redakce | Články / Profily | 03.12.2020
Kraj Yorkshire nepatří mezi nejbohatší regiony britských ostrovů, a tak není divu, že v bohaté hudební scéně severoanglického Leedsu nakonec převládá temný postpunk a hutný gotický rock – namátkou zmiňme Gang of Four, The Sisters of Mercy nebo Red Lorry Yellow Lorry. Pětice I Like Trains, která se právě v Leedsu dala dohromady v polovině nultých let, si bere kousek z každé zmíněné skupiny, zároveň k tomu přidává neúnavný taneční beat a angažované, až buřičské texty, které sice vycházejí z historie, ale do éry post-pravdy zapadají až nebezpečně přesně. Aktuální nahrávka Kompromat vyšla po osmileté pauze a je dosavadním vrcholem jejich tvorby, hluboce upřímnou sbírkou, která aktuální témata zachycuje neúprosně a přesně. Jindy než v roce viru snad ani podobné album vyjít nemohlo.
I Like Trains spojují goticky chladné kytarové riffy s všeobjímajícími tóny syntezátorů, lákavou formu doplňují také sebejisté, dotažené skladby, kterými leedská pětice překvapila již na debutu Elegies to Lessons Learnt (2007). Písně I Like Trains se často zabývají historickou tematikou, kterou ovšem kapela vždy obrací k aktuálním událostem nebo náladě ve společnosti. Na úspěch debutu navázala alba He Who Saw the Deep a The Shallows, vydaná během hektických dvou let na začátku druhé dekády. Na těchto kolekcích formace svůj unikátní styl podpořila ještě výraznější dynamikou jednotlivých skladeb a často až postrockovými plochami, které dostávají v kombinaci s hutným tanečním beatem zcela nečekaný rozměr. Skupina proslula energickými, živelnými koncerty. Koncepční deska The Shallows byla inspirována oceňovanou stejnojmennou knihou amerického autora Nicholase Carra, která se zabývá vlivem internetu na lidské vědomí a paměť, a její nahrávání zachycuje dokument A Divorce Before Marriage, k němuž vyšel i kapelní soundtrack.
Album Kompromat je inspirováno nejen brexitem, ale i nebezpečným nástupem populismu a dalšími velkými tématy současnosti. Nová kolekce zasahuje i hudebně, tradiční kombinaci temných syntezátorových rejstříků s chladnými kytarovými riffy tentokrát doplňuje hutný elektronický podkres, stejně jako samply a terénní nahrávky. O to zajímavější bude pódiové provedení aktuálního materiálu, vždyť vzhledem k jeho vydání v srpnu roku 2020 ho I Like Trains ještě neměli příležitost předvést živě.
I Like Trains
Bandcamp interpreta
Živě:
Colours of Ostrava 2021
14.–17. 7. 2021 12:00
Areál Dolní Vítkovice, Ostrava
fb událost
foto © Ben Bentley
Jan Krejča 05.08.2024
Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.
Jiří Moravčík 08.07.2024
Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…
Jan Krejča 29.06.2024
Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.