Martin Zoul | Články / Recenze | 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství. Ecce homo, jehož údělem budiž navěky dobývat v potu tváře skývu svou a strachovat se o ztrátu toho jediného, co je mu drahé – vlastního života.
Je to právě pocit osudové předurčenosti a do jisté míry i nepřekročitelnosti, který se projevuje na našem vztahu k posledním věcem člověka, a sebevražednému jednání zvlášť. Vezměte si jen jazyk, který při popisu setkání se smrtí používáme – sebevražda se zásadně páchá, jako by bylo nutné zdůraznit stigma, které se s tímto způsobem odchodu ze světa pojí.
Do této kognitivně-lingvistické pasti se chytili i autoři publikace Ti, kteří se rozhodli, která se jinak snaží pojímat sebevraždu spíše v neutrálních, vědecky odtažitých intencích. Přesto i sem pronikají termíny, které vypovídají o jistém mystériu, které sebevražda představuje. Příkladem je opatrné kroužení kolem označení toho, kdo tento akt provedl, nebo se o něj alespoň pokusil – technokraticky znějícím „suicidantem” počínaje a dojemně neohrabaným “kandidátem sebevraždy” konče. Pozoruhodná je i volba názvů jednotlivých kapitol – Umění odejít, Umění rozloučit se, Umění pochopit… Za těmito poeticky znějícími nadpisy se však neskrývá nic jiného, než odpovědi na základní žurnalistické otázky „kdo, co, kdy, kde, proč a jak.”
Právě faktografické záležitosti jdou autorské dvojici tvořené etnoložkou a soudním znalcem nejlépe. V tomto ohledu má publikace skutečně nakročeno k tomu, aby se stala autoritativním kompendiem problematiky sebevražd. Tyto ambice však neustále podkopává nedůslednost výkladu, který spíš než vědeckou práci místy připomíná výpisky snaživého studenta s ADHD. Zejména v úvodním historickém exkurzu se informace často bezdůvodně opakují, případně zabíhají do detailů hraničících s akademickou obsesí. Skutečně bylo nutné, aby autoři v monografii s tematikou sebevražd obšírně referovali o novodobých pokusech objasnit smrt Jana Masaryka? Nebo aby citovali kompletní dopis na rozloučenou, který před svou smrtí napsal Jan Palach?
Podobné excesy působí dojmem umělého nafukování počtu znaků a zároveň je to příklad selektivnosti, kterou autoři ve vztahu k prezentovaným informacím praktikují. S tím souvisí i výtka, že některá témata nechávají autoři pouze nakousnutá – týká se to například eutanázie, ale i problematiky sebevraždy v umění, která je nepochopitelně odbavena zmínkou o Seressově skladbě Gloomy Sunday.
Ke čtenářsky nejvděčnějším, pokud je to v tomto případě vůbec možné říct, částem knihy, patří kompilace vzpomínek koronerů, záchranářů či policistů, zkrátka těch, kteří se s důsledky sebevražedných činů setkávají při výkonu svých profesí. V kontrastu se zbytkem knihy se jedná o oddíl, který umožňuje sebevraždu nahlédnout ve společenských souvislostech.
Ti, kteří se rozhodli, jsou ambiciózním projektem, který na kolena sráží nedotaženosti. Coby skripta z oboru suicidologie je kniha nedocenitelná, obávám se ale, že mimo akademický svět si bude hledat místo na slunci jen těžko.
Alena Lochmanová, Miroslav Šafr - Ti, kteří se rozhodli (Academia, Praha, 2024)
web nakladatelství
foto © se svolením nakladatelství Academia
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.