redakce | Zprávy / Nové desky | 05.12.2023
Na bretonském labelu laaps vyšlo druhé sólové album Tomáše Knoflíčka Serendipity.
Tomáš Knoflíček je hudebník, zvukový designer a kurátor. Jeho skladby sestávají z kombinace glitchových struktur, počítačové dekonstrukce, soundscapingu, terénních nahrávek a akustických nástrojů, včetně historického psalteria nebo kytary. Tomáš Knoflíček je členem kvartetu Gurun Gurun (Home Normal, Silver Rocket, Buh Records) či audiovizuálního projektu LyrArkestra+, který je zaměřen na interpretaci grafických partitur významných českých a slovenských výtvarných umělců (Milan Adamčiak, Jan Steklík apod.). Je také organizátorem festivalu umění ve veřejném prostoru Kukačka (the Cuckoo).
Serendipity je abstraktní deska rozkročená mezi tichem a mnohomluvností. Její podobu – stejně jako kroky flaneura – ovlivňují především náhody. Reaguje na vnější podněty, zároveň je ale i bytostně introspektivní, utvářená asociativním předivem zvuků, čekáním na vhodnou konstelaci, dialogem mezi umělým a přirozeným, všedním a svátečním.
Co se stane, když se obraz klasika české krajinomalby stane předmětem virtuální projekce, v níž se romantický lesní interiér promění ve filmovou pastiš à la Záhada Blair Witch? Kontemplativně observační video Matěje Smetany proti sobě staví nejen dvě média, jež si v době vzniku Mařákova obrazu Lesní cesta symbolicky předávaly štafetový kolík, ale i lineární vs nelineární způsoby narace či autentické vs umělé. Nakolik věrně a přesvědčivě může tzv. first person video simulovat pohyb v konkrétním prostoru? A co když je tímto prostorem jen plocha obrazu? Je zjevné, že i přes užité dokumentární prostředky zůstává celá situace ve videu nevyhnutelně umělá, počínaje fiktivní chůzí lesem, přes malovaný obraz až po virtuální kino, v němž se odehrává projekce bez účasti diváků (sic!).
Konceptuální tvorba Matěje Smetany se uplatňuje v animovaných kresbách, videích, objektech a instalacích, v nichž autor často odkazuje k vědeckým postupům při zkoumání a pozorování různých typů komplexních komunikačních, jazykových nebo pohybových systémů. Od podzimu letošního roku vede společně s Alicí Nikitinovou Ateliér kresby na AVU v Praze.
redakce 24.10.2024
Fouká vítr tečou řeky je zhudebněnou básní Egona Bondyho, jehož tvorba dala i název celé desce.
redakce 23.10.2024
Pět nekompromisních skladeb z různých koutů bass music inspirovaných scifi-hororovými b-filmy z 50. let.
redakce 22.10.2024
Skladbu s patrným vlivem nové vlny a postpunku doprovází hned dvě low-cost videa - jedno kompletně vytvořené umělou inteligencí a jedno sestříhané ze starých reklam.
redakce 21.10.2024
Spolu s albem dnes vychází také videoklip k druhému singlu z alba – písni Ulici bičuje déšť.
redakce 18.10.2024
Kolekce skladeb je oproti předchozím výstupům méně zvukově agresivní, místy až písničková. Klang-und-Krach.
redakce 16.10.2024
Album Vilma skúma témy času, spomienok a medzigeneračných vzťahov.
redakce 16.10.2024
Písnička je čisté dark country a z velké části se inspiruje atmosférou první řady TV seriálu True Detective.
redakce 15.10.2024
Bláznivé a groteskné syntetizátorové objatie s dadaistickým textom je venované Hudbe.
redakce 09.10.2024
Vytáhnout z každé písně primární syrovou emoci, nabourávat strukturu, postupně cizelovat a dosáhnout mimořádných momentů napětí.
redakce 08.10.2024
Nová pieseň obsahuje aj sláčikové aranžmány a prekvapujúca je hlavne farba a poloha Vojtikovho spevu.