Články / Profily

Dinosaur Jr. a hlukové stěny zkreslených kytar

Dinosaur Jr. a hlukové stěny zkreslených kytar

Jakub Šilhavík | Články / Profily | 17.02.2013

Vybrat nejlepší desku podivínské partičky z Amherstu ve státě Massachusetts je sakra těžký úkol, který si vyžádá roky nábožného přehrávání diskografie a neustálé poměřování alb v pomyslném žebříčku. Dinosaur Jr. totiž vydali hned několik nejlepších desek, z nichž o vítězi často rozhoduje momentální nálada. V mém případě dlouhou dobu vládla Where Were You Been (1993) se svou popovou chytlavostí, uhlazeným zvukem a neopakovatelnými epickými sóly. S druhou studiovou deskou You’re Living All over Me (1987) to byl o poznání složitější vztah – nejdříve jsem se desce vyhýbal a pak byl s prvním poslechem nebývale znechucen. Co je to za hlukový bordel? Kam zmizely všechny ty jemné hitové melodie? Naštěstí jsem si desku pustil znovu a brzy se z hlukových stěn zkreslených kytar začaly zhmotňovat nádherné momenty, tak důvěrně známé z následujících nahrávek.

J Mascis, Lou Barlow a Murph se i přes neshody při nahrávání – J Mascis měl specifické představy o zvuku bicích a Murpha svým neustálým kontrolováním přiváděl k šílenství – představují v životní formě. Hned úvodní skladba Little Fury Things začíná zběsilým útokem přepálených kytar a řevu (hostující Lee Ranaldo ze Sonic Youth), aby přišel dnes už známý trik se střídáním tichých a hlasitých pasáží. Kracked se oproti tomu nese v rychlejším tempu a soustředí se na precizní souhru Mascisovy kytary a basy Loua Barlowa. Sludgefeast zní přesně tak, jak naznačuje samotný název: volume nadoraz doprava, tvrdé metalové riffy s nezbytným kvílejícím sólem na závěr, úderné Murphovy bicí a Mascisův vokál naříkající o neschopnosti oslovit druhé pohlaví. Další The Lung je rychlá energická skladba s převažujícími instrumentálními pasážemi a krátkým naléhavým textem („No way to collapse the lung/ that breathes a doubt in everyone“) a jedna z nejlepší melodií, jakou kdy Dinosaur Jr. složili, bez debat vrchol desky. Na vlně punkové energie pokračuje také „love song“ Raisans, byť s propracovanějším textem. Tarpit opět zdůrazňuje kontrast mezi ospalým zpěvem a vrstveným kytarovým uragánem, který ve finále rozmetá celou skladbu na kusy. In a Jar vyniká příjemnou chytlavou melodií s výraznou basovou linkou a jedná se pravděpodobně o nejpřístupnější tvář Dinosaur Jr. na You’re Living All over Me. V posledních dvou skladbách vyklízí J Mascis pole pro Barlowa, který přichází nejprve s našláplou rockovou peckou Lose a poté s akustickou lo-fi koláží Poledo, znatelně odkazující k jeho tehdy vedlejšímu projektu Sebadoh. Obě skladby vynikají stísněnými depresivními texty a významně přispívají k rozmanitosti materiálu.

Na desce You’re Living All over Me se Dinosaur Jr. poprvé podařilo prolnout různorodé hudební vlivy (hardcore punk, noise, hard rock, heavy metal či dokonce folk) a vytvořit si svůj vlastní charakteristický zvuk, který rozvíjeli na dalších albech. Nezapomněli však na neuvěřitelně silné skladby, které z alba dělají nadčasovou klasiku, dodnes inspirující zástupy dalších hudebníků.

Info

Dinosaur Jr. - You're Living All Over Me (SST, 1987)
www.dinosaurjr.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Model/Actriz: Cválaví jezdci taneční apokalypsy

Jan Krejča 05.08.2024

Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.

Niño de Elche, zabiják flamenka

Jiří Moravčík 08.07.2024

Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…

Kim Gordon, relevantnější než kdy dřív

Jan Krejča 29.06.2024

Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.

Full Moon Stage 2024: ||ALA|MEDA||

redakce 22.03.2024

Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.

Full Moon Stage 2024: Lenhart Tapes

redakce 21.03.2024

Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.

Full Moon Stage 2024: Aunty Rayzor

redakce 20.03.2024

Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.

Full Moon Stage 2024: Fat Dog

redakce 20.03.2024

Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.

Full Moon Stage 2024: Derya Yıldırım & Grup Şimşek

redakce 19.03.2024

Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.

Full Moon Stage 2024: Irreversible Entanglements

redakce 18.03.2024

Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.

Full Moon Stage 2024: Freekind.

redakce 18.03.2024

Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace