redakce | Zprávy / Festivalové | 19.08.2021
Čtvrteční Start na Dole Hlubina a tři koncerty/performance v jednom večeru. V pátek začínající Dlouhá noc: 18hodinový maraton hudby, ale i happeningů Fluxus nebo generativní opery v prostorách Divadla Jiřího Myrona (včetně sobotní pozdní snídaně) – V Galerii výtvarného umění v Ostravě začne v sobotu odpoledne Minimaraton elektronické hudby a potrvá až do půlnoci – Nedělní velké orchestrální zahájení v Trojhalí Karolina a mezinárodní symfonický orchestr ONO v pěti skladbách současných skladatelů, kteří budou u toho. To jsou jen první čtyři dny festivalu Ostravské dny, který pokračuje v centru Ostravy pak i v dalším týdnu, denně s několikahodinovými koncerty.
Sídlem Ostravských dnů je teď naplno Janáčkova konzervatoř v Ostravě, kde se celý minulý týden konaly vzájemné prezentace i individuální konzultace zkušených skladatelů/pedagogů z celého světa a studentů i absolventů evropských a amerických univerzit, tzv. Institut Ostravských dnů. Od začátku tohoto týdne probíhají na konzervatoři, ale už i v Trojhalí Karolina nebo v BrickHouse Dolní oblasti Vítkovice náročné zkoušky na koncerty festivalové části Ostravských dnů. Rozvrh zkouškového plánu je obří a spletitý a je výsledkem náročné logistiky: jak v co nejkratší době, za maximálního úsilí dvou set hudebníků, na nejrůznějších místech Ostravy a v souladu s maximalistickými požadavky na specifické nástroje (včetně velkých sad bicích nebo šestinotónového harmonia) a elektroniky nastudovat a provést letos cca 105 kompozic současných skladatelů třech generací i těch umělců, kteří svým dílem vzbuzovali kontroverze ve století dvacátém.
více nejen o festivalu zde
Den první - BrickHouse, Důl Hlubina - čtvrtek 19. 8. Jedna z mnoha objednávek pro Ostravské dny od švýcarského skladatele Rolanda Dahindena obklopena skladbami průkopníků elektronické hudby: Alvinem Curranem a Frederikem Rzewskim. Legendární kus Aus den Sieben Tagen Karlheinze Stockhausena z konce 60. let i nejnovější tvorba generace dvacetiletých a třicetiletých skladatelů Institutu.
Den druhý - Masarykovo náměstí, Katedrála a všechny dostupné prostory Divadla Jiřího Myrona - pátek až sobota 20.- 21. 8. Prostor pro 18hodinový maraton – performance (s dechovkou), dva bloky virtuózních sólistických výstupů, vystoupení souborů z Prahy (Cappella Mariana a famaQ), Bratislavy (BraCplayers) i Curychu (Tanec – Hudba – Světla). Čtyřhodinová generativní opera za rozednění Milana Guštara a Etudy Bernharda Langa na chopinovském základě (klavírista Daan Vandewalle) i hodinová Why Patterns? Mortona Feldmana. Duchovní Et Lux Wolfganga Rihma a návraty k starým avantgardistům (Brown, Lucier, Wolff, Cage...), videa a fotografie Wolfganga Trägera. Až do jedenácté sobotního dopoledne tak lze bdít, snít, přicházet, odcházet, vracet se a meditovat. Oslavu hnutí Fluxus paralelně s tím vším provede Eric Andersen, nápomocna mu bude např. v kusu Yoko Ono performerka Jana Orlová, na programu se podílí také Opening Performance Orchestra i publikum samotné.
Den třetí - Galerie výtvarného umění Ostrava a Minimaraton elektronické hudby, sobota 21. 8. A šéf jeho programu Ivan Bierhanzl, který pro FullMoon uvedl: „V tomto maratonu nejde o výdrž s dechem, ale sluchem.“ Začne Petr Válek se svou bizarní instalací, Tibor Szemzö s předtočenými zvukovými stopami, mikrointervaly se potáhnou skladbami Ančerla, Ivese i Vyšněgradského. Kytarové efekty Ivana Manolova, sampler Ivana Achera nebo syntezátor Michala Nejtka uslyšíme v jejich projektu Svobodná místa (na texty Pavla Zajíčka).
Den čtvrtý - Trojhalí Karolina a velké orchestrální otevření se koná od 18:00 v neděli 22. 8. Uvádět současné skladby pro symfonický orchestr, to byl jeden z hlavních důvodů vzniku Ostravských dnů před 20 lety a pořád to platí. Mezinárodní ONO – Ostrava New Orchestra ve spojení s Ostravskou bandou, osmi sólisty a třemi dirigenty uvedou nové skladby Lucie Vítkové, Františka Chaloupky, Todda Tarantina, Christiana Wolffa a Fragment Petra Kotíka.
Ostravské dny pokračují dalšími koncerty s originálním programem světových a českých premiér současných kompozic i příští týden, a to až do soboty 28. srpna.
redakce 05.02.2025
Spoluhráči King Crimson či Stinga jsou třešničkou na pestrém dortu opavského festivalu.
redakce 04.02.2025
Sólová tvorba Finnease se na rozdíl od spolupráce v sourozeneckém duu soustřeďuje více na práci s živými nástroji a kapelní přístup.
redakce 03.02.2025
O kulturně bohatý začátek letních prázdnin se již tradičně postará festival pro židovskou čtvrť, který letos vstupuje do svého 33. ročníku.
redakce 02.02.2025
Tento hudební projekt propojuje rozmanitost ženských hlasů, inspiraci a kulturu, přičemž dává prostor zkušeným zpěvačkám i začínajícím talentům.
redakce 30.01.2025
Festival jako nejen kulturní, ale i ekologický zážitek a ideální místo pro objevování nových talentů. Ment pojedenácté.
redakce 29.01.2025
Sestavu Brutal Assault doplňuje další plejáda kapel, které potvrzují jedinečnou rozmanitost letošního ročníku.
redakce 27.01.2025
Jung Jaeil vystoupí před českým publikem se speciálním programem vytvořeným přímo pro festival.
redakce 26.01.2025
Hudební soutěž Blues Aperitiv pro bluesové a z blues vycházející umělce je určena všem kapelám či hudebníkům bez ohledu na zemi původu.
redakce 24.01.2025
Gilles Peterson, Lankum, Still House Plants nebo řecká popová umělkyně Σtella. A mnozí další.
redakce 22.01.2025
Letošní program nabídne filmy rozebírající vliv sociálních sítí nebo ruskou propagandu a na celospolečenské fenomény upozorní i skrze individuální příběhy.