Pavol Gajdoš | Články / Reporty | 10.04.2016
V dejvickej Klubovni som bol prvýkrát a je to veľmi príjemné miesto. Akurátne veľká nefajčiarska koncertná sála s dobrým zvukom, dverami oddelená od konzumnej časti podniku, fajne zásobený bar, krásna záhrada s farebnými svetielkami na stromoch so spievajúcimi vtáčikmi v ich korunách.
Francúzski mladíci Pauwels sa priblížili publiku nielen svojím bezprostredným vystúpením, ale hlavne tým, že boli rozložení cez tri štvrtiny sály, pretože hlavná kapela mala svoju aparatúru už na pódiu. Tak sme stáli s davom naozaj pol metra od muzikantov. Tí, poháňaní dvojicou zohratých bubeníkov, produkovali matematický inštrumentálny rock s intenzitou metalu. Kapela presvedčila citom pre gradáciu, zmyslom pre (ne)zmyselné dynamické kontrasty alebo naozaj fyzickým nasadením. Na myšlienky o harmónii či melódii veľmi nedošlo. Ak v ich hudbe išlo o matematiku, tak delili radi párnym číslom a nepárnymi len občas, pričom ambientné pasáže boli menšinové, v kvantite i kvalite, voči divokému, pudovo komponovanému riffovaniu. Ale uznávam, že kontrast bol potrebný a účelný a nejako do zhudobnenia súčasnosti patrí.
Po prestavbe a osviežení čerstvým vzduchom späť do stále viac sa zaplňujúcej sály. Na pekne osvetlenom pódiu už začala hrať trojica muzikantov, headlineri večera, anglickí Mugstar. Spoza pultu ich pridával vlastný zvukár a popri tom stíhal výsledný mix obohacovať o rôzne, z efektovej krabičky pochádzajúce galaktické zvuky. Pravdu povediac, po pár sekundách bolo jasné, že to lepšie vystúpenie večera som už videl. Trio na pódiu bolo zohraté a správne naladené, len spojenie s múzami malo akoby rušené. K hudbe sa snažili pristupovať ako bohyňa psyché, tancujúca cez nemecké kapustové polia na inštrumentálky od Pink Floyd. Bolo cítiť, o čo kapele ide, bolo cítiť, ako na to idú, no stále sa mi zdalo, že je to len ako nejaký krátky trailer k filmu, možno ešte menej obsažnému ako samotný trailer. Zvuk bol silný, projekcie sa mihotali a publikum sa zabávalo a dostávalo do pohybu viac s každou piesňou. Melodickosť bola stále ohrozeným druhom a keď sa zjavila, ostala až priveľmi povedomá. Čo sa týka motorického rytmu, psychedelickej architektúry napätia alebo zefektovaného „spievania“ a ich (vy)užitia, kapela to vie. No ani jeden zo spomenutých výrazových prostriedkov neslúžil piesni či hudbe, ale hudba im. Mal som pocit, že to bol viac koncert na zábavu ako na počúvanie, čo je vlastne asi rozhodujúce pre oceňovanie vystúpenia Mugstar.
Mugstar (uk) + Pauwels (fr)
6. 4. 2016 Klubovna, Praha
Foto © Micha vd Berg
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.