est Si Bon
Sprung Aus Den Wolken – Dub & Die
Beautify Junkyards – Sister Moon, feat. Paul Weller
Cindy Lee – If You Hear Me Crying
ilustrace © Vladimír Skrepl – Flashback
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.
redakce 13.08.2024
Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.