Články / Reporty

... A třináctý song je zítřek (Julien Baker)

... A třináctý song je zítřek (Julien Baker)

David Vo Tien | Články / Reporty | 15.09.2018

Ženská, chlap, dvě kytary, intimní osvětlení. A spoustu povídání. Becca Mancari jede tour s výtvarníkem Harrym Kaganem a jako kytarové duo je to míň americana, míň uchopitelné a možná i trochu míň promyšlené, protože skoro po každém songu mění mezi elektrickou kytarou a elektroakustickou, do které paradoxně mnohem více řeže. Průpovídky začínají jako: „Nechápu, jak tady můžete existovat, mám pocit, že se ty sochy na mě koukaj. Musíme si o tom popovídat…“ a končí u vyrůstání v přísně náboženském prostředí. Možná proto v Norsku pila víno s Gaahlem z God Seed. Country a black metal? A všechno mezi tím. Mancari drží rytmus, doprovodný kytarista šolíchá sólíčka, kytary se kříží. Silný hlas, ale skladby jsou v osekaném podání holé, škoda. S kapelou se vrací do Evropy hned v listopadu, jako lákadlo je třeba vyzdvihnout Reamse, co na steel kytaru používá různé pedály, a to se jen tak neslyší.

Jen co vejde na podium, dočká se nadšeného přijetí. Vyprodané koncerty ještě předtím, než turné začalo. 19 zastávek, 14 zemí, Julien Baker je 22 let. Počtvrté v Evropě, poprvé v České republice. Jako by toho nebylo málo, založila spolu s Phoebe Bridgers a Lucy Dacus all-star projekt Boygenius (ípko 9. listopadu na Matador). Jestli Baker není dostatečným vzorem pro budoucí hudebnice, pak už nikdo. Světlo proniká tmou.

„Začne tím, nezačne? To přece nemůže, to nejde. Začala tím včera v Lipsku. Otevře s Appointments.“ Zmatený monolog přehluší vybrnkávaná kytara, klubem se rozezní slova Wish I could write songs about anything other than death. Sprained Ankle, vymknutý kotník, srdce i uši. Úderný otvírák nikoli svým zvukem, ale smutkem. Srdce na pochodu, jak se říká. V tuhle chvíli je v naplněném NoDu odporné vedro, v šeru se lesknou čůrky potu na tvářích. K Julien Baker se přidává houslistka Camille Faulkner, působí stejně nenuceně a hraje podobně samozřejmě. Takhle sehrané nejsou často ani kapely, co mají za sebou pět let. Baker plete smyčky na obsáhlém pedalboardu, pod nohy se ji připlete začátek prvního songu. Přiznává chybu překvapeným, pobaveným výrazem. Mezi songy neplýtvá slovy, v půlce setu se ale k tomuhle drobnému incidentu vrací: „Každý večer se zákonitě stane nějaká nepříjemná věc. Jsem za tyhle chvíle ráda. V ten moment to sice příjemné není, ale v měřítku větších věcí jsem za to ráda. Nutí mě to nebrat se tak vážně, být pokornou.“

Zasedá za svůj Nord Stage 2 Ex 76 (vždy tak krásně červený), čas na piano. I used to never wear a seatbelt / ´Cause I said I didn’t care what happened / And I didn’t see the point in trying to save myself. Všichni brečí (rád si to myslím), ale možná je tu jenom na padnutí. Hladina rukou s mobily mizí v kapsách. Kdosi kdysi říkal, že pokora je dar. A v tuhle chvíli je dost nakažlivá. Tohle měl být děsně smutný koncert, smutnější než Skácel, jenže každý singalong Baker oplácí úsměvem, celá rozzářená. „Chtěla bych mít sebevědomí toho, kdo ví, že neumí zpívat, a stejně si zplna hrdla zazpívá.“ A vůbec, celý večer přetváří tíhou svých skladeb v něco příjemného. Naděje? Uzdravení? Po dvou písních jen na klávesy bere zpátky (Fender Classic Player Baja) Telecaster, podle potřeby si ho přehoupne na záda a přepíná mezi oběma nástroji a smyčkami, stejně jako mezi trsátkem a hraním prsty. Poslední, třináctý song je samozřejmě Turn the Lights Out, Julien Baker říká, že je o nepříjemné sebekonfrontaci, která vlastně vede k sebelásce. Jít sobě vstříc. There’s always tomorrow I guess.

Info

Julien Baker (us) + Becca Mancari (us)
14. 9. 2018 NoD, Praha

foto © Vlastimil Vojáček

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace