redakce | Články / Profily | 27.04.2016
Full Moon Stage 2016 na festivalu Colours of Ostrava odhaluje první zahraniční kapelu. A bude v tom pokračovat následující dva týdny.
Hiphopoví experimentátoři Napszykłat se přehnali mezi léty 2007 – 2011 středoevropskou scénou. Nechali za sebou tři skvělé desky (Plenum, NS, Kultur Shock), kolaborace s Dälek anebo Dva a pak se rozešli. Rapper Robert Piernikowski teď pokračuje pod hlavičkou projektu Syny, na němž se spojil s beatmakerem vystupujícím pod jménem 1988. Vize nekompromisního, zvukově objevného rapu na hraně ostří žiletky zůstala, jen nás teď prosí, abychom Syny netitulkovali přívlastky „avantgardní“ či „experimentální“ hip hop, neboť Piernikowski jej chápe jako obojí už ze své podstaty.
Polský hip hop byl vždy otevřený křížení s jinými žánry či experimentům, nikdo to ale u našich severních sousedů (a potažmo i ve střední Evropě) nedotáhl tak daleko jako projekt Napszykłat. Jejich rozpadu ale není třeba litovat, Syny Roberta Piernikowskeho vychází ze stejných základů, jenom mají možná blíže k nekompromisní, syrové výpovědi zlaté hiphopové éry reprezentované jmény jako Public Enemy či Wu Tang Clan. Druhou polovinou Syny je beatmaker 1988 (vlastním jménem Przemysław Jankowiak), který dříve dělal pozoruhodnou hudbu na hraně instrumentálního hip hopu a ambientu pod hlavičkou Etam/Etamski.
Spojení dvou výrazných postav polské hiphopové alternativy vyústilo v povedené debutové album Orient, které skládá poctu syrovým začátkům polského hip hopu v raných devadesátkách. Deska má svojí intenzitou blízko třeba k industriálu či metalu. „Když je tu hudba přesahující žánry nebo se pohybuje na hranicích dvou škatulek, je to pro lidi z konkrétních scén těžké přijmout. Naše poslední album, myslím, hodně z těchto bariér pomohlo zbořit,“ prohlásil Piernikowski v rozhovoru pro Radio Wave.
www.syny.bandcamp.com
www.facebook.com/synymuzyka
Colours of Ostrava 2016
14. - 17. 7. 2016
Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
www.colours.cz
www.facebook.com/colours.of.ostrava
Jan Krejča 05.08.2024
Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.
Jiří Moravčík 08.07.2024
Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…
Jan Krejča 29.06.2024
Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.