Články / Reporty

Duchovní obroda barokem a jazzem (Svatováclavský hudební festival 2021)

Duchovní obroda barokem a jazzem (Svatováclavský hudební festival 2021)

Veronika Mrázková | Články / Reporty | 09.09.2021

Sopranistce Haně Blažíkové bych, i když nepatřím mezi posluchače hudby 17. a 18. století, naslouchala nejraději každý rok. A Svatováclavský hudební festival ji také každý rok zařazuje. Její provedení starých písní přináší zážitek, který překračuje hranice vážné hudby.

Není „jen” technicky virtuózní pěvkyní a světově známou interpretkou barokních skladatelů. Hana Blažíková má nezaměnitelný půvab a velmi citlivý projev. Neuslyšíte u ní nic z toho, co znáte z běžných operních představení, tedy afektovaný zpěv, bolestivé tóny, ani dynamiku taženou silou. Blažíková má andělský hlas, je mistryní koloratur a strofické skladby rytíře Adama Michny z Otrokovic jsou v jejím podání přístupné a srozumitelné. A to ať už se jedná o staročeské žalozpěvy, modlitby nebo romantické árie. Nemohu ovšem říci, že by zastínila vynikající šestici Collegia Marianum. Sóla odvedená na barokní housle, příčnou a zobcovou flétnu budila údiv, slyšet naživo netradiční nástroje jako varhanní pozitiv či teorbu, tedy basovou loutnu, se jen tak nepoštěstí. Celý večer měl velice obřadní atmosféru, hodnou sakrálního svatostánku z 13. století.

Trochu jiná situace nastala hned následující den. Navzdory očekáváním organizátorů byla dobrá polovina hlediště prázdná a šestnáctičlenný ansámbl, který mohl být senzací ročníku, zažil překvapivě vlažné přijetí. Zda to bylo způsobeno covidem, krátkým působením The Cotatcha Orchestra na scéně nebo přílišným odklonem od dramaturgie, Bůh ví. Festival je znám svými žánrovými přesahy, ale jazzovo-elektronický soubor byl v kontextu letošních jedenatřiceti koncertů artificiální hudby přeci jen největší odbočkou, zároveň nepomáhala akustická situace v chrámové lodi. Díky dřevěným stropním kazetám jindy vychvalovaný prostor musel zvukaře souboru notně potrápit. Sám Kotača přiznal, že umístění živých bicí a tolika žesťů do kostela byla nemalá výzva, a za mne nakonec způsob ozvučení večeru ubíral. I když jsem byla jen na vzdálenost pouhých deseti dřevěných lavic, echo rozpíjelo ty nejlepší momenty hutných sól a ve chvíli těch nejsilnějších gradací se nástroje nepříjemně slévaly. Překrásné a bohaté aranže nemohly naplno vyniknout, stejně jako zvukomalba jednotlivých nástrojů.

Na druhou stranu bylo jednoznačné, že muzikanti podávají výborný výkon a mistrně komponované skladby publikum přeci jen nakonec obměkčily. Zhruba v půli zazněla nejlépe přijatá Sen Sei, o kultuře boje a síly, po které již posluchači reagovali i na lehce opatrného průvodce a kapelníka. Kotača pobavil, když do mikrofonu sdílel, že zapomněli přivézt CD, stejně tak když se omlouval, že v záplavě kabelů nemůže najít odposlech. V mezičase zmínil, že celé album vznikalo několik let a že se jednotlivé skladby tvoří přímo pro jednotlivé sólisty, aby měl každý příležitost excelovat a zároveň aby mu byl styl skladby šitý na míru. To je nevídaný přístup, který si stejně jako autorský, velmi netradiční repertoár big bandu, rozhodně zaslouží pozornost.

Info

Svatováclavský hudební festival 2021:
Hana Blažíková & Collegium Marianum
7. 9. 2021, Kostel sv. Václava, Ostrava

The Cotatcha Orchestra
8. 9. 2021, Evangelický Kristův kostel, Ostrava

foto © se svolením Svatováclavského hudebního festivalu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

V úkrytu zvuku (A Place to Bury Strangers)

Martin Šmíd 16.10.2024

Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace