Články / Reporty

Colours poprvé: Rozmlácené sudy a blues farmáře z Nemanic

Colours poprvé: Rozmlácené sudy a blues farmáře z Nemanic

Anna Mašátová | Články / Reporty | 18.07.2014

Ostrava je letos díky Colours opravdu barevná. Pravděpodobně není místo, kde byste neviděli plakát, leták či směrovku, hraje se nejen ve Vítkovicích, ale i na ulicích, a především v Ostravanech nepříliš oblíbené Nové Karolíně i vedlejším nově zrekonstruovaném Trojhalí. Hlavu si můžete ukroutit nad tím, proč se Evropským hlavním městem kultury 2015 stala Plzeň. Jediným minusem je evidentní vyprazdňování ostravského centra, kde je sice spousta příjemných kaváren, obchody ale zavírají jeden za druhým a na hlavním náměstí chcípl pes. Vítkovický areál rok od roku vzkvétá, přechody mezi jednotlivými scénami se stávají snesitelné, všechna čest, kamení čím dál méně.

Pokud byste nevěděli, co si z programové nabídky vybrat, rozhlédněte se kolem. Mezi návštěvníky se totiž díky konferenci a showcase Crossroads pohybuje skupina elitních zahraničních promotérů a žurnalistů, jejichž kroky se vyplatí nenápadně sledovat.

Zatímco se hlavní scéna teprve připravovala na francouzské bubeníky Les Tambours du Bronx, na ostatních pódiích už Colours vypukly. Vzduchem se neslo ska slovenských Polemic, mladší publikum potěšili chytlaví Američané Kuroma, o něco později se konečně zahájilo i oficiálně na obří hlavní stagi. Sedmnáctihlavá bubenická saň není rozhodně pro každého. Do půl těla svlečení svalnatci mlátí usilovně do pomalovaných plechových sudů a nepochybně dokáží udělat show, jen to mnohdy přípomínalo spíše tradici trutnovského festivalu, kde se nad ránem mlátí do plechových koryt. V porovnání s předchozími ročníky na úvodní koncert trochu bezduché, ačkoliv radost některých nad darovaným sudem, neznala mezí.
O pár kroků doleva už se na Drive stage zjevují chuť napravující Slim Cessna's Autoclub. Dvoukrká kytara s obrázkem Ježíše, klobouky, banjo, jipíí, potácející se a kolem ramen držící se Cessna a Munly. Moderní country zaplnilo stan i přilehlý trávník, škoda jen nepovedeného zvuku, Munly nebyl mnohdy slyšet, zkrátka celé jakési zašumělé.

Někdy musíte udělat kompromis, případně zvolit běh. Na legendu Winstona „Electric Dreada“ McAnuffa, s jeho francouzským parťákem, akordeonistou Francois-Xavierem Brossardem aka Fixim stálo zajít byť jen na chvíli. Dredatý Jamajčan přeskočil hrazení mrštněji než ochranka, provlál davem se svítícím tulipánem v ruce, za chvíli byl zpět na pódiu, zatímco Fixi spolu s beatboxerem a perkusistou Marcem Ruchmannem excelovali na pódiu. Kdo si nechal ujít, může napravit v září, trojice vystoupí v pražské Akropoli.

Vrchol dne? Seasick Steve. Vousatý třiasedmdesátiletý chlápek v lacláčích, který ještě před pěti lety neměl práci, střídal domy i země jak na běžícím pásu, hrával na ulicích, živil se sezónními pracemi a po večerech upravoval prapodivné staré kytary nebo si vyráběl vlastní instrumenty. Když ale souhrou náhod vystoupil v britské talkshow Later with Jools Holland, hudební svět užasl. Dřevní tulácký blues na třístrunnou kytaru vzbudilo značný rozruch, Steve obrazil kdejaký festival, spolupracuje s Jackem Whitem a nepočítaně dalšími, přesto nosí pořád holinky, vypadá jako dřevorubec a na pódiu pije víno rovnou z láhve. Říká se, že starýho psa novým kouskům nenaučíš, Steve na to téma dokonce složil píseň, ale v jeho případě to rčení tak docela nefunguje.

Spolu s bubeníkem „tím druhým idiotem“ Danem Magnussonem dokážou zblbnout dav puberťáků songama o autech i životních cestách, na kytaru z valchy, poznávací značky, výfuku a provázků hrají lovesongy tak, že holky pláčou. Kráska, kterou si Steve pozval dle své tradice na pódium, aby jí zahrál Walkin Man, nemůže uvěřit a utírá si oči, když jí potetovaný farmář zpívá „If you want me to stay, I'll stash my sleeping roll under your bed“. Jeho si zkrátka zamilujete během vteřiny. MGMT na hlavní scéně už jen okrajově, proud unavených ale ještě relativně čistých návštěvníků míří do postelí, čeká nás toho ještě více než dost.

Info

Colours of Ostrava 2014

18.7.2014, Vítkovice, Ostrava

Foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

V úkrytu zvuku (A Place to Bury Strangers)

Martin Šmíd 16.10.2024

Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace