Jakub Šíma | Články / Reporty | 18.06.2016
Nebudu zastírat, na koncert Jeremiha mě táhla především zvědavost. Různé mutace současného R&B u nás poslední dobou vídáme relativně často, za zmínku stojí třeba Kelela nebo Lafawndah, ale interprety, kteří by drželi klasické postupy americké školy inovované o aktuální trendy, u nás v podstatě nevídáme. Celý večer měl zvláštní vývoj. Několikrát to dokonce působilo tak, že ambice přebíjejí schopnosti přítomných hudebníků. Nemám na mysli vyložená selhání, ale spíše organičnost tělesa, které působilo minimálně poněkud neuspořádaně.
Formát show, kterou Jeremih představil, je ryze americký a jeho hlavním poselstvím je nekonečná párty. I z toho důvodu nepřijel do Prahy sám, ale s početným doprovodem čítajícím více než deset účastníků zájezdu. Ostatně už jeho složení naznačovalo, že na prvním místě nemusí být vždy jen hudební zážitek. Na kraji pódia netrpělivě postával obří sekuriťák se dvěma poměrově menšími kolegy. Všichni tři vrhali přísné pohledy do davu a mezi s sebou si šuškali závažná obvinění na dav, který se po celou dobu choval naprosto vzorně. Největší starosti jim tak dělal kolega, který se kromě své práce – výměny ručníků – věnoval především tanečním kreacím po boku největší hvězdy, což mrkající gorily nesly se zjevnou nelibostí. Dalšími členy byly dvě tanečnice, které se po celou dobu snažily ne zcela úspěšně dodržovat choreografii a manifestovat ladnost pohybů svých hubených těl. Upřímně řečeno: obešel bych se bez nich. Podobnou roli měla i zpěvačka, která snad dvakrát nebo třikrát doplňovala Jeremiho v refrénu, ale po většinu show čekala na několik svých hudebních momentů pečlivě ukrytá v backstagi.
Zvláštní kapitolou byl výkon jednotlivých muzikantů. Ti byli na pódiu více než hodinu a půl, ale vidět je na nástroje skutečně hrát byl nezvyklý úkaz. Bubeník se většinu času za škopky jen pohupoval, máchal rukama a fotil selfie. Když už skutečně hrál, dokázal koncertu dodat na intenzitě, ale těchto momentů bylo pohříchu málo. Klávesáka jsem pro jistotu neviděl hrát ani jednou. Netvrdím, že nedělal nic – bylo na něj špatně vidět –, ale kromě prostorové existence jsem jej nezaznamenal. DJ pouze pouštěl beaty, na scratche nebo technické finesy zapomeňte. Většinu času fungoval jako hypeman, kdy běhal po pódiu a vyřvával melodie známých hitů. Ale ani v roli hypemana nebyl sám a na pódiu ho doplňovali další dva, kteří se zároveň ke slovu dostali jen sporadicky a jejich práce spočívala v pouhém přebývání. Dle kulis a velikosti týmu by člověk usuzoval na profesionální stadionovou show, ale takhle daleko se Jeremih nedostal. Nicméně prapor svého ansámblu držel i tak hlavně on. Hlasová ekvilibristika ve jménu feromonových dýchánků, lascivní pohyby a stage proměňující se v přehlídkové molo. Vokální výkon působil přesvědčivě, ale sráželo ho množství halfplaybacků.
Nelze mluvit o vyloženě špatném koncertu, silná místa se dala nalézt i tady. Hudebně intenzivní pasáže však přicházely, jen když hudebníci na pódiu skutečně hráli, což tentokrát nebyl předpoklad z kategorie samozřejmých. Lidi se bavili, ale o moc víc, než prostou zábavu, jste ten večer nedostali.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.