Články / Reporty

AKM Culture Days: Kouzlo malých festivalů

AKM Culture Days: Kouzlo malých festivalů

Jakub Šilhavík | Články / Reporty | 23.07.2014

Dlouhé fronty, předražené občerstvení a otravní sponzoři – trojčlenka, která spolehlivě nakrknula nejednoho návštěvníka zprofanovaných monstrakcí. Regionální festivaly jsou na hony vzdálené lesku zahraničních hvězd, chytře poskládaná dramaturgie a pohodová atmosféra však dokáže vykouzlit učiněné divy za zlomek vynaložených prostředků. Ukázkovým příkladem se stal šestý ročník slovenského festivalu AKM Culture Days, který pořádají spřátelené hudební formace z Nového Mesta nad Váhom.

Úvodní festivalový den se nesl v duchu večírku pro nedočkavé, kdy se v areálu Klubu za rampami pohybovala pouze hrstka návštěvníků. Na programu bylo promítání studentských filmů, cestovatelská beseda, která se přes svou poutavost až neúnosně protáhla, a trojice akustických koncertů. Indie folkoví Strangers in the City nešetřili dech beroucími skladbami z připravované dlouhohrající desky, přesto hráli prakticky pro prázdný klub. Dle očekávání se vřelejšího přijetí dočkali až lokální hrdinové, frontmani populárních The Bright Eye a Genuine Jacks.

Pátek přilákal už početnější návštěvnickou kulisu a program se vedle prostor klubu rozrostl o stylovou venkovní scénu na otevřeném návěsu kamionu. Rakovničtí Manon meurt si na festival odskočili po cestě na Colours of Ostrava - ostré denní světlo intimnímu vystoupení příliš nepřálo, nicméně předvedli tradičně vysoký standard, kdy obligátní přehrávání debutu oživilo několik nových skladeb. Na pódiu je následně vystřídal slovenský objev Bad Karma Boy, slušný indie rock však kazila nehodící se slovenština. Vše vynahradily hlavní hvězdy lokální scény The Bright Eye – energická kytarovka, která připomene nejlepší formu Bloc Party, nasadila strhující tempo a na jedničku fungující chemie vyústila ve vybroušené instrumentální vyhrávky. Klubová stage pro změnu vsadila na tvrdší žánry, demoličních prací se nejprve ujali pražští Skywalker. Bohužel únava z dlouhé cesty si vybrala svou daň, nehledě na nepříliš čitelný zvuk, situaci naštěstí zachraňovaly upřímné proslovy a neustálé povzbuzování fanoušků. Zkázu dokonala bratislavská parta Princess Knocked Out the Gardener - čistý vokál nahradil nekompromisní řev a strojově přesný nářez ťal přímo do živého. Elektronický projekt HUM∆N na závěr večera přinesl kýžené odlehčení a potvrdil otevřenou multižánrovou povahu akce.

Ještě předtím, než sobotní program ovládly indie kytarovky v nejrůznějších žánrových obměnách, příjemně překvapila mladá slovenská písničkářka Mirka Miškechová - tradiční folkové písničkářství ozvláštnila vtipným nadhledem a bezprostřední komunikací s publikem, čirá esence pozitivní energie. Podvečerní přehlídka kapel z Nového Mesta nad Váhom definitivně potvrdila sílu místní scény. Nováčci Garage Surf zaujali už na první pohled personální obsazením – ženský prvek dominuje a přináší zcela odlišnou dynamiku než v případě mužských formací. Šedesátkový garážový revival možná recykluje léty prověřené hudební postupy, dětská hravost však vynahrazuje jakékoliv hráčské handicapy a odhaluje v plné kráse nakažlivou radost z hudby. Návod pro všechny, kteří touží založit kapelu, ale doposud nenašli odvahu. Neméně silný dojem zanechali Genuine Jacks. Láska ke špinavému garážovému zvuku zůstává, byť výsledku dosahují jinými prostředky - blues rock okořeněný klukovským charismatem se tu střetává s grungeovou naléhavostí. Jenom škoda ospalé atmosféry, většina návštěvníků posedávala ve stínu.

Publikum dostali do varu až headlineři Nvmeri, přestože kytarovka šmrncnutá retro elektronikou působila poněkud kýčovitě a dojmu nepomohla ani zdlouhavá zvuková zkouška. O indie rockové aristokracii Swan Bride možná nebylo v posledních měsících slyšet, ale naživo s přehledem uhájili výsadní postavení - setlist neměl jediné slabé místo a show dokonale ovládl frontman, který se neustále promenádoval pod pódiem a střihl si s nažhavenými fanoušky hned několik popěvků.

Letošní ročník festivalu AKM Culture Days se povedl a opět ukázal, že v konkurenci velkých festivalů se neztratí ani malé lokální akce s tuzemským line-upem a uvolněnou atmosférou.

Info

AKM Culture Days 2014
17. - 19. 7. 2014, areál Klub za rampami, Nové mesto nad Váhom

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace