Daniel Hevier ml. | Články / Reporty | 23.11.2015
The Sonics sú v Európe pomerne neznámou kapelou. Napriek tomu je o ich európske turné veľký záujem, keďže diváci sa prostredníctvom ich slávnych skladieb dostávajú do éry začiatku autentickej garážovej hudby.
Pražský klub Futurum zažil toho už požehnane. Počas svojho fungovania v ňom hrali všetky dôležité a obľúbené subkultúrne kapely, ale tentokrát išlo o špeciálnu premiéru, ktorá sa už pravdepodobne nikdy nezopakuje.
Koncert otvorila pražská garážová skupina Old Folks House energickými a priamočiarymi skladbami. Omnoho nápaditejšie motívy ponúkli arizonský Myrrors. Ich psychedelické motívy pripomínali Velvet Underground a miestami sa až príliš leskli v odtieňoch Venus in Furs. A potom už prišla na rad americká formácia The Sonics, aby pripomenula doby, kedy si rock and roll vystačil s vinylom, rádiovými singlami a koncertnými stretnutiami pri živej hudbe.
Zaoceánske turné boli v šesťdesiatych rokoch skôr raritou než každodennou zvyklosťou, ako je tomu dnes. Americké skupiny sa do Európy dostávali len s veľkými ťažkosťami a tie garážové sa sem nedostali takmer vôbec. Európske publikum si muselo na The Sonics počkať riadne dlho, ale oplatilo sa. Rockové šlágre Cinderella, Have Love Will Travel či notoricky známe Psycho zvalcovali publikum už v úvodnej štvrťhodinke. The Sonics predstavili najpodstatnejšiu časť svojej tvorby, ako aj nový album This Is the Sonics. Možno niektorým chýbala kongeniálna verzia melodickej Do You Love Me? či pieseň Santa Claus, aj keď v prípade tej druhej kapela asi nechcela takto zavčasu naháňať duch Vianoc.
Bratislava môže svojej väčšej a známejšej "sesternici" iba v dobrom závidieť, ale pražské hudobné podhubie si návštevu veteránov garážovej hudby naozaj zaslúžilo, keďže dodnes v Prahe žije mnoho "máničiek", ako aj ich pokračovateľov. Naviac The Sonics koncert galantne venovali bývalému Československu.
The Sonics (usa)
3. 11. 2015 Futurum Music Bar, Praha
foto © Vlastimil Vojáček
Marek Hadrbolec 05.02.2025
Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.
Vojta Chmelík 03.02.2025
Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.
Alžběta Sadílková 31.01.2025
Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…
Vojta Chmelík 29.01.2025
Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...