Články / Reporty

Fleck & Washburn: Banjo na všechny způsoby

Fleck & Washburn: Banjo na všechny způsoby

Anna Mašátová | Články / Reporty | 10.11.2015

Zná to každé manželství, kde jsou jeden z páru, či nedejbože oba, hudebníci. Muzika spolehlivě narušuje snahy o pravidelný režim, koncerty jsou důležitější než úklid, teplé večeře a školní úkoly, dovolená padne na nahrávání alba, zkrátka společně stráveného času u rodinného krbu bývá poskrovnu.

Sedmapadesátiletý Béla Anton Leoš Fleck vyřešil dilema jednoduše. Aby mohl trávit se svou ženou, Abigail Washburn, více času, rozhodl se dát na čas vale kumpánům z Flecktones nebo Chicku Coreovi, a s Abby, jak paní Fleckovou-Washburnovou mazlivě tituluje, a dvouletým synem Junem vyjeli do světa. Letos dokonce s novou nahrávkou minimalistického názvu Banjo banjo.

Fleckovi se daří, na co sáhne, což má potvrzeno patnácti cenami Grammy, o počtu nominacích a jiných trofejích nemluvě. Také ženu si uměl vybrat záviděníhodně. Krásná, talentovaná, výborná tanečnice, zpěvačka a hudebnice, která má navíc natolik pohodové rodiče, že si je vzala na probíhající tour jako chůvy pro synka. Ostatně často se vtipkuje, že z Juna nevyroste nic jiného než bůh banja. S takovým genetickým základem se to dá předpokládat.

Fleck je sice oslavován coby inovativní muzikant vystupující s muzikanty napříč hudebním spektrem, s Washburn však přivezli do Prahy spíše starosvětský bluegrassový set zahrnující kousky z obou společných alb, tradicionály z Apalačského pohoří, krvavé balady, sacred harp i instrumentálky z dalších Fleckových projektů.

Pozornost na sebe více než oprávněně strhávala Abigail. Vtipná, usměvavá, vyšvihla píseň v čínštině, předváděla skvostný hlasový fond, až naskakovala husí kůže, ke konci stepovala a natřásala sukněmi tak, že se prvním řadám rosila čela. Jindy chválila manžela i prozrazovala zákulisí jejich domácnosti nebo představovala Fleckovy nejnovější počiny – třeba práci na banjovém koncertu.

I když v sále převažovali banjisté, a, po pravdě, je div, že nebylo při Fleckově proslulosti vyprodáno, malý exkurz do rozdílu mezi stylem hraní Abby (clawhammer style) a Bély (scruggs style) byl poučný a zábavný, společně sál Akropole rozezpívali Divine Bell i rozesmáli předělávkou osmdesátkového hitu Final Countdown.

Jestli jim to klape stejně harmonicky i mimo pódium, nelze jim než závidět. Ti dva byli pro sebe snad stvořeni a svou radost z hraní umí dokonale přenést na publikum. Ještě jednu osobu však nesmíme opomenout - nemenší podíl na výborném koncertu měl i Fleckův zvukař, se kterým se prý Béla kodrcá na cestách už pětatřicet let.

Info

Béla Fleck & Abigail Washburn (usa)
7.11.2015, Palác Akropolis, Praha
Foto (c) David Webr

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace