redakce | Zprávy / Festivalové | 11.05.2018
Po dvou úspěšných ročnících se festival Vývrtka pomalu stává zavedenou institucí a organizátoři se začínají rozhlížet po zahraničních jménech, která by mohla návštěvníkům hladovým po progresivní hudbě naservírovat.
Zásadním úlovkem pro rok 2018 je izraelské jazzové power trio Tatran, které fúzuje elektroniku, postrock a jazz nevídaně energickým a zároveň duchaplným způsobem. Tuto lahůdku doplní další izraelský umělec Shtuby, který je návštěvníkům důvěrně znám z minulého ročníku, kde předvedl nekompromisní smršť energie a hudebních nápadů. Největší českou hvězdou festivalu jsou WWW, podruhé přijedou také Mutanti hledaj východisko se svou existenciální diskotékou a stálice alternativního progresivního rocku První Hoře. Renesanci osmdesátých let dále potvrdí experimentátoři Bert & Friends.
Pár slov k tomu říká Matěj Kubíček, zakladatel festivalu:
Proč by si měl potenciální návštěvník z nepřeberného množství festivalů vybrat právě Vývrtku?
Nemáme ambici být festival pro každého, už proto, že kapacita areálu je omezená přibližně na pět set návštěvníků. Chceme dělat akci pro lidi, kteří nad hudbou přemýšlejí, hledají nové a originální umění, zajímají se o to, jakým směrem se hudba vyvíjí a vyvíjet bude. Současnou situaci vidím tak, že hudební svět se stále ještě vzpamatovává z nebývalého propojení tradic a žánrů způsobeného internetem a nová hudba není ani tak vynalézáním úplně nových přístupů, ale kombinováním těch starých. Proto máme na Vývrtce tolik žánrově těžko zařaditelných kapel na pomezí elektroniky, jazzu a metalu a většina z nich hraje zároveň na tradiční nástroje i počítače, krabičky a elektroniku.
Jak koncept Vývrtky vůbec vznikl?
Na prvním ročníku jsme s nadsázkou používali slogan "Vývrtka není Votvírák", nicméně nechceme tím velké festivaly nijak hanět, spíš upozornit na to, že věc jde vzít i za druhý konec a vytvořit tak prostředí, které je pro návštěvníky v některých věcech mnohem komfortnější. U nás nejsou fronty na pivo, v areálu jsou stromy, stín, koupaliště, sportovní hřiště a v neposlední řadě kamenné záchody. Máme jedno pódium, protože považujeme za lepší vidět deset silných koncertů a mezi nimi mít čas a prostor na oddych, než lovit třicet kapel za den na pěti pódiích.
Jak se festival liší od předchozích ročníků a co bys z letošního lineupu doporučil?
První rok byl přecejen ještě trochu experimentální a do lineupu se nám zatoulalo pár kapel, které diváci úplně neocenili, druhý rok už byl mnohem soudržnější a bylo krásné vidět, jak se během koncertů areál v podstatě úplně vylidnil a všichni se přesunuli pod pódium. Z toho máme obrovskou radost – že i kapely, které leckdy podstatná část diváků nezná, mají úspěch čistě proto, že prezentují jasnou vizi a zároveň mají energii, díky které ji umějí předat i lidem, kteří je v životě neslyšeli. Letošek je pro nás nový v tom, že se podařilo zabookovat mnohem víc kapel ze zahraničí a například Tatran už jsou ve světě jazzu skutečně globální hvězdy, což pochopitelně přináší mnohem více organizační práce, protože jejich nároky na techniku i servis jsou velké. Samozřejmě včetně nároků na honorář, naše výdaje na účinkující rostou každoročně cca o 50% a troufám si říct, že zabírají výrazně větší procento z rozpočtu, než u jiných malých a středních akcí.
redakce 24.11.2024
Koncerty Deli Teli se vyznačují nakažlivou energií a jemnou dávkou středomořského dramatu a řadou zapomenutých hitů, které kdysi rozpálily Atény.
redakce 19.11.2024
Důmyslně orchestruje zvuk, vizuální prvky, materiály, fyzikální jevy a matematické pojmy do strhujících živých představení a instalací.
redakce 18.11.2024
Od začátku je také provázely chytré a sociálně kritické texty. Na festivalu Mighty Sounds vždy obstarávali jeden z hudebních vrcholů daného ročníku.
redakce 17.11.2024
James Brandon Lewis, Kamasi Washington, Mammal Hands, Joe Sanders, Adam Ben Ezra a další, celkem třináct koncertů velkých světových jazzových hvězd.
redakce 16.11.2024
Festival propojuje různorodé umělecké formy a prostředí na pomezí umění, pohyblivého obrazu, hudby, teorie i dlouhodobých spoluprací a rezidencí.
redakce 14.11.2024
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.
redakce 14.11.2024
Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.
redakce 14.11.2024
Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.
redakce 13.11.2024
Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.
redakce 11.11.2024
Hlavní myšlenkou je zvýšit povědomí o nových, mladých, progresivních kapelách a zajímavých projektech domácí hudební scény.