Pavol Gajdoš | Články / Reporty | 10.04.2016
V dejvickej Klubovni som bol prvýkrát a je to veľmi príjemné miesto. Akurátne veľká nefajčiarska koncertná sála s dobrým zvukom, dverami oddelená od konzumnej časti podniku, fajne zásobený bar, krásna záhrada s farebnými svetielkami na stromoch so spievajúcimi vtáčikmi v ich korunách.
Francúzski mladíci Pauwels sa priblížili publiku nielen svojím bezprostredným vystúpením, ale hlavne tým, že boli rozložení cez tri štvrtiny sály, pretože hlavná kapela mala svoju aparatúru už na pódiu. Tak sme stáli s davom naozaj pol metra od muzikantov. Tí, poháňaní dvojicou zohratých bubeníkov, produkovali matematický inštrumentálny rock s intenzitou metalu. Kapela presvedčila citom pre gradáciu, zmyslom pre (ne)zmyselné dynamické kontrasty alebo naozaj fyzickým nasadením. Na myšlienky o harmónii či melódii veľmi nedošlo. Ak v ich hudbe išlo o matematiku, tak delili radi párnym číslom a nepárnymi len občas, pričom ambientné pasáže boli menšinové, v kvantite i kvalite, voči divokému, pudovo komponovanému riffovaniu. Ale uznávam, že kontrast bol potrebný a účelný a nejako do zhudobnenia súčasnosti patrí.
Po prestavbe a osviežení čerstvým vzduchom späť do stále viac sa zaplňujúcej sály. Na pekne osvetlenom pódiu už začala hrať trojica muzikantov, headlineri večera, anglickí Mugstar. Spoza pultu ich pridával vlastný zvukár a popri tom stíhal výsledný mix obohacovať o rôzne, z efektovej krabičky pochádzajúce galaktické zvuky. Pravdu povediac, po pár sekundách bolo jasné, že to lepšie vystúpenie večera som už videl. Trio na pódiu bolo zohraté a správne naladené, len spojenie s múzami malo akoby rušené. K hudbe sa snažili pristupovať ako bohyňa psyché, tancujúca cez nemecké kapustové polia na inštrumentálky od Pink Floyd. Bolo cítiť, o čo kapele ide, bolo cítiť, ako na to idú, no stále sa mi zdalo, že je to len ako nejaký krátky trailer k filmu, možno ešte menej obsažnému ako samotný trailer. Zvuk bol silný, projekcie sa mihotali a publikum sa zabávalo a dostávalo do pohybu viac s každou piesňou. Melodickosť bola stále ohrozeným druhom a keď sa zjavila, ostala až priveľmi povedomá. Čo sa týka motorického rytmu, psychedelickej architektúry napätia alebo zefektovaného „spievania“ a ich (vy)užitia, kapela to vie. No ani jeden zo spomenutých výrazových prostriedkov neslúžil piesni či hudbe, ale hudba im. Mal som pocit, že to bol viac koncert na zábavu ako na počúvanie, čo je vlastne asi rozhodujúce pre oceňovanie vystúpenia Mugstar.
Mugstar (uk) + Pauwels (fr)
6. 4. 2016 Klubovna, Praha
Foto © Micha vd Berg
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.
Martin Šmíd 16.10.2024
Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.