Anna Mašátová | Články / Reporty | 10.11.2015
Zná to každé manželství, kde jsou jeden z páru, či nedejbože oba, hudebníci. Muzika spolehlivě narušuje snahy o pravidelný režim, koncerty jsou důležitější než úklid, teplé večeře a školní úkoly, dovolená padne na nahrávání alba, zkrátka společně stráveného času u rodinného krbu bývá poskrovnu.
Sedmapadesátiletý Béla Anton Leoš Fleck vyřešil dilema jednoduše. Aby mohl trávit se svou ženou, Abigail Washburn, více času, rozhodl se dát na čas vale kumpánům z Flecktones nebo Chicku Coreovi, a s Abby, jak paní Fleckovou-Washburnovou mazlivě tituluje, a dvouletým synem Junem vyjeli do světa. Letos dokonce s novou nahrávkou minimalistického názvu Banjo banjo.
Fleckovi se daří, na co sáhne, což má potvrzeno patnácti cenami Grammy, o počtu nominacích a jiných trofejích nemluvě. Také ženu si uměl vybrat záviděníhodně. Krásná, talentovaná, výborná tanečnice, zpěvačka a hudebnice, která má navíc natolik pohodové rodiče, že si je vzala na probíhající tour jako chůvy pro synka. Ostatně často se vtipkuje, že z Juna nevyroste nic jiného než bůh banja. S takovým genetickým základem se to dá předpokládat.
Fleck je sice oslavován coby inovativní muzikant vystupující s muzikanty napříč hudebním spektrem, s Washburn však přivezli do Prahy spíše starosvětský bluegrassový set zahrnující kousky z obou společných alb, tradicionály z Apalačského pohoří, krvavé balady, sacred harp i instrumentálky z dalších Fleckových projektů.
Pozornost na sebe více než oprávněně strhávala Abigail. Vtipná, usměvavá, vyšvihla píseň v čínštině, předváděla skvostný hlasový fond, až naskakovala husí kůže, ke konci stepovala a natřásala sukněmi tak, že se prvním řadám rosila čela. Jindy chválila manžela i prozrazovala zákulisí jejich domácnosti nebo představovala Fleckovy nejnovější počiny – třeba práci na banjovém koncertu.
I když v sále převažovali banjisté, a, po pravdě, je div, že nebylo při Fleckově proslulosti vyprodáno, malý exkurz do rozdílu mezi stylem hraní Abby (clawhammer style) a Bély (scruggs style) byl poučný a zábavný, společně sál Akropole rozezpívali Divine Bell i rozesmáli předělávkou osmdesátkového hitu Final Countdown.
Jestli jim to klape stejně harmonicky i mimo pódium, nelze jim než závidět. Ti dva byli pro sebe snad stvořeni a svou radost z hraní umí dokonale přenést na publikum. Ještě jednu osobu však nesmíme opomenout - nemenší podíl na výborném koncertu měl i Fleckův zvukař, se kterým se prý Béla kodrcá na cestách už pětatřicet let.
Béla Fleck & Abigail Washburn (usa)
7.11.2015, Palác Akropolis, Praha
Foto (c) David Webr
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.