Nela Bártová | Zprávy / Pozvánky | 02.10.2019
Devatenáctý ročník festivalu experimentální tvorby Pohyb - Zvuk - Prostor představí hudebníky a audiovizuální tvůrce ze sedmi zemí, kteří se zabývají jak rozšířenými možnostmi hraní na tradiční nástroje, tak zkoumáním hranic elektroniky a digitálních médií. Kromě toho na festivalu vystoupí také dvě performerky, pro které je médiem ke zkoumání sociálních otázek a vazeb na okolní prostředí především vlastní tělo, a v rámci projektu s Opening Performance Orchestra na festivalu zazní také přednáška Milana Knížáka Aktuální Univerzita z roku 1967.
Festival se od svého počátku v roce 2000, kdy byl ještě pevně spojen a inspirován architekturou kostela sv. Václava v Opavě, soustřeďuje na hranici mezi jednotlivými uměleckými žánry, zabývá se prostorem „za” a „mezi” a na spojení několika médií v jeden nový celek. Návštěvníci mohli doposud vždy slyšet zvuky, které jsou na pomezí hudby, hluku, instalace a vizuálního umění, zakusit hudbu na hranicích experimentu, alternativy, rocku a soudobé vážné hudby, vidět performance, experimentální tanec, slyšet hlas, zažít svébytné prostory a architekturu.
Zatímco téměř každý noisový hudebník používá kytaru jako zbraň hromadného ničení, Mark Charles Morgan z dnes již neexistující avant-rockové newyorské formace Sightings používá svou kytaru jako nástroj čiré negace. S nalezenými či vypůjčenými pedály a efekty se pohybuje v padesáti odstínech zvukových šedí blízkých hučení vysavačů, splachování záchodů a bzučení kabelů rychleji než Eric Clapton. Navzdory nerozpoznatelnosti jakéhokoliv zvuku má Morganův sound všechny emoce punku.
Na polské free-impro scéně a mezinárodní experimentální scéně se v posledních deseti letech podařilo prosadit bubeníkovi Adamu Gołębiewskému. Často vystupuje sólově, ale taky v různých spolupracích s hudebníky jako jsou Fred Lonberg-Holm, Thurston Moore, Kevin Drumm, Sharif Sehnaoui nebo Peter Brötzmann. Využívá klasickou bicí soupravu, s níž vytváří širokou škálu zcela neklasických zvuků.
Kromě zmíněných vystoupí také Gaute Granli, trio Bludust a japonské trio Kukangendai. Performační část poté zastoupí Jana Orlová a Lenka Klodová.
Pohyb - Zvuk - Prostor 2019
4. 10. 2019 16:00
Matiční dům, Opava
fb událost
redakce 23.11.2024
Procítěné balady, jedinečný hlas a taky humor, se kterým se Alex Warren obrací do let, kdy mu nebylo do skoku. Hudba, u které se krásně sní.
redakce 23.11.2024
Podpora hudebního sektoru proběhne v tematických okruzích hudební export, prostory pro živou hudbu a digitální oběh a zapojení publika.
redakce 22.11.2024
Jejich kytarový zvuk čerpá jak z odkazu Joy Division, tak i ostrovních současníků Fontaines D.C., Idles nebo Shame.
redakce 22.11.2024
Sedm různých klubů se spojilo, aby v jeden večer naservírovalo svým návštěvníkům bohaté koncertní menu.
redakce 21.11.2024
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 21.11.2024
Clock DVA neúnavně pokračují v nahrávání své hudby a uvádění odvážných audiovizuálních postcyberpunkových projektů.
redakce 20.11.2024
Po jarním vyprodaném koncertu ve Foru Karlín nyní zamíří v rámci svého turné Miss Possessive do největší české haly.
redakce 20.11.2024
Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka.
redakce 18.11.2024
Witch’n’Monk vytvářejí v nejlepším smyslu ztřeštěnou fúzi několika žánrů pro flétnu, vokál a kytaru.
redakce 17.11.2024
Toto vystoupení splétá hudební materiál ze nové stejnojmenné desky, živé vizuály, scénický design s prvky rituálu.