Články

Duše Amparo Sánchez

Duše Amparo Sánchez

Anna Mašátová | Články | 29.10.2013

Megalomanství multikin poslalo do artového nebe nejeden biograf, využitelnost opuštěných sálů bývá prachbídná. Bývalé kino Pilotů mělo štěstí. Minimální kosmetické úpravy, přejmenování na klub Pilot, et voilà, vršovický hipster paradise získal letos další přírůstek do rodiny lokalit.

Hlavním zdrojem reklamy je sice stále šeptanda, pohled do programu ale naznačuje, že můžete Pilot směle zařadit do kulturního programu. Sociální sítě v tomto případě fungují jako požehnání, kdyby z facebookových hlubin nevyskočila pozvánka na koncert, koho by napadlo, že se v Čechách jen po několika měsících znovu objeví jedna z nejoblíbenějších španělských zpěvaček Amparo Sánchez. Po tisícovkách posluchačů během United Islands 2010 a letošních Colours of Ostrava mohlo být pro kapelu jen pár desítek příchozích možná mírným zklamáním, první klubové vystoupení ale dopadlo na výbornou.

Sánchez je hvězdou world music nejen ve své domovině, se svým bývalým projektem Amparanoia byla vyhledávanou španělskou interpretkou a média o ní hovoří jako o mužském protějšku Manu Chaa. Dnes třiačtyřicetiletá Granaďanka začínala před osmnácti lety na ulicích Madridu. Průvodcem po kubánských a karibských rytmech jí byl právě Manu a Amparo se ukázala být dobrou žačkou. Amparanoia vznikla roku 1996, rychle následovalo demo i první album El Poder de Machín. S železnou pravidelností od té doby Sánchez vydává každé dva až tři roky nové album. Cesta do Mexika vnesla do její tvorby jihoamerickou zemitost, nepokoje v domovině zase kořenily revoltou, punkem i rockem, osudným se jí stalo setkání s americkou tex-mex skupinou Calexico, s nimiž spolupracuje dodnes.

Amparanoia oficiálně ukončila činnost roku 2008 rozlučkovým turné, o dva roky později už vyšla první Sánchezina sólová nahrávka Tucson-Habana. Tento rok vydala prozatím nejintimnější desku Alma de Cantaora, která také z větší části zazněla právě v sobotu večer v Pilotu. Novinkami se hned odstartovalo, La flor de la palabra začala před pódium lákat sedící od stolků i návštěvníky od baru. Pětičlenná kapela přijela ve složení bicí, kontrabas, trumpeta, elektrická kytara a s květinou ve vlasech mezi mužským ansámblem samotná zpěvačka svírající španělku. Setlist byl příjemně poskládaný z novinek i starších věcí z předcházejícího alba jako Turista accidental, Corazon de la realidad, objevily se také En la noche, La fiesta a další z dávné minulosti Amparanoiy.

Hlasový rozsah nemá sice Sánchez extrémně široký a zůstává spíše v nižších polohách, do písní ale lehce dostává velkou procítěnost. Zdařilý hudebně kulturní mix od rumby po country udělal z kina tančírnu, topení navíc z neznámých důvodů jelo na plné obrátky, dojem letní noci byl téměř dokonalý. Až na zvuk. Trubka mnohdy trhala uši hlasitostí, jindy zase úplně vypadla, charisma Sánchez a jejího doprovodu vše vynahrazovalo, co druhou skladbu se ke zpěvu přidávali i příchozí, kdo nezpíval, alespoň stylově povzbuzoval „vamos!“. Role vokalistů se průběžně zhostili i hráči, kteří dostali ke konci vystoupení dost prostoru na sóla a vtípky. Téměř dvacet písní ukončila policejní hodina a střídající DJ měl nelehkou práci, protože i přes veškerou snahu okupovali lidé namísto parketu stolek s cédéčky, kde se rozběhla dlouhotrvající autogramiáda.

Název Alma de cantaora znamená v překladu duše zpěváka či zpěvačky. Amparo Sánchez patří k těm, kteří umí svou duši do hudby nenásilně vnést a zanechat tak nesmazatelný otisk v srdci fanoušků. Veskrze pozitivní a energická záležitost, která v den výsledku voleb potěšila dvojnásob.

Info

Amparo Sánchez (es)
26. 10. 2013, Klub Pilot, Praha

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

10 + 1 = Sarah Kinsley

redakce 17.11.2024

Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Šejkr #143: Špatná hudba?

Michal Pařízek 15.11.2024

Rád jezdím na školní debaty. Zvláštní je, že téměř pokaždé mě vyučující varují, že moc otázek nepřijde, ale většinou to bývá naopak.

10 + 1 = Graham Sayle (High Vis)

redakce 14.11.2024

Novou desku, která výrazně vyčnívá nad ostatní letošní releasy, přivezou už 19. listopadu do Bike_Jesus, kde vystoupí spolu s Pain of Truth.

Kam na rajz se Zuzanou Černou (Ostrava Kamera Oko)

redakce 13.11.2024

Filmové tipy od programové ředitelky kameramanského festivalu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace