Michal Pařízek | Články / Rozhovory | 17.04.2019
Snad každým rokem se z Polska vynoří hned několik jmen, která nadchnou, potěší i překvapí, tamní scéna je silná a rozsáhlá, bez ohledu na to, po kterém žánru sáhnete. Naposledy nás ohromila dívčí dvojice Tęskno, která vystoupí na letošní Full Moon Stagi v rámci Colours of Ostrava, nebo Lonker See, jejichž koncert v Praze se snad taky chystá, v programu showcase přehlídky Enea Spring Break najdeme spoustu dalších nových zajímavých jmen. Koncepce poznaňského festivalu je postavena právě na domácí scéně, přehled těch nejzajímavějších místních jmen, která vystoupí na konci dubna na šestém ročníku, jste si mohli přečíst před několika dny. Vybíral je Tomek Waśko, jeden z hlavních organizátorů, se kterým jsme vedli řeč nejenom ohledně festivalu.
Enea Spring Break proběhne letos pošesté. Jistě jste si vytkli na začátku nějaké cíle, jak jste s dosavadním vývojem spokojeni?
Začínali jsme v roce 2014 a vlastně jsme ani nevěděli, jestli podobná akce bude v Polsku vůbec někoho vůbec zajímat. Tehdy u nás žádný showcase nebyl, pár akcí se pokoušelo částečně začlenit nějaké jeho elementy, ale nikdy to nefungovalo. Takže jsme vážně rádi, že se nám daří. Ostatně je to vidět na tom, jak festival roste – začínali jsme se šesti scénami a padesáti kapelami, letošní ročník se bude hrát na více než dvaceti místech a máme víc než sto šedesát kapel.
Program tvoří z velké části jména z polské scény, ale jak vybíráte ta zahraniční?
S nimi je to často jednodušší, vzhledem k tomu, že jsme součástí programů INES a ETEP, často vybíráme kapely, které jsou v nich zaregistrovány. Samozřejmě spolupracujeme také s mnoha exportními kancelářemi z celé Evropy (Česko, Maďarsko, Francie, Litva, Lotyšsko nebo Rusko), vystupující z těchto zemí mají v programu taky své místo.
A jak vybíráte domácí kapely? Polská scéna je velmi široká.
Ano, s těmi je to mnohem těžší, každý rok máme velmi mnoho přihlášených kapel a taky přichází spousta nabídek od manažerů, agentur, labelů nebo dalších festivalů. Občas je složité vybrat ty, kteří by měli hrát, až příliš často musíme velmi dobrým skupinám říkat ne. Ale musíme si být programem jisti, když nám některá kapela pro festival nepřijde vhodná, tak ji raději nevezmeme.
Dokážeš říct, zda a jakým způsobem Enea Spring Break ovlivnil polskou hudební scénu?
Myslím, že mohu s jistotou říct, že hodně kapel našlo díky vystoupení na festivalu label, hodně jich našlo manažera a tak dále. A určitě se díky vystoupení u nás povedlo zařídit spoustu koncertů, včetně těch venku.
Jak bys popsal současný stav domácí hudební scény?
Polská scéna zažívá skvělé časy. Upřímně nevidím příliš rozdílů mezi polskými skupinami a interprety a těmi, které jsou z někdejšího Západu. U některých z nich – jmenovitě EABS nebo Trupa Trupa – je třeba říct, že jsou unikátní a mnohem zajímavější než většina podobných kapel ze zahraničí. Polská scéna je velice eklektická a jsem velmi rád, že se to na Enea Spring Break odráží. Hraje se u nás jazz stejně jako punk nebo hardcore.
V posledních letech se objevilo hned několik polských mezinárodně úspěšných jmen, jmenovitě Brodka, Stara Rzeka nebo letos Perfect Son a Trupa Trupa, kteří vydali nebo vydají alba na respektovaném labelu Sub Pop. Dokážeš si tipnout, která jména by mohla být další?
Už jsem mluvil o EABS, ti jsou možná ideální příklad. Hrají moderní jazz a myslím, že by klidně mohli hrát vedle Shabaky Hutchingse nebo Kamasiho Washingtona a mnoho lidí by nenašlo příliš velké rozdíly. Taky bych rád zmínil další dvě jména – Hania Rani a Resina. Obě můžeme z nedostatku jiných termínů zařadit do žánru modern classical, obě už mají smlouvy se zahraničními labely. Hania před pár dny vydala album u Gondwana, Resina u sublabelu FatCat.
Proč myslíš, že zrovna Perfect Son nebo Trupa Trupa uspěli? Podepsat smlouvu s americkým labelem, notabene takovým jako je Sub Pop, se nestává každý den.
Samozřejmě je za tím spousta práce, to je velmi důležitý faktor, navíc odehráli na nejrůznějších showcasech opravdu hodně koncertů. Podpis smlouvy u labelu, jako je Sub Pop, skutečně není nic jednoduchého, jen samotná jednání trvají hodně dlouho. V jejich případě pomohlo Jonathanovo (Poneman, šéf labelu Sub Pop, pozn. aut.) zapojení do polské scény a to, že se v ní dokáže orientovat. Velmi často Polsko navštěvuje, jezdí zejména na festival Off.
Přečtěte si deset a jeden zásadních song pro skupinu Trupa Trupa - právě tady.
Pořádáte nějaké koncerty, workshopy nebo přednášky pro kapely, jejich manažery i mimo festival? V průběhu celého roku?
Enea Spring Break pořádá agentura Go Ahead, což je velká koncertní agentura, jedna z největších v zemi. Tudíž pořádáme během roku mnoho různých koncertů, od malých klubů s kapacitou sotva dvě stovky po velké arény. Momentálně pracujeme třeba na koncertech Florence & the Machine nebo Twenty One Pilots.
Asi se shodneme na tom, že showcasy dokázaly nějakým způsobem hudební scénu akcelerovat. Poslední dobou mám ale pocit, že už jde o takový svět sám pro sebe – kapely se v programech těchto akcí často opakují a témata konferenčních částí jsou taky velice podobná, navíc jich je až příliš. Myslíš, že se role showcasů během posledních pěti let změnila?
Zrovna v letošním programu máme jednu diskuzi, která se jmenuje „Showcase Bubble And How to Escape It“ a jde o pokračování podobné diskuze, která se konala letos na Mentu. Je pravda, že se v Evropě odehrává spousta showcase festivalů a podobných akcí, každá taková by měla mít vlastní charakter, a to často nemá. Enea Spring Break se odlišuje právě tím, že se koncentrujeme zejména na polskou hudební scénu. Většina ostatních showcasů místní, lokální scény příliš nereflektuje.
Jedním z partnerů Spring Breaku je projekt Red Bull Music, který minulý týden ohlásil konec svých aktivit, a to včetně respektované Red Bull Music Academy. Díky tomuto projektu se mnoho skupin ze zemí někdejší východní Evropy dokázalo objevit v přehlídkách zahraničních festivalů, obecně šlo o velice nápomocnou aktivitu. Existuje v současné době platforma, která by Red Bull Music mohla do budoucna nahradit?
Abych byl upřímný, tak jsme o tom ještě nezačali přemýšlet, zatím se soustředíme hlavně na letošní rok. Taky doufám, že konec Red Bull Music Academy ještě neznamená, že Red Bull přestane podporovat další kulturní aktivity. Brzy uvidíme.
V letošním roce slaví obě naše země výročí pádu komunistického režimu, i když v Polsku tento proces odstartoval daleko dříve než u nás. Chystáte se toto téma reflektovat v programu Enea Spring Break?
Snažíme být apolitickou akcí. Tohle je samozřejmě velké a důležité výročí, ale nechceme se do něj příliš zapojovat. Kolem nás je až příliš mnoho politiky, snažíme se soustředit na hudbu. Samozřejmě je možné, že někteří z vystupujících k tomuto výročí něco chystají, ale nijak jsme to s nimi nediskutovali. Všichni mají naprostou tvůrčí svobodu, do jejich plánů nechceme nijak zasahovat.
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.