Zdeněk Malinský | Články / Reporty | 17.11.2016
Křest čerstvého alba Do světla jsem si nemohl nechat ujít nejen kvůli tomu, že oproti tomu minulému (Děvčátko, 2012) jde Jana Lota ještě více do hloubky, nic k vaření nebo vánočnímu úklidu. Jeden z mála večerů, kdy zapomenete i na drink v ruce.
V úvodu zazněly písničky z nového CD Do světla, které je částí dvoudílného projektu Rudohořím (dvojka Do tmy vyjde 2017). Písničky doprovázely letecké záběry krušnohorské krajiny a Jeřabinu její klipové ztvárnění. Během skladby Půlnoc prošly symbolicky pod pódiem světlonošky - dvě dívky s lucernami v bílých modelech, stejně jako Jana, od návrháře Michala Marka. Zhruba ve třetině večera došlo ke křtu, a to stylově - pravou krušnohorskou vodou s jeřabinami. Kmotry byli Ondřej Ruml, se kterým Jana zpívá písničky Michala Horáčka, Petr Mikšíček, autor dvou videoprojekcí, a Zuzana Lazarová, fotografka a básnířka, která se podílela na výtvarné podobě alba.
Druhá část večera patřila písničkám z předchozí desky Děvčátko, za obrazového doprovodu klipů. Stručně řečeno - zahráli všechny „klipovky". Zaznělo i několik písniček v angličtině, pocházejících z jiného projektu Jany Loty. Doprovázelo ji takřka jazzové trio: Jan Aleš (klávesy), Jan Jakubec (baskytara, koproducent desky) a Michal Nosek na bicí, které v polovině večera doplnil host - bývalý kytarista skupiny Jakub Lenz. Chyběl pouze kytarista a koproducent desky Mirek Chyška. Ke konci večera si Jana „střihla” duet This Day v lehce swingové úpravě s kmotrem Rumlem.
Jana Lota byla celý večer ve skvělé hlasové kondici, možná vůbec v té nejlepší, co jsem ji kdy slyšel. Dobré bylo i ozvučení, decentní a duchu nahrávky odpovídající světla a scéna. Návštěva velmi slušná a to nejen „z rodiny”, jak to bývá; zaslechl jsem angličtinu, u šatny potkal Dorotu Barovou z Tara Fuki… Příjemné vyústění narušila pouze matka příroda, která se nedržela melancholické podzimní atmosféry videí a desky a cestu z koncertu zamrazila.
Jana Lota - křest alba Do světla
12. 11. 2016 NoD, Praha
foto © Barka Fabiánová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.