Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 21.01.2024
Na dveřích velký nápis „SOLD OUT“ a za nimi masa lidí. Kolem žilkami ledové námrazy pokrytých francouzských oken lodě poklidně brázdí Vltavu a pražský klub Jazz Dock tone v útulném osvětlení hrstky světel. Evropské turné k nové desce Connection do tohoto přístavu přivedlo kapelu Marc Ribot's Ceramic Dog, která ukázala, čím vším se může z různých úhlů pohledu i poslechu nahlížený rock stát v rukou tria jazzmanů.
Kapela sice nese název Marc Ribot's Ceramic Dog, ovšem o keramického psíka pomáhali kytaristovi Ribotovi na albu i během koncertu zdárně pečovat rovněž na bicí soupravu hrající Ches Smith a mezi baskytarou, elektrickou kytarou, bicími a synťákem těkající Shahzad Ismaily. A do hudby Ceramic Dog se propisovalo angažmá všech tří muzikantů v rozličných jazzových, experimentálních a samozřejmě i experimentálně-jazzových projektech (například Smith se objevil na albech Johna Zorna, Xiu Xiu či Secret Chiefs 3). Pestrost se navíc projevila i na vizáži publika – od slušňáckých košil a sak až po trička s logem kapely Meshuggah.
Jednotlivé skladby se lišily v náladě i energii, do všech se navíc povedlo dostat upřímně působící emoce. O svém kytarovém umu Ribot nikoho přesvědčovat nemusel, o něm svědčila jak jeho úctyhodná diskografie, tak živelná sóla na místě samém. Nicméně projevil se též jako citlivý zpěvák, jemuž nejlépe slušela poloha až bluesové deklamace. „This is one of our many manifestos,“ uvedl s úsměvem na rtech skladbu Ecstasy. Ostatně možná právě proto, že zpěv není Ribotovým primárním nástrojem, se mu skrze něj povedlo do skladeb vnést díl až punkové syrovosti. U kytary totiž ani při rychlejších a přímočařejších riffech nezastřel svou precizní virtuozitu.
Dodejme, že prostory mohou mít svébytný genius loci a umocnit tak atmosféru hudby. Najdou se však i takové, které atmosféru naopak umenšují a současně tím znemožňují oddat se posluchači bdělému snění, odplout svůdným mořem rytmů, melodií a harmonií kamsi jinam. A přístavní Jazz Dock žel spadal do druhé kategorie. Posluchač zůstal ukotven, odplutí se nekonalo. Vepředu byla místa na sezení, vzadu na stání. A stál-li člověk na malé ploše k tomu určené kdekoli, stál špatně. Všude zavazel, všude jej bylo plno a musel se tedy neustále posunovat. „Everytime I stand, they just need me to go away,“ zaznělo z publika.
Nicméně na rozdíl od lidí proudila hudba prostorem ladně a bezproblémově. Ať již v jemných pasážích, kdy Ribot coby solitér vybrnkával na kytaru a s pokorným soustředěním pronášel do ztichlého sálu verše Allena Ginsberga, či v závěrečné a patřičně nejenergičtější skladbě. „This one is for the dancers!“ opatřili Ceramic Dog koncert nikoli závěrečnou tečkou, nýbrž oslavným vykřičníkem. Vykřičníkem, jehož dolní drobná tečka byla umně jazzová a ji převyšující čárka bodře a neurvale rocková.
Marc Ribot's Ceramic Dog (us)
20. 1. 2024 Jazz Dock, Praha
foto © Mark Sheldon
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.