apx | Články / Offtopic / / Komix | 01.03.2015
Amanda Conner – Darwyn Cooke
Před Strážci: Minutemani / Hedvábný Přízrak
Že Alan Moore nesnáší, když mu někdo sahá na práci, je stará písnička. Od filmových adaptací se distancuje, na práva i finanční náhrady kašle, a ještě všechny pozuráží a prokleje. Svůj opus magnum Watchmen si považuje zejména pro „integritu literárního díla“ a že se netříští do nekonečna pokračováními, prequely a spin-offy; nabídku DC Comics, aby zpracoval Rorschachův deník nebo Minutemany, rituálně odmítl. Ale jelikož DC má na Strážce práva, můžou si dělat, co chtějí – třeba vydat devět nových sérií, dějově předcházející vzniku kultovního týmu. „Completely shameless,“ tvrdí Moore. Horší než film V for Vendetta to snad nebude, ne?
Díl patrně nejzásadnější (a určitě nejbohatší) jsou pilotní Minutemani Darwyna Cookea, kde Hollis Mason, původní Sůva, sepisuje svoji autobiografii, v níž se chystá odhalit o úderce ze 40. let úplně všechno, a tak události a vztahy znovu v paměti přehrává. Možná nestoudné, ale slušně vyvedené. O příběh Hedvábného přízraku, resp. vztahu Laurie Jupiter a její matky Sally, se Conner rozdělil s kreslířkou Amandou Conner (díky čemuž vznikl graficky zřejmě nejoriginálnější sešit celého projektu, byť je hedvábná série obsahově slabá). O trochu nestoudnější, ale střílet se z toho taky nemusí.
Pro neznalé původních Strážců se jedná o sbírku zábavných komiksů, byť bez přesahu a trvalejší hodnoty. Fanoušci kontextu si relativně originálně zopakují, co už znají, jelikož Cooke se v zásadních dějových linkách a ani detailech s Moorem nerozchází. A na čtenářích samotných, resp. na jejich svědomí je, jak se s touto nestoudností vyrovnají.
Brian Azzarello – Lee Bermejo – J. G. Jones
Před Strážci: Komediant / Rorschach
Po premiérových příbězích Minutemanů a Hedvábného přízraku přišel další díl série; vydavatelství vsadilo na dvojitý těžký kalibr a naservírovalo kombinaci nejoblíbenějších postav komiksu: Rorschacha a Komedianta, oba navíc pod taktovkou inženýra amorálních lidských duší Briana Azzarella (100 Bullets). A rozdíl oproti prvnímu dílu je znát.
Komediant se v šesti volně navazujících svazcích v úsporné kresbě J. G. Jonese dostane ze zahrady Kennedyových přes Vietnam až do losangelského hotelu Ambassador v roce 1968... a modří již vědí. Komplikovaný (neplést si s „komplexní“) a historicky velmi odvážný příběh zůstává často v rovinách náznaků a teorií, životem Eddieho Blakea se zmateně motají JFK, Jackie, Marilyn i Nixon, pointy zůstávají nevyřčeny – přesto vás Azzarello umí pekelně namíchnout a to je, myslím, v komiksu dobře. Podobně temná, ale úplně jinam zasazená Rorschachova newyorská krimistory – ve skvělé vizuální úpravě Lee Bermeja – vypráví deníkem Waltera „taxi drivera“ Kovacse o zločineckém gangu a o „pravé tváři města“. Což je premisa natolik opotřebovaná, že nebýt maskovaného domobrance (města, které nenávidí), sotva byste si na ni za týden vzpomněli. Ale i když má série dlouhý seznam nedostatků a Alan Moore se obrací v rakvi (ve které soudě dle jeho vyznání spí), Azzarellovy kroniky jsou vděčné, zábavné a, minimálně v rámci série Před Strážci, nadprůměrné.
J. M. Straczynski – A. Hughes – Kubert Bros. – E. Risso – B. Sienkiewicz
Před Strážci: Sůva / Dr. Manhattan
Six down, two to go. Kontroverzní prequel kultovního komiksu odkryl další střípky mozaiky i v češtině v roce 2014, a to v příbězích Dr. Manhattana, Sůvy a záporáka Molocha. Aneb Všechno, co jste chtěli vědět o Strážcích, ale báli jste se zeptat Alana Moorea.
Časový rozestup pomáhá, přesto je s přibývajícími díly cítit, jak se všechno do zblbnutí opakuje. Pochopitelně – jednak je dějová linka daná originálem, který pomocí flashbacků řadu událostí už vysvětlil, jednak jsou životy jednotlivých postav úzce propojeny. Nezbývá než nastavovat bočními liniemi, které trpí nudou a neoriginalitou. To postihlo ušatého Edgara Jacobiho, jinak Mystika Molocha, který navíc v kresbě Eduarda Rissa připomíná Čtyřlístek, a Sůvu, jehož příběh je možná víc příběhem Rorschachovým a omšelá „preacherovská“ zápletka s Reverendem Deanem na pěst. Ne náhodou napsal hostující scénárista J. Michael Straczynski i několik dílů seriálu To je vražda, napsala.
Šedivý průměr nápadně zvedají čtyři sebrané sešity ve výjimečné kresbě Adama Hughese, věnující se Dr. Manhattanovi a smrtelnému životu Jona Ostermana. Časovými rovinami proplouvající monolog vystavuje silný a přesvědčivý mýtus jediného Strážce s nadpřirozenými schopnostmi a pouští se na tenký let ambic přesáhnout původního tvůrce. Škoda, že po graficky bravurně zvládnuté konfrontaci s Ozymandiasem a následné zkratce, kde se čtenář neznalý originálu absolutně nechytá, ústí příběh do poněkud odfláknutého mimozemského závěru. I Straczynského série tak zůstává pouhou připomínkou, jak komplexní, po všech stránkách dokonalý komiks Mooreovy původní Strážci jsou.
Len Wein – John Higgins – Jae Lee – Steve Rude
Před Strážci: Ozymandias / Karmínový Korzár
Konečná, vystupovat! Na sklonku roku 2014 vyšel poslední, v pořadí čtvrtý hardcore-hardcover „dosud neznámých dějin před Strážci“. Život stěžejnímu dílu amerického komiksu v roce 1986 společně vdechli Alan Moore a vydavatelství DC Comics; o čtvrtstoletí později jsme svědky střetu byznysplánu neurčitých ambicí a skřípání zubů původního tvůrce. „Completely shameless.“ Moore samozřejmě dávno a dobře věděl, aniž přečetl jedinou stránku.
Poslední část Before Watchmen kompiluje autoportrét Adriana Veidta (Ozymandias), pirátskou historku Prokletí karmínového korzára a příběh do počtu, smutně krátký osud Billa Bradyho alias Dolarového Billa. Autorem všech tří částí je Len Wein, tvůrce Bažináče, ale nedá se říct, že by se s tím nějak zvlášť mazal. Ozymandias je zajímavý, protože v celém románu nejdůležitější, a je to kresba Jae Lee, která dokonale ilustruje bohorovnost a elegantní zenovou aroganci, Veidtův charakter. Oproti tomu, prokousat se Higginsovým temným Korzárem v kuse je nemožné, ale snad to je záměr – odkaz na útržkovitost Příběhů černé lodě původních Strážců. Nad Billem béčkaře Steva Rudea visí malý bezvýznamný otazník.
Otazník je také symbolem celé série Před Strážci. Nechce se věřit, že by se za tak rozsáhlým a nákladným dílem skrývala jen vidina šesti- nebo sedmimístného čísla v dolarových bankovkách, případně popíchnutí trucujícího šamana Moorea, což by ostatně bylo velmi, velmi, velmi hloupé a neprozřetelné. Tak či tak, můžeme se radovat. The Times They Are A-Changin'. Je to za námi.
Před Strážci
BB/Art 2013-2014
Překlad Viktor Janiš
www.bbart.cz
3DDI3 03.11.2024
Druhý díl, v němž jsou postavami antropomorfizovaná zvířata, jejichž druh odráž osobnost a typ postavy, není jen Zootropolis pro dospělé, ale přemýšlivou detektivkou se silným sociálním přesahem.
3DDI3 29.04.2024
Afterpunk zatím působí jako představení interesantního světa, který si vyloženě říká o pokračování a možná i o mnohem více.
3DDI3 27.12.2023
Scenárista Jerry Frissen, adaptující povídky a náměty Alejandra Jodorowského, narozdíl od mistra chvátá příběhem tam, kde by Jodo zastavil a hrabal se v psychice postav.
redakce 27.12.2023
Cynická atmosféra osmdesátých a devadesátých let sálá z každé stránky, spojení vesmírů vedle sebe postavilo šílenství budoucnosti s chladnou batmanovskou logikou.
3DDI3 10.09.2023
Kreslíř Jorge Fornés ve spolupráci s Kingem nádherně vrství události předcházející atentátu, ruku v ruce s odhalováním spletitého příběhu.
3DDI3 09.09.2023
Vyprávění je tentokrát roztříštěné do více pohledů různých obyvatel, než jsme byli dosud v Parchantech zvyklí.
3DDI3 03.09.2023
Konec liDCtva je jedním z nejlepších monstrózních příběhů zahrnujících bezmála všechny hrdiny stáje DC.
3DDI3 20.08.2023
Space opera jako kritika konzumního způsobu života nebo kruté vysvětlení, že jinak ve vesmíru přežít nelze?
3DDI3 06.08.2023
Garth Ennis vykresluje konflikt ve Vietnamské socialistické republice, známý taky jako „boj proti americké nadvládě“, a ukazuje dobré a špatné vojáky z obou stran barikády.
3DDI3 01.07.2023
Sibiřské gulagy v oblasti Kolymy byly místem tvrdé práce na spojovací cestě mezi Jakutskem a Magadanem, kde si svůj trest odpykávali nejhorší nepřátelé státu.