keša | Články / Reporty | 14.06.2013
Všechny lásky ze střední jsem už dávno opustil. Sice občas ještě některá vyleze na povrch, ale většinou nemám problém je jednoduše přehlédnout. U My Bloody Valentine to pro tentokrát muselo být jinak, některým věcem se nedá odolat, i když se o to pokoušíte. Zprvu jsem měl obavu, jestli se přece jen neblížím k definitivnímu ukončení našeho vztahu. Ale pak se přede mnou rozestoupila nová nahrávka m b v. Při prvním poslechu jsem cítil nevoli ji vůbec přijmout, ať už bude jakákoli. A nakonec mě dostala. Začal jsem se na KONCERT přeci jen upřímně těšit.
O supportu jsem se dozvěděl až v den koncertu, žádný jsem nečekal, nebylo proč. Po poslechu bandzone profilu Manon Meurt jsem si jen potvrdil, že nemá cenu se jimi zabývat a že bude lepší dát si před velikány o pivo navíc. Nakonec jsem se překonal a šel si shoegaze po česku, tady a teď, poslechnout. A nebylo to špatné. Kapela působila plaše, ale tak se to i nosilo. Vyrovnáno 2 : 2, bubeník a kytarista, tahouni muziky, pak basačka a zpívající kytaristka. Skromná blikátková výzdoba na podiu, zkreslené a dlouhé kytarové riffy, airvocal a jednoduchá dunící basa bez výrazných linek. Jen bubeník byl na daný žánr soudobější, což ale celkovému dojmu jen pomohlo. Zvuk ze skromných aparátů byl obstojný, a to jsem ještě netušil, jak si ho mám vážit… jak se ukázalo později.
Takové stěny aparatury jsem viděl naposledy u Swans, ba ne, tyhle byly větší! Na podiu a ve stojanech 15 kytar, a to jsem jistě nedohlédl na všechny. Chvíle očekávání a pak už konečně skromný příchod mých hudebních rodičů. První tóny z desky Loveless, I Only Said, jako druhá hitovka When You Sleep, sakra, hned tak zkraje, co bude dál? Třetím songem otevřeli poslední desku a zrovna tou nejslabší písní New You, kterou při poslechu doma přeskakuju. Takže koukačka na shoegaze vysloužilce a vystřízlivění. Bilinda jen lehce strouhá kytary, při každém tracku jinou, její zpěv nejde slyšet a když už chce a snaží se do toho „opřít“, tak se vyvrhne faleš, která obyčejně nevadí a patří k tomu. Kevin Shields je na tom se střídačkou podobně a ze zpěvem taky, není slyšet. Jedině basa Debbie leze ven a je v určitých polohách i čitelná. Bicí se občas ztrácí, ale na to jsme taky zvyklí. Vzadu za úrovní kapely doplňuje čtveřici klávesistka, která si taky zadá s kytarou.
Koncert je hrozivě předimenzovaný. Celou dobu přemýšlím, jestli tak přepálený a hrozný zvuk je záměrem kapely, chybou zvukaře nebo trendem, jak dokazují i hradby aparatury. U Swans to má své místo, ale v tomhle rachotu není ani chvilka pro odpočinek, pauzy jsou jen krátké a beze slov, odklepnutí bubeníkem před každou písní (nebo zvukovou masou) a pak řezavá intenzita od začátku do konce. Je jedno, jestli hráli z Loveless, starého EP, prvního Isn’t Anything nebo skvělého m b v. Neznat to nazpaměť, jen těžko bych hledal schované nuance melodií, kterých mají skladem spoustu. Marně se Kevin ohání po podiovém zvukaři, aby mu něco udělal s odposlechem, nejde to, jsou hranice, kam už přebuzené kytary nepustí ani hlásku. Vlním se nahoru a dolů, jestli jsou My Bloody Valentine skuteční. Jo a vzápětí zas ne, nevím, jak to myslí, jsem ztracen. Chvíli jim to věřím, pak zas ne, mám velký prostor na přemýšlení, a to není dobře.
Pozdě, ale přece, Soon, nejlepší song celé produkce, se blíží tomu, jak to asi bylo na Loveless. Pak ještě Wonder 2, u něhož jediného dává ten hluk smysl, na závěr se do toho přeci jen dostávám. Poslední a závěrečný těsný nálet letadel SS nad zákopy spojenců, deset minut hluku − You Made Me Realise − chápu jen jako snahu překvapit a posunout hluk nad předchozí produkci. Ten zvuk je ohromný, uznávám. Po tomhle už ale není místo na přídavek, kdo by ho taky ještě slyšel?
Nebyl jsem srab, a tak to celé dal bez špuntů. Ještě teď, po pár dnech, mi píská v uších. Nečekal jsem tichý a nostalgický koncert, ale aspoň hru se zvukem, protože v tom je unikátnost My Bloody Valentine. Chápu, že noise nemůžete hrát bez noiseu, ale ta krása hry na kytaru v jednom kuse s pákou by měla být slyšet. Takhle jsem jim to bohužel nevěřil. Všechny mé lásky ze střední jsou už pryč.
My Bloody Valentine (irl)
10. 6. 2013, Divadlo Archa, Praha
foto © Kryštof Havlice
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.