Klára Řepková | Články / Reporty | 22.02.2024
„Je prostředek týdne a vy jste přišli včas i na předskokana. To je cool,” uvádí Nick Carpenter, vystupující jako Medium Build, večer koncertu britské zpěvačky Holly Humberstone v pražském Rock Café. V minimalistickém vystoupení sází jen na kytaru a reverb, zbytek kapely nechal za oceánem v domovských Státech a pro pomalé skladby plné melancholie a rozervanosti to vypadá jako slibné aranžmá.
Jenomže Medium Build to celé hodně prožívá, nejspíš nejvíc ze všech v sále. Rychle sklouzne ke zbytečně intenzivnímu zpěvu, který u soft skladeb působí nejistě až komicky, a v kombinaci s neustálými průpovídkami, které trvají skoro stejně dlouho jako písničky, tak první vystoupení končí trochu rozpačitě. Naštěstí to není o něm.
Hlavní interpretka má mnohem jasnější představu o tom, co je autentické a nejvíc funguje. Holly Humberstone se vypovídat nepotřebuje, stačí jí opřít se o setlist napráskaný kombinací starších singlů, materiálu z loňského dlouhohrajícího debutu Paint My Bedroom Black i úplně nového singlu Dive a na minutu přesně se pustit do indiepopové jistoty.
Přesunutí z původní MeetFactory do menšího Rock Café Humberstone prospělo. Intimnější prostředí se k textům připomínajícím deníkové záznamy hodí a potemnělý interiér evokuje onen pokoj z názvu alba i stejnojmenné první skladby.
„Now, with the windows down/I am reborn in the ever-fading light/I'm gonna paint my bedroom black/I'm gonna turn my music up/I'm gonna drown you out tonight,” zpívá Humberstone do energické melodie a nastavuje tempo na zbytek koncertu, během kterého se občas dostane i do rockovějších poloh jako u Scarlett a živelné aranže navlékne i původně klidnějším trackům The Walls Are Way Too Thin nebo Falling Asleep at the Wheel.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Jen párkrát ho vystřídá snovou atmosférou u balady Kissing in Swimming Pool nebo London Is Lonely, to je taky jeden z mála okamžiků, kdy nabídne berličku k tomu, o čem song je, a vzpomíná, jak bylo těžké se ve dvaceti přestěhovat do velkoměsta, nikoho neznat a zažívat všechen ten stesk po blízkých. „I’m just going through something,” zpívá odhodlaně v refrénu Cocoon a vlastně tím shrnuje celý koncert a svým způsobem i pocity mladé generace. Jenom je škoda, že si zvukaři nedali větší práci s nastavením vokálů, které se při intimním promlouvání v mixu utápěly.
Koncert Holly Humberstone je stejně jako její tvorba hořkosladká óda na ranou dospělost se všemi intenzivními láskami, propitými večery i pocity neukotvenosti a opuštění a hledáním sama sebe. Exkurz do metaforického pokoje, kde se to všechno děje, je nestrojený a upřímný a čtyřiadvacetiletá Britka ho navíc vede energicky a bez patosu. Osamělý disociační večer s deníkem a smutnými písničkami se díky tomu mění na sleepover s kamarádkami, kde se i těm nejtěžší tématům dá nakonec zasmát.
Holly Humberstone (uk) + Medium Build (us)
21. 2. Rock Café, Praha
foto © Katarzyna Wolf
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.