Anna Mašátová | Články / Reporty | 12.02.2015
Kolikrát už vystoupila jugoslávská megahvězda Goran Bregovič v Čechách, by se snad už nedalo ani spočítat. Repertoár se za ta léta příliš nezměnil, ale o to u bezmála pětašedesátiletého fešáka ani nejde. Chodí se na něj kvůli oblíbeným balkánským vypalovačkám, ne kvůli originalitě. Ostatně, jeho nepřílišné novátorství je mu vyčítáno a to, že si trochu přivlastňuje cizí písně, není velkým tajemstvím. Bregovič ale ví, jak zaujmout masy, má výborný hudební čich a šťastnou ruku na hity.
Se svým The Wedding and Funeral Band si letos u nás střihl dvoják. Nejdříve v Brně – kde si ovšem mnozí stěžovali, že byl sál uzpůsoben k sezení, což je zrovna u Gorana opravdu hloupost – a podruhé ve velmi slušně zaplněném Foru Karlín. Směska příchozích byla pestrá. Kapela přilákala hvězdičky českého showbusinessu, starší manželské dvojice, opilé teenagery i rodiny s dětmi, značka Bregovič funguje spolehlivě.
Vše bylo očekávatelné, přesto velmi zábavné. Začátek hry dechové sekce mezi diváky, postupný příchod na scénu, taneční šílenství rozpoutané snad po deseti vteřinách úvodní Gas, Gas a končící až s Kalashnikovem, po více jak dvou hodinách. Frontman kdesi tvrdil, že už se konečně mohl vykašlat na to, aby vypadal na pódiu dobře. Těžko tomu věřit při pohledu na dokonale padnoucí oblek, zlaté boty a kapelu s vokalistkami v lidových krojích promyšlených do detailu.
Setlist předem jasný. Champagne for Gypsies, Ausencia z oceňovaného soundtracku k filmu Underground, Maki, Maki, Alkohol, Ederlezi, Mesecina, skorem třicítka písní sem tam proložená glosami o přínosu Gogol Bordello či Gypsy Kings cikánské muzice a také covery zmíněných kapel. Koho uvádí v zuřivost schopnost českého národa tleskat vždy a za každé okolnosti, navíc mimo rytmus, musel se uchechtnout, když Goran snahy o plácání během In the Death Car zarazil.
Na přídavek se dlouho nečekalo, odfláknutí nehrozilo. Opa Cupa rychlejší než Pilarčin Montyho čardáš, Chaje shukarije, Jeremija s českou úpravou i italská partyzánská Bella Ciao. Polnice ohlásila definitivní konec, tancechtiví už se ale stejně sotva drželi na nohou. Bregovič zkrátka umí a pod jeho koncertní rčení „If you don't go crazy, you are not normal“ se můžete klidně podepsat.
Goran Bregovič & The Wedding and Funeral Band
10. 2. 2015, Forum Karlín, Praha
foto © Petra Jansová
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.