keša | Články / Reporty | 29.07.2014
Konečně se zdálo, že Anna May Wong v roli Sosho nebude taková potvora jak všechny ostatní femme fatale v předešlých filmech sekce Diva v němém filmu. Piccadilly z roku 1929, režie Ewald André Dupont, Velká Británie.
Kittchen byli dnes dva, za bicíma, laptopem a basou už takřka tradičně Tomáš Neuwerth. Chlapík v masce začal k úvodní scéně elektronicky, smyčkou z telefonu. Úvod, který jsem luštil a snažil se ho přiblížit k dění na plátně. Splynutí se objevilo záhy při scéně v kuchyni, nemohli si vybrat lepší film! Na plátně myčky nádobí, každá z nich jasná femme fatale, ale taky ta největší, geniální čínská tanečnice Sosho, co svůj talent skrývá.
Film se začíná rozjasňovat v době, kdy Kittchen vezme kytaru se zkresleným zvukem, na bicí se přidává Tomáš. Krásná kamera vysvětluje pohnutky hrdinů třeba jen záběry na ruce, častý motiv. A pak je to tady, chvíli mi to trvá. „Něco se ve mně mění,“ zpívá Kittchen. Ve mně taky, po chvíli to dává smysl, najednou konkrétních hudební věty přiřazuji vnitřním pochodům hrdinů. Počestnost postupně opadá. První lež Sosho, ani ona nebude tak dokonalá, jak se na začátku zdálo, ve chvíli, kdy je lež odhalena a smlouva leží na stole, vzniká motiv vraždy. Okamžitě husina. Pomalé, až triphopové bicí, dlouhý noir podkres kláves, kytara v rozmazaných plochách. Čím déle se dívám a poslouchám, tím víc mě to celé dostává.
Kittchen film sedl a i přes velkou míru dialogů neztratil tempo. Kapela nemusela reagovat na jednotlivé záběry, atmosféra filmu byla postupem času čím dál tesknější, zhoustlo i sociální dusno. „To nejsem já, kdo vypovídá,“ zpíval Kittchen při dění v soudní síni. Pak šlus, vrah odhalen a film se loučí ukázkou sociální spodiny Londýna. Plátno potemnělo, ale Kittchen ještě rozjeli svou píseň Pod Prahou, která doplnila poslední záběry, film se překlopil do samostatné performance. Až na výjimky zůstali všichni sedět, biograf pomalu dozníval. A doznívat ještě dlouho bude.
Piccadilly (hudební doprovod: Kittchen)
28. 7. 2014, Kino Hvězda, Letní filmová škola, Uherské Hradiště
www.lfs.cz
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.