redakce | Zprávy / Nové desky | 05.12.2023
Na bretonském labelu laaps vyšlo druhé sólové album Tomáše Knoflíčka Serendipity.
Tomáš Knoflíček je hudebník, zvukový designer a kurátor. Jeho skladby sestávají z kombinace glitchových struktur, počítačové dekonstrukce, soundscapingu, terénních nahrávek a akustických nástrojů, včetně historického psalteria nebo kytary. Tomáš Knoflíček je členem kvartetu Gurun Gurun (Home Normal, Silver Rocket, Buh Records) či audiovizuálního projektu LyrArkestra+, který je zaměřen na interpretaci grafických partitur významných českých a slovenských výtvarných umělců (Milan Adamčiak, Jan Steklík apod.). Je také organizátorem festivalu umění ve veřejném prostoru Kukačka (the Cuckoo).
Serendipity je abstraktní deska rozkročená mezi tichem a mnohomluvností. Její podobu – stejně jako kroky flaneura – ovlivňují především náhody. Reaguje na vnější podněty, zároveň je ale i bytostně introspektivní, utvářená asociativním předivem zvuků, čekáním na vhodnou konstelaci, dialogem mezi umělým a přirozeným, všedním a svátečním.
Co se stane, když se obraz klasika české krajinomalby stane předmětem virtuální projekce, v níž se romantický lesní interiér promění ve filmovou pastiš à la Záhada Blair Witch? Kontemplativně observační video Matěje Smetany proti sobě staví nejen dvě média, jež si v době vzniku Mařákova obrazu Lesní cesta symbolicky předávaly štafetový kolík, ale i lineární vs nelineární způsoby narace či autentické vs umělé. Nakolik věrně a přesvědčivě může tzv. first person video simulovat pohyb v konkrétním prostoru? A co když je tímto prostorem jen plocha obrazu? Je zjevné, že i přes užité dokumentární prostředky zůstává celá situace ve videu nevyhnutelně umělá, počínaje fiktivní chůzí lesem, přes malovaný obraz až po virtuální kino, v němž se odehrává projekce bez účasti diváků (sic!).
Konceptuální tvorba Matěje Smetany se uplatňuje v animovaných kresbách, videích, objektech a instalacích, v nichž autor často odkazuje k vědeckým postupům při zkoumání a pozorování různých typů komplexních komunikačních, jazykových nebo pohybových systémů. Od podzimu letošního roku vede společně s Alicí Nikitinovou Ateliér kresby na AVU v Praze.
redakce 22.11.2024
Desku propojuje tématická linka vyhlížení nějakého bodu zlomu, který už přece jistě musí nutně nastat - jak v lokálním, osobním, tak i celosvětovém měřítku.
redakce 21.11.2024
Spolupráce so zahraničnými umelcami z Londýna, Bristolu, Prahy a Tokia dodávajú albumu medzinárodný charakter.
redakce 20.11.2024
Po dvouletém období introspekce a odmlky na sociálních sítích se Giudi rozhodla sdílet svou osobní cestu a transformaci, na které spojila svou energii i s Fallgrapp.
redakce 19.11.2024
Bludičky z povier, ktoré nesú blikajúce svetlá a v noci ľudí navigujú do močiarov, sú vo videoklipe metaforou vysporiadania sa s klamármi a zavádzačmi.
redakce 18.11.2024
Kapela na scénu vrací svůj charakteristický psychedelický art pop, který kombinuje taneční rytmy, jazzové prvky a math rockové zvraty.
redakce 17.11.2024
Samotný pojem mammatus označuje špecifický typ mrakov, ktoré sa zvyčajne nachádzajú pod veľkým búrkovým mrakom tesne pred jeho rozpadom.
redakce 12.11.2024
Přibližně v tu dobu přišel návrh oslavit Němcovo nadcházející jubileum poněkud veřejněji a slavněji, než u něj bývá zvykem.
redakce 10.11.2024
Základem „škrábanic“ zůstává lidský hlas zachycovaný a proměňovaný živou elektronikou, ale obohacovaný také o zvukové barvy hudebních nástrojů a různých nazvučených předmětů.
redakce 08.11.2024
Deska, inspirovaná europopem, je plná výrazných melodií, které doprovázejí chytré, ironické texty.
redakce 07.11.2024
S osobitou lehkostí spojuje elektronické prvky, ruchy, ambientní roviny s monumenty smyčců a klavírních preludií.