David Loch | Články / Reporty | 20.10.2014
Strahovský stadion dává po setmění vzpomenout více na zaniklou civilizaci než na sportovní svatostánek. Monumentální věž odvětrávací šachty, která se otírá o lampami osvícené nebe, pak na dalekou budoucnost. Atributy minulosti a budoucnosti měly v pátek večer své opodstatnění. Na Sedmičku si totiž odskočila depresivní partička s odznakem BirdPen na klopě, aby představila svoji staronovou tvář. Ačkoli vypuštěná tiskovka nešetřila filosofií všedního dne a přispěla zrnkem písku do diskuze o míře svobody uvnitř státních systémů, na koncertě šlo mudrlantství stranou. Anebo ne?
Dresscode večera: černá. (Depešáci tu protentokrát nebyli.) Tím se BirdPen od Archive, kde Dave Pen hospodaří také jako frontman, neliší. Duše obou uskupení spojuje téměř totožná depresivní atmosféra a rozpoznatelný rukopis dlouhých inter přecházejících plynule do skladeb. Po úvodní melancholické Like a Mountain přišla The Safety in Numbers Is Now Zero, jejíž melodická výbava zaplní vaši mysl do posledního místečka. Bytový designer hadr.
V souboji se starším materiálem jsou novinky umírněnější, fanoušky ale potěší tradiční předvídatelnost, tohle kvarteto rozhodně nepatří do škatulky strukturálních experimentátorů. Sázejí na postrockový minimalismus, avšak přímočařejší a více gradující. V tom by problém nebyl. Ale... Máte-li skladbu typu Machines Live Like Ordinary People, u který se podruhé za večer snažíte dostat do tempa, a pak přijde ledová sprcha v podobě protáhlých inter/skladeb, vzpomenete na Pavlovův reflex. Slintáte po tom, aby rytmus nepolevoval a kluci mohli naplno využít bohatě vybavené pedal boardy. To se povedlo u Alive a pak až při Equal Parts Hope And Dread. Ale dobře, BirdPen nejsou kapelou, na kterou jdete primárně lítat ode zdi ke zdi jako tenisový míč. Raketu na srdce.
Ačkoli koncert nepatřil mezi nejrozjetější, kapela nepůsobila nedotknutelně. Pen se sice omezil jen na pár vět, v rozhazování nohou byl ale vstřícnější. Koncert postavený na kontrastech. Bílá a černá, stejně jako estetika kapely. Do kýženého „tyvole“ chyběl ještě jeden světelný rok nebo aspoň čtyři další Only The Names Change, kterou se BirdPen rozloučili se Sedmičkou a s Prahou, planetou, hvězdami a jsoucnem. No tyvole.
Birdpen (uk)
17. 10. 2014, Strahov 007, Praha
foto © Jakub Hněvkovský
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.