Minka Dočkalová | Články / Reporty | 23.08.2021
Čtu si program akce, kterou pořádá v pátek a sobotu brněnské HaDivadlo ve spolupráci s performativní skupinou Terén, a nemůžu se naladit. Dům kultury a únavy, čtu už asi po páté, a nejsem si jistá, co čekat. Moje tělo je chrámem únavy a kulturního hladu, to je zatím jediná paralela, která mě vábí nahlédnout do projektu organizovaného během končících divadelních prázdnin.
Přicházím příliš brzo, splývám s účinkujícími. Rekognoskuju prostor, dávám si za cíl být zvídavá. Vedu lehkou konverzaci se Šimonem Křížem, který společně s Bárou Herichovou nabízí návštěvníkům možnost změny identity – vyměň si oblečení za jiné, použij šminky a pusť si walkmena, buď na chvíli někým jiným, kým jen si zamaneš. Pokračuju dál. „Zdravím, co se tady dá zažít?“ ptám se slečny u schodů horního foyer, která má před sebou rozložené výtvarné potřeby a keramické kachle. „Tohle je dětský koutek,“ odpovídá, „aha, díky,“ opáčím a připadám si trochu jako jeliman, že jsem to nepoznala. Odteď víc koukat a míň mluvit. Na chvíli se zašiju do gamerského doupěte Kolektivu FRAG a tupě sleduju, jak skupina různě starých týpků hraje PUBG. V sále mezitím sviští jedna přednáška za druhou. Dál zkoumám prostor a objevuju několik samostatných salonků vyzdobených barevnými světly a třpytivými ozdobami. „Teď tu ještě nic není, ale večer bude. Nechcete se přihlásit na masáž nebo výklad snů? Na nehty rezervaci nepotřebujete,“ reaguje na mé zmatení slečna v kuchyňce. „No jasně, proč ne,“ říkám a uvědomuju si, že tohle bude přesně ten způsob, jak se dostat programu pod kůži. Zapisuju se na planetární masáž a výklad snů na pozdní večerní hodiny.
Odcházím domů. Napadá mě, že vůbec nejlepším způsobem, jak se postavit k hlavní myšlence Domu kultury a únavy, která krom environmentálních témat řeší hluboké vyčerpání jednotlivce kvůli neustálému tlaku na výkon a aktivní trávení času, je prostě jít domů a pořádně se vyspat. Mám živé sny až do šesti hodin, pak vyrážím na masáž. Zuzanu Janečkovou tu dnes zastoupí Javier, charismatický masér, který roky pečoval o členy olympijského týmu. „Dobrý den, všechno dolů, ručník tady, hlavu sem,“ praví s pragmatickým přízvukem a odchází z místnosti, abych se mohla svléct a uložit na masérské lehátko. Je pološero, místností zní nahrávka ruchů a noisových zvuků navozujících pocity průletu vesmírem. Haptická zkušenost ve spojení s netradičním zvukem mi přináší sérii intergalaktických vizí, až je mi líto, že masáž už po dvaceti minutách končí.
Na tarotový výklad snů si mám připravit sen k rozboru. Cítím se trochu v pasti, protože se mi sny zdají opravdu často a nedokážu si vybrat, o kterém chci mluvit. Z dilematu mě vysvobozuje výklady vyčerpaná Veronika Vlková. Nakonec se věnujeme klasickému tarotu a já, věčný skeptik, jsem uhranutá.
Na sobotní program už nejdu sama. S milým jdeme vyzkoušet virtuální realitu, vyslechneme sérii přednášek a on se pak z hecu nechá zapsat do pop-up kadeřnického salonu Jelizavety Rapaić. Účastnit se zušlechťujících procedur v pokročilou noční hodinu je jistým způsobem extrémně sexy. Proč se vlastně do míst, které souvisí s péčí o sebe, nechodí až v pozdních večerních hodinách, v rámci párty? No jasně, má to své důvody, ale tento způsob realizace se mi zdá aktuálně skutečně šťastným.
V psychedelickém fialovomodrém světle se dějí věci. Hranice mizí a beze slov se vynořují nové konexe. Stačí zahrát na strunu nám tak vžitého alkoholismu a všechno začíná plynout v proudu synchronicit a rozmanitostí, který sbližuje. Je to jak reklama na poděbradku, jenom pod vlivem. Jelizaveta tančí ve své plisované sukni a nůžky v její ruce přesně ví, co dělat. Zkracujeme, zkracujeme! Hlavně žádný strach. Za závěsem z třpytivých plastových čoček se dějí věci, jen stěží se odhaduje, jak nové modely obstojí před tvrdým reálným světem, ale kdo se dnes ptá? Všechno je správně a není tu, kdo by soudil. Službičku za odměnu, v zástavě platím za účes svého milého fotkami kadeřnického interiéru. Why not!
Dům kultury a umění je netradičním experimentálním projektem přinášejícím alternativní přístup k fungování kulturních institucí. Hraje si s interaktivitou, aktivnějším zapojením návštěvníka, dovoluje si jít více do hloubky a dává prostor autonomnímu výběru jednotlivce. První ročník tohoto typu akce úspěšně čeří vody tradičních představ o programu v divadelním prostoru. Netlačí na zapojení do aktivit, dává prostor k vydechnutí a zastavení.
Dům kultury a únavy
20.–21. 8. 2021 HaDivadlo, Brno
foto © Minka Dočkalová
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.