Články / Reporty

Distorze v oparu (KVB)

Distorze v oparu (KVB)

Michal Smrčina | Články / Reporty | 20.11.2018

Před sedmi lety v žižkovském klubu Final pro pár lidí poprvé, tentokrát ve vršovickém Café V lese pro vyprodaný sklep. KVB se po čase přijeli ukázat tuzemskému publiku a za dobu od posledního koncertu se vyprofilovali v ceněnou kapelu přesahující hranice postpunku nebo jiných temnějších scén. Úspěšně jsem je dokázal prošvihnout na lipské seanci Wave Gothik Treffen v květnu a nynější pražský koncert ukázal, že dokáží přitáhnout mnohem různorodější paletu posluchačů než německý podnik.

Support neznám, ale zvědavost mě nakonec zvedá z lokálu Na Tržišti, kde lehce najetý slovenský výčepák sleduje Kmotra a obohacuje okolí fundovaným výkladem i obligátním výrokem, že kniha byla lepší. Café V lese se trochu bojím – na prostorové dispozice, kvalitu pivních nápojů a masu návštěvníků nevzpomínám v nejlepším, ale stejně se vracím. Prošvihnout dvoučlenné M!r!m z Londýna by byla škoda. Co na tom, že pozoruhodnější než hudební složka je estetika promítaných vizuálů – noir, pokřivené sochy, koláže. Písně plynou a neruší, i když se na ježka střižený zpěvák snaživě zmítá v procítěných polohách. Synťáky a postpunk klasického střihu, nic víc, nic míň.

Sklepení je možná vyprodané, ale naplněno tak akorát, důstojný životní prostor je zachován. Nick Wood a Kat Day ví, co dělají, a odpovídá tomu sehraná dynamika, vizuály i volba skladeb. V průběhu více než hodinového vystoupení se postupně probírají celou tvorbou a prokládají ji výraznějšími tracky z aktuálního alba Only Now Forever. To vyšlo letos v říjnu a pro KVB znamená o něco větší příklon od kytar k elektronice a synťákům. Stejnojmenná úvodní skladba pomalu rozkládá zasněnou atmosféru topící se v reverbech, odevzdaných vokálech a tepajícím beatu ve spáncích. Tempo se mírně zrychluje, Always Then nebo Afterglow jsou sázky na jistotu, místo jiskřivé In Deep bych raději volil dunivou Lower Depths pro osvěžení, ze dva roky starého alba Of Desire padá čím dál více skladeb. Kytary nezůstávají upozaděny.

KVB zpomalují a chtějí rozšířit plochu pro vizuály, promítat i na nízký strop nad pódiem. Dobrý nápad, je na co se dívat. Většinou obrazy pracují na principu rozsekání a kaleidoskopického vrstvení výjevů, nechybí ale ani nostalgii budící záběry ze závodních her, arkádová estetika, něco popkulturní retro vlny, duhové barvy i černobílá. Pomalejší Violet Noon se vymyká hudebně i obrazově. Že v tomto případě jde o melancholický jemný pop, víme, že ho doprovodí podivné záběry z video-deníčku z teplé dovolené u moře plné sytých barev a mírného kýče, čekám méně. Ani Only My Skin přiliš nechutná, hřejivá nuda. Nevadí, následující White Walls a Night Games jsou výletem do zlatého fondu kapely, doprovázeny architektonickými, geometrickými vizemi sídlištních projektů, které se rozprostírají a proměnlivě víří kolem stage.

Intenzivnější kontakt s publikem se nekoná, na to se duo příliš soustředí na vystoupení. Ponor do teskných i vířivých vod završuje aktuální hymna Above Us, v níž dominuje důrazný rytmus, naléhavost, zapamatovatelnost. KVB se loučí kvílivou Dayzed, dnes už archivní záležitostí, a její frenetické distorze a hluky dávají probrat ze zastřeného oparu, který je po celém Lese. Merch lze platit kartou.

Info

KVB (uk) + M!r!m (uk)
17. 11. 2018 Café V lese, Praha

foto © Andrzej Major

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace