Články / Reporty

Duchovní obroda barokem a jazzem (Svatováclavský hudební festival 2021)

Duchovní obroda barokem a jazzem (Svatováclavský hudební festival 2021)

Veronika Mrázková | Články / Reporty | 09.09.2021

Sopranistce Haně Blažíkové bych, i když nepatřím mezi posluchače hudby 17. a 18. století, naslouchala nejraději každý rok. A Svatováclavský hudební festival ji také každý rok zařazuje. Její provedení starých písní přináší zážitek, který překračuje hranice vážné hudby.

Není „jen” technicky virtuózní pěvkyní a světově známou interpretkou barokních skladatelů. Hana Blažíková má nezaměnitelný půvab a velmi citlivý projev. Neuslyšíte u ní nic z toho, co znáte z běžných operních představení, tedy afektovaný zpěv, bolestivé tóny, ani dynamiku taženou silou. Blažíková má andělský hlas, je mistryní koloratur a strofické skladby rytíře Adama Michny z Otrokovic jsou v jejím podání přístupné a srozumitelné. A to ať už se jedná o staročeské žalozpěvy, modlitby nebo romantické árie. Nemohu ovšem říci, že by zastínila vynikající šestici Collegia Marianum. Sóla odvedená na barokní housle, příčnou a zobcovou flétnu budila údiv, slyšet naživo netradiční nástroje jako varhanní pozitiv či teorbu, tedy basovou loutnu, se jen tak nepoštěstí. Celý večer měl velice obřadní atmosféru, hodnou sakrálního svatostánku z 13. století.

Trochu jiná situace nastala hned následující den. Navzdory očekáváním organizátorů byla dobrá polovina hlediště prázdná a šestnáctičlenný ansámbl, který mohl být senzací ročníku, zažil překvapivě vlažné přijetí. Zda to bylo způsobeno covidem, krátkým působením The Cotatcha Orchestra na scéně nebo přílišným odklonem od dramaturgie, Bůh ví. Festival je znám svými žánrovými přesahy, ale jazzovo-elektronický soubor byl v kontextu letošních jedenatřiceti koncertů artificiální hudby přeci jen největší odbočkou, zároveň nepomáhala akustická situace v chrámové lodi. Díky dřevěným stropním kazetám jindy vychvalovaný prostor musel zvukaře souboru notně potrápit. Sám Kotača přiznal, že umístění živých bicí a tolika žesťů do kostela byla nemalá výzva, a za mne nakonec způsob ozvučení večeru ubíral. I když jsem byla jen na vzdálenost pouhých deseti dřevěných lavic, echo rozpíjelo ty nejlepší momenty hutných sól a ve chvíli těch nejsilnějších gradací se nástroje nepříjemně slévaly. Překrásné a bohaté aranže nemohly naplno vyniknout, stejně jako zvukomalba jednotlivých nástrojů.

Na druhou stranu bylo jednoznačné, že muzikanti podávají výborný výkon a mistrně komponované skladby publikum přeci jen nakonec obměkčily. Zhruba v půli zazněla nejlépe přijatá Sen Sei, o kultuře boje a síly, po které již posluchači reagovali i na lehce opatrného průvodce a kapelníka. Kotača pobavil, když do mikrofonu sdílel, že zapomněli přivézt CD, stejně tak když se omlouval, že v záplavě kabelů nemůže najít odposlech. V mezičase zmínil, že celé album vznikalo několik let a že se jednotlivé skladby tvoří přímo pro jednotlivé sólisty, aby měl každý příležitost excelovat a zároveň aby mu byl styl skladby šitý na míru. To je nevídaný přístup, který si stejně jako autorský, velmi netradiční repertoár big bandu, rozhodně zaslouží pozornost.

Info

Svatováclavský hudební festival 2021:
Hana Blažíková & Collegium Marianum
7. 9. 2021, Kostel sv. Václava, Ostrava

The Cotatcha Orchestra
8. 9. 2021, Evangelický Kristův kostel, Ostrava

foto © se svolením Svatováclavského hudebního festivalu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace