Články / Sloupky/Blogy

Švejkovský hyperrealismus (Jan Šafránek)

Švejkovský hyperrealismus (Jan Šafránek)

redakce | Články / Sloupky/Blogy | 31.03.2023

Filozof undergroundu Egon Bondy o malířském stylu královéhradeckého rodáka Jana Šafránka kdysi napsal, že jde o „švejkovský hyperrealismus“. Vystihl to možná daleko líp než fundovaní historici umění, pomocí svých krkolomných škatulek, jimiž se občas snaží uchopit jeho solitérní a těžko zařaditelnou tvorbu na hranici naivního umění a akademické malby s výraznou barevností.

Jan Šafránek získal malířskou praxi již za reálného socialismu jako propagační výtvarník Kina Jas (dnes artové Bio Central), kde ručně maloval velké nástěnné poutače k filmům. Později odešel do Prahy, kde se stal součástí disentu a následně podepsal Chartu 77. V roce 1979 byl donucen z politických důvodů emigrovat do Rakouska, kde začal studovat Akademii užitého umění ve Vídni. Postupně procestoval mnoho zemí světa od Nového Zélandu, přes USA a Mexiko po státy Jižní Ameriky a Tichomoří. Nakonec se usadil v Austrálii. Dnes pendluje mezi Českem a Rakouskem. Tím si získal pověst malujícího světoběžníka, zachycujícího efemérní okamžiky z cest do jiných kultur.

Aktuální výstava v Galerii moderního umění v Hradci Králové s názvem Kavárna Kubišta (podle známého obrazu českého kubisty Bohumila Kubišty) prezentuje průřez jeho celoživotní tvorbou. V ní se zaměřoval převážně na zobrazování jakýchsi mikropříběhů, plných svérázných postav a nereálně reálných situací. Zároveň v jeho tvorbě lze najít stylistické parafráze a inspiraci italskou renesancí, holandskými mistry nebo slavnými obrazy a autory modernismu jako Magritte, Manet nebo Dalí, které humoristicky dotahuje a zároveň pop artově paroduje. Vytváří tak novodobou vizuální grotesku plnou drobných detailů a absurdních situací, které se jen tak neokoukají.

Info

Jan Šafránek | Kavárna Kubišta
3. 2. – 11. 6. 2023
web

ilustrace © Jan Šafránek

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

5 zimních písniček pro tichou noc podle Full Moonu

redakce 22.12.2024

Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.

Šejkr #145: Peříčka

Michal Pařízek 13.12.2024

Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.

Proč je jetel špatným křesťanem? Protože si nepřeje být spasen. (Gurumánie)

Minka Dočkalová 12.12.2024

Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace