Články / Reporty

Amsterdam Klezmer Band – bodlák mezi tulipány

Amsterdam Klezmer Band – bodlák mezi tulipány

Akana | Články / Reporty | 03.11.2015

Klezmer a hudba z Balkánu u nás mají po léta silnou posluchačskou základnu, ačkoli doba největšího boomu spojená, jak už to bývá, s nabalováním povrchnějších trendařů, už minula. Dnes se u nás na podobnou muziku chodí s jasnou představou a skutečným zájmem. Na vystoupení Amsterdam Klezmer Bandu v Lucerna Music Baru, jehož půlkruhové pódium je pro takové taneční reje jako stvořené, to bylo znát. Souznění bylo cítit od prvního tónu, i když k tanci se domácí tradičně měli jen pozvolna. Holandský septet ale hraje tak šťavnatou muziku, že jí nakonec podlehne každý s elementárním smyslem pro rytmus.

Jejich show ovšem není jen šňůrou hopsavých odrhovaček, proloženou několika žalostnými lamenty. Klezmer tím, jak v minulosti nasával hudební tradice zemí, v nichž se rozvíjel, je sám o sobě velmi barevný žánr a AKB ho navíc s oblibou konfrontují i s odlehlejšími teritorii, jako jsou jazz, ska nebo hip hop. Mezižánrové spády bohatě ventilovali na loňském albu Blitzmash, v Lucerně ale prezentovali svou tradičnější, přesto pořád velmi hravou tvář. Repertoár stavěli především na předchozí nahrávce Katla, ovšem zazněly i kousky podstatně starší, případně úplné novinky.

Když AKB spustí, je to rozjetá pouliční kutálka (třebaže tento koncert zahajovali lehce poťouchlým funébrmaršem), ale četná sóla, v nichž se střídají jednotliví hráči (trombón, saxofon, kontrabas, akordeon, trubka a klarinet) posluchače rychle přesvědčí, že má tu čest s technicky mimořádně zdatnými instrumentalisty. Buskerská živelnost není na překážku virtuozitě a naopak. Však také všichni (snad jen klarinetista zůstal trochu opomíjen) sklízeli po svých sólových výstupech nadšené a zasloužené ovace.

O uvolněné konferování se staral zakladatel kapely, podsaditý Job Chajes (mít na sobě černý oblek, klobouk a sluneční brýle, byl by k nerozeznání od Vana Morrisona), který kromě toho, že skvěle válí na saxofon, taky svérázně rapuje v holandštině, jež v daných hudebních souvislostech zní překvapivě „židovsky“. Hlavní vokální hvězdou, u nás navíc dobře známou i z jiných projektů (Poza), je ale oděsský rodák Alec Kopyt, ukrajinský bodlák mezi holandskými tulipány, šansoniér lidového střihu, oplývající přirozeným, neokázalým charismatem. Vzhledem k tomu, že AKB hrají hodně instrumentálek, nestál za mikrofonem zase tak často, ale i v pozadí, kde s až hodinářským soustředěním obsluhuje drobné a ještě drobnější činely, je nepřehlédnutelnou figurou.

I díky tomu, že si skupina rytmicky vystačí s kontrabasem a titěrnými, ale dynamicky důležitými perkusemi, mohlo v závěru dojít i na unplugged blok, který se od toho základního lišil jen v hlasitosti a semknutí publika kolem pódia. Jinak šla do sálu energie ve stejných hodnotách, přičemž koeficient sdílení pochopitelně ještě stoupl. Zkušenosti z pouličního hraní byly v té chvíli naplno zúročeny. Tlačen časem k chytání posledního rychlíku jsem bohužel přišel o úplný konec, takže nemohu s jistotou tvrdit, že nakonec zazněl i největší hit kapely Limonchiki, ale něco mi říká, že se to bez něj neobešlo. Rozjařené publikum by jeho absenci neslo těžce.

Napřesrok slaví Amsterdam Klezmer Band dvacet let. Připravuje při té příležitosti novou desku a bylo by moc fajn, kdyby s ní přijeli oslavit jubileum i do Prahy, na půl cesty mezi Holandskem a Ukrajinou. Je jisté, že o vděčné gratulanty by nouzi neměli.

Info

Amsterdam Klezmer Band (nl)
1. 11. 2015, Lucerna Music Bar, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace