Karolina Veselá | Články / Reporty | 04.05.2023
Těžko říct, jestli se Brno snaží vyhecovat Prahu, nebo jednoduše dokázat, že všechny odvěké vtipy a narážky nejsou opodstatněné, každopádně letošní line-up etablovaného festivalu JazzFestBrno ukázal hlavnímu městu, že má co dohánět. Dvacátý první ročník se může pochlubit dovezenými hvězdami jako Kurt Rosenwinkel, Tigran Hamasyan, John Scofield, Kurt Elling, Simon Phillips, Kronos Quartet nebo Diana Krall. I přes to, že se ještě všechny koncerty neodehrály, koncert Kurta Ellinga a Charlieho Huntera s projektem SuperBlue nastavil laťku tak vysoko, že ji rovnou můžeme nazývat nebem.
Prvním vystupujícím byl americký hudebník, baskytarista a zpěvák Chris Morrissey. Společně s kytaristou, saxofonistkou a bubeníkem dovezli nové skladby z EP Impact Winter Formal doplněny o ty ostatní ze čtyř vydaných desek. Řemeslně zahrané repetitivní rify a téměř studiově dokonalý zpěv s lyrickými texty Morriseye působily až hypnoticky.
Melancholickou atmosféru ve vteřině rozehnal první úder rytmičáku Marcuse Finnieho, který skladbou Sassy odstartoval druhou polovinu večera. Po pár taktech se z kouře vynořil chicagský rodák Kurt Elling a bez zbytečného čekání se k triu přidal svým zvučným a překvapivě nestárnoucím hlasem. Atmosféra se v mžiku změnila, teplota v sále stoupla a v sedícím publiku se to začalo hemžit drobnými pohyby.
Zmíněný Finnie a klávesista Kenny Banks Jr. na šňůře nahradili studiové hráče, hvězdy hiphopové scény Coreyho Fonvilla a DJe Harrisona z kapely Butcher Brown. Společně s virtuózním Charliem Hunterem, který díky kombinaci různých strun (nebo kytarového efektu?) zastával roli basáka i kytaristy, působili sehraně jako jeden organismus. Po celou dobu po sobě házeli pohledy, úšklebky i pokřiky a vyloženě si hraní užívali i přes to, že kvůli přesunu vstávali ve tři ráno.
Vždy elegantní Elling v padnoucím obleku doplňoval skladby o svůdný recitativ, jeho přirozené schopnosti entertainera nenechaly žádnou mezeru nezaplněnou. S naprostou lehkostí se pohyboval v rozsahu čtyř oktáv a přecházel od funkového rytmu přes swingující melodie, gospelové promluvy až k nekončícím rovným tónům. Během sól svých spoluhráčů sahal po tamburíně, energicky se pohupoval do rytmu nebo roztleskával publikum. Společně s Hunterem, který v puse žmoulal párátko a neztrácel svůj ukázkový hollywoodský úsměv, uzavřeli večer písni Raye Charlese Lonely Avenue, do které Elling zakomponoval improvizovanou hlasovou scénku. Ta publikum donutila k upřímnému smíchu a uzavřela večer druhým standing ovation.
SuperBlue: Kurt Elling & Charlie Hunter (us) + Chris Morrissey (us)
2. 5. 2023 Sono Music Club, Brno
foto © Martin Zeman
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.