Články / Reporty

Cit pro pochmurnost (Of the Wand And the Moon)

Cit pro pochmurnost (Of the Wand And the Moon)

Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 07.02.2024

Jednolité hlukové plochy zalité mlhou. Do mlžných hvozdů vábící tóny akustické kytary barvy černi. Všeprostupující černota monotónního zaříkávání. Tři projekty, trojice rozličných zvuků, jedna nepochybná shoda – atmosféra, atmosféra, atmosféra…

Prostory brněnského Kabinetu Múz zaplnil triumvirát hudebníků v čele s Of the Wand & the Moon, přičemž sety všech byly založeny primárně na budování hutných nálad. Část publika se rozhodla prožít je v sedě na podlaze a parkety posloužily coby místo k uvelebení se i během pauz. Jindy poněkud sterilně působící sál tak ihned získal znatelně přívětivější charakter.

Vstup do něj připomínal vkročení do parní sauny. Všude byla neproniknutelná oblaka mlhy, podle slov zvukaře jely stroje na max, oči si tedy musely zvyknout a tělo zkusmo najít svůj plac. Z podia v nehybných ustrnutích obsluhovalo theremin a krabičky duo Monuments to Absence. Oba muzikanti jsou zároveň členy sludgemetalové formace Blues for the Redsun, jejíž poslední koncert tady čítal něco málo přes třicet minut a vyplnily jej dvě minimalistické a těžkotonážní skladby. Tento tvůrčí étos v MTA ještě povyšují. Srovnatelně dlouhý set totiž představoval indiferentní (s)hluk nekompromisního droneového vanutí. Odosobněný pocit narušovalo jen občasné vniknutí paprsků světla do sálu ode dveří, jimiž šlo ze země vidět část patrně renesančního obrazu a disco kouli. Skvělé umocnění pocitu, že se nyní nacházíme v odloučení od zbytku světa, kdesi jinde, obestřeni tmou.

Zužitkování blackmetalových postupů pomocí akustických nástrojů může vyústit stejně tak v parodii (např. Impaled Northern Moonforest) jako i jemně ryzí projev (Kaatayra). Vystoupení solitéra Zimoles jako by se pak nezáměrně nacházelo někde na pomezí. Jeho zpěv, hra na kytaru a chování v sobě nesly díl patosu, nicméně to místy nezastřelo průsvit čisté a cílevědomě konstruované atmosféry. Zatím se však jevila spíše coby příslib, něco teprve tápavě a nejistě budovaného.

Kim Larsen z Of the Wand & the Moon přiznaně kráčí po cestě, kterou vyšlapal legendární projekt Death in June. Někdy je tento krok jistý, jindy méně. Na studiových deskách Larsen exceluje v emotivních neofolkových skladbách, ovšem pro tento žánr obligátní koláže zvuků prokládané recitací zní v jeho pojetí jaksi nuceně. Primárně tímto směrem orientovaná poslední deska Behold the Trees tedy žel zaostává za předchozími vynikajícími alby. Nicméně ačkoli z ní Larsenovo vystoupení vycházelo, dalo vzniknout vtahujícímu a impozantnímu rituálu. Odehrál se v krajinách různorodých ruchů, kterými nás provázel Larsenův bezbarvý a chraplavý hlas. Jeho silueta po celou dobu dotvářela kompozici za něj promítaného černobílého obrazu hvozdů a příboje oceánu, jimiž neustále prostupoval okultně hypnotický trojhranný symbol.

Rozhodne-li se hudebník pro cyklickou atmosféru namísto blyštivé show či líbivých skladeb, potřebuje symbioticky vnímavé posluchačstvo. A přestože se v Kabinetu Múz našlo pár neohleduplných jedinců, kteří koncerty prožvanili, ti s citem pro melancholii a pochmurnost si akci nepochybně vychutnali.

Info

Of the Wand And the Moon (dk) + Monuments to Absence + Zimoles
6. 2. 2024 Kabinet múz, Brno

foto © Kryštof Kočtář

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace