Články / Profily

fullmoonstage_colours: Brodka

fullmoonstage_colours: Brodka

redakce | Články / Profily | 03.05.2016

Monika Brodka má za sebou poměrně dlouhou a spletitou cestu, ale ve skutečnosti je vlastně stále teprve na začátku. Na Colours přijíždí s albem Clashes, díky kterému neváhala ohrozit svou velice úspěšně rozjetou popovou kariéru. Pracovala na něm posledních pět let, polštinu nahradila angličtina, elektroniku převážně živé nástroje a obzory se rozšířily několikanásobně. Inspirace hledala v nitru pravoslavné víry, ve Spojených státech nebo daleké Brazílii, nehodlala se spokojit s žádným kompromisem: „Vytvářela jsem nekonečně zvuků a útržků a pak dlouho zjišťovala, jestli jsou životaschopné. Vlastně mi bylo úplně jedno, v jakém žánru skončím,“ říká v rozhovoru pro časopis Full Moon. Skončilo to velkým albem, u něhož si snadno vzpomenete na jména jako Bat for Lashes, Julia Holter nebo Anna Calvi. Brodka je jednou z utajených hvězd letošního ročníku ostravské přehlídky, skutečná superstar, kterou na trůně ovšem neudržíte.

V roce 2004 zvítězila Monika Brodka v polské mutaci talentové soutěže Pop Idol, na což kupodivu dodnes nedá dopustit: „Byl to pro mě relativně slušný start a upřímně, těžko říct, kde bych dneska bez Idola byla.“ Celkem záhy následovala dvě popová alba, kterými si vybudovala velice solidní pozici na domácí hudební scéně. Jenže to nestačilo – ambiciózní album Granda, které spojovalo moderní elektroniku s lidovými nástroji a hudbou jejího rodného kraje, znamenalo první kariérní zlom, který byl kupodivu následován ještě větším úspěchem. Důležitou kapitolu ve své kariéře dnes ovšem považuje za dávno uzavřenou; k novému albu vedla dlouhá a komplikovaná cesta a zpěvačka zjevně nelituje ani jediné minuty. Pracemi na desce Clashes ji provázel poslech liturgické hudby, poprvé v životě si psala všechny melodie a texty úplně sama. Výslednou podobu alba ladila ve studiích v Los Angeles a Varšavě ve spolupráci s producentem Noahem Georgesonem, spolupracovníkem Joanny Newsom, Devendry Banharta nebo Cate Le Bon.


Koncert Brodky na letošním ročníku festivalu Eurosonic byl úchvatný – „Žánrově bohaté a vynalézavé písně v odzbrojujícím podání, které se nebojí tvrdších pasáží ani křehkých melodií. Brodka střídá kytary a klávesy s naprostou samozřejmostí a ještě stihne jednotlivé skladby briskně uvádět,“ píše se v reportu z talentové přehlídky ve Full Moonu #59. Zpěvačka působila soustředěně a důsledně, ale zároveň sympaticky a otevřeně. A přesně takové je její nové album Clashes. Výtečná kolekce, zdravě sebevědomá a upřímná, s jasným názorem a vizí. Album doprovází série fotografií v unikátních a možná poněkud přísných kostýmech. Také v jejich případě hovoří Brodka o inspiraci liturgickými vizuály a barvami, kolekce však rovněž působí velice současně, snad až kosmicky. Na dosah ruky a vzdáleně zároveň, budí pozornost, zvědavost i okouzlení. Podobně jako samotná Brodka.


Info

www.monikabrodka.com
www.facebook.com/BrodkaMusic/?fref=ts

Colours of Ostrava 2016
14. - 17. 7. 2016
Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
www.colours.cz
www.facebook.com/colours.of.ostrava

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Model/Actriz: Cválaví jezdci taneční apokalypsy

Jan Krejča 05.08.2024

Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.

Niño de Elche, zabiják flamenka

Jiří Moravčík 08.07.2024

Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…

Kim Gordon, relevantnější než kdy dřív

Jan Krejča 29.06.2024

Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.

Full Moon Stage 2024: ||ALA|MEDA||

redakce 22.03.2024

Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.

Full Moon Stage 2024: Lenhart Tapes

redakce 21.03.2024

Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.

Full Moon Stage 2024: Aunty Rayzor

redakce 20.03.2024

Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.

Full Moon Stage 2024: Fat Dog

redakce 20.03.2024

Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.

Full Moon Stage 2024: Derya Yıldırım & Grup Şimşek

redakce 19.03.2024

Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.

Full Moon Stage 2024: Irreversible Entanglements

redakce 18.03.2024

Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.

Full Moon Stage 2024: Freekind.

redakce 18.03.2024

Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace