Anna Mašátová | Články / Reporty | 12.02.2015
Kolikrát už vystoupila jugoslávská megahvězda Goran Bregovič v Čechách, by se snad už nedalo ani spočítat. Repertoár se za ta léta příliš nezměnil, ale o to u bezmála pětašedesátiletého fešáka ani nejde. Chodí se na něj kvůli oblíbeným balkánským vypalovačkám, ne kvůli originalitě. Ostatně, jeho nepřílišné novátorství je mu vyčítáno a to, že si trochu přivlastňuje cizí písně, není velkým tajemstvím. Bregovič ale ví, jak zaujmout masy, má výborný hudební čich a šťastnou ruku na hity.
Se svým The Wedding and Funeral Band si letos u nás střihl dvoják. Nejdříve v Brně – kde si ovšem mnozí stěžovali, že byl sál uzpůsoben k sezení, což je zrovna u Gorana opravdu hloupost – a podruhé ve velmi slušně zaplněném Foru Karlín. Směska příchozích byla pestrá. Kapela přilákala hvězdičky českého showbusinessu, starší manželské dvojice, opilé teenagery i rodiny s dětmi, značka Bregovič funguje spolehlivě.
Vše bylo očekávatelné, přesto velmi zábavné. Začátek hry dechové sekce mezi diváky, postupný příchod na scénu, taneční šílenství rozpoutané snad po deseti vteřinách úvodní Gas, Gas a končící až s Kalashnikovem, po více jak dvou hodinách. Frontman kdesi tvrdil, že už se konečně mohl vykašlat na to, aby vypadal na pódiu dobře. Těžko tomu věřit při pohledu na dokonale padnoucí oblek, zlaté boty a kapelu s vokalistkami v lidových krojích promyšlených do detailu.
Setlist předem jasný. Champagne for Gypsies, Ausencia z oceňovaného soundtracku k filmu Underground, Maki, Maki, Alkohol, Ederlezi, Mesecina, skorem třicítka písní sem tam proložená glosami o přínosu Gogol Bordello či Gypsy Kings cikánské muzice a také covery zmíněných kapel. Koho uvádí v zuřivost schopnost českého národa tleskat vždy a za každé okolnosti, navíc mimo rytmus, musel se uchechtnout, když Goran snahy o plácání během In the Death Car zarazil.
Na přídavek se dlouho nečekalo, odfláknutí nehrozilo. Opa Cupa rychlejší než Pilarčin Montyho čardáš, Chaje shukarije, Jeremija s českou úpravou i italská partyzánská Bella Ciao. Polnice ohlásila definitivní konec, tancechtiví už se ale stejně sotva drželi na nohou. Bregovič zkrátka umí a pod jeho koncertní rčení „If you don't go crazy, you are not normal“ se můžete klidně podepsat.
Goran Bregovič & The Wedding and Funeral Band
10. 2. 2015, Forum Karlín, Praha
foto © Petra Jansová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.