redakce | Zprávy / Pozvánky | 30.11.2024
V rámci série Na bidýlku II aktuálně v GMU vystavuje Anna Kyjovská (1996), slovenská malířka žijící v Praze, která vytváří díla, spojující malbu, kresbu, keramiku a papírmaš. V její tvorbě se objevují jednoduché linie, hravost a zjednodušené formy inspirované dětskými hračkami, cirkusem a historickými artefakty. Barvy a textury používá intuitivně k vyjádření emocí a vzpomínek. Cyklus Sleepy Heads (2024) se soustředí na motiv polštářů, jejichž vzory evokují nostalgii spojenou s minulostí a osobními vzpomínkami. Stylizace povlečení z 90. let a nultých let vyvolává pocity lehkosti a nostalgie, přičemž anonymní postavy symbolizují univerzální zkušenosti, které formují naši identitu a paměť.
Kabinec sběratele uvádí výstavu Aleše Lamra (1943), významného českého malíře, kreslíře, grafika, ilustrátora a autora realizací ve veřejném prostoru. Lamr je známý pro svou vlastní verzi pop-artu a české grotesky. Jeho raná tvorba z konce 60. let, ovlivněná evropskou novou figurací, popkulturou a filmem, zahrnovala obrazy inspirované psychedelickými barvami a světem celebrit, například kresba Smrt Jayne Mansfield (1970). Postupně se jeho práce vyznačovaly stále fragmentovanějšími figurami a výrazy, připomínajícími vitráže katedrál, které sloužily jako světlo v temné době normalizace. V 80. letech se jeho tvorba změnila, přičemž přijal prvky spirituality a začal používat duhové spektrum a symboly, jako hvězdy či trojúhelníky. Jeho styl, charakterizovaný zářivými barvami a organickými tvary, se stal promyšlenějším, zaměřeným na harmonii a meditaci.
Před budovou GMU je stále je k vidění i socha Pomník konzumerismu, kterou pro GMU vytvořil Petr Stibral (1977). V 70. letech se na Západě i ve východním bloku objevovala silná kritika konzumerismu, která po pádu socialismu a nástupu neoliberalismu nabírala na intenzitě. V současnosti, kdy čelíme globálním krizím, válkám a ekologickým hrozbám, se dřívější kritika konzumerismu jeví jako překonaná. Pomník konzumerismu tak reflektuje tuto změnu, představuje memento minulých let hojnosti a vyzývá k zamyšlení nad odcházející dobou. Stibral se od 90. let věnuje sociálně angažovaným realizacím v veřejném prostoru, jako jsou Pomník zahrádkářským koloniím nebo neoficiální pomník Karlu Balcarovi.
redakce 05.02.2025
Japonský umělec, DJ a hudebník hraje na několik tradičních i elektronických nástrojů (shamisen, kytara, baskytara, syntezátory, perkuse), z nichž některé si sám vyrobil.
redakce 04.02.2025
Singl Cleopatra má i vizuální zpracování, kterého se chopila Kiti Wullich.
redakce 03.02.2025
Stejně jako dokázal islandský nároďák porazit ten anglický, poráží Ari Eldjárn frontu komiků z mnohem větších zemí.
redakce 02.02.2025
Barcelonský producent a skladatel Raül Refree se pohybuje na pomezí experimentální hudby, populární produkce a filmových soundtracků.
redakce 02.02.2025
První večer bude věnován interpretacím textových partitur z cyklu Für kommende Zeiten.
redakce 01.02.2025
Vizuální zprostředkování bolesti, hluku i zvláštní sounáležitosti fanoušků tvrdé hudby, kteří se z celého světa každoročně sjíždějí v Trutnově.
redakce 31.01.2025
Kapela Laibach měla velký vliv na žánry i popularizaci industriální hudby.
redakce 30.01.2025
Jejich hudba je neúnavným proudem energie, plná nečekaných rytmů a experimentálních zvuků.
redakce 29.01.2025
Kapela si získává publikum syrovými písněmi s punkrockovou dravostí a naléhavými melodiemi.
redakce 28.01.2025
Morgan Garrett označuje svoji hudbu za no metal, tedy hybrid no wave a nu metalu. Je to vcelku výstižné... Punctum zve už za pár dní.