Dita Koudelková | Články / Reporty | 07.05.2018
Kalifornská domovina, kde se děti rodí se skejtem na nohou v punkrockové garáži, je téměř genetickým vzorcem pro skvělou kapelu. Když se k tomu přidá závan sanfranciského pobřeží, Mekky umění a konvenční odlišnosti, vyjdou z toho Get Dead. Nálož pouličního rock’n’rollu znovu dorazila do Prahy.
Slunečný podvečer na kopci nás táhne k postávání před strahovskou Sedmičkou jak kočky na zápraží. Syčící grill šeptá cosi o vegeburgrech a hot dozích, až by jeden málem přeslechl: „Začíná první kapela!“ Zsa Zsa Gabor‘s zažínají uhlíky chytlavou sypačkou. Rakouská gruppe zasazuje rytmicky vcelku jednoduchý setlist, jehož základy se drží v kořenech punkového purismu, a obrostlý dávkou melodičnosti nasává velkou část povalečů k pódiu. Rozzlobené pecky Always Antifascist a Fuck the Media neskrytě vyzývají k rozpálení kotle, ale pro všechny je ještě příliš brzy, aby si vycrmdali pivo. Pokud vůbec, tak mimo Octoberfest by se akordeón neměl vytahovat před druhou ranní.
Z ulic, kde se umění tlačí v nákupních vozících mezi poklidnou barevností a odleskem vystřelených buchen, konečně přichází sanfranciská pětice Get Dead. Coby špína seškrábnutá z rohu, nyní vypulírovaná v prvotřídní punkrockovou smršť, sází do davu první ránu v podobě Dyin´ Is Thirsty Work. Chumel pod pódiem se okamžitě rozvíří jako sníh v těžítku. Sam King, který vypadá, jako by se před hodinou probudil venku pod kusem kartonu, se najednou promění v kazatele, s dlaněmi vzpínajícími se v roztřesené křeči a očima upřenýma na zaplivaný strop. „Welcome to Hell!“ A ozvěna ze skandujícího davu přeskakuje mezi pódiem jako gospelová rozprava. Od kytarové vyhrávky Cousin Marvin po nabroušené fláky Kerouac´s Teeth a The Process to celé pořád krásně zapáchá pouličním folkem. Jen aranže jsou od posledně zase o něco vydřenější do plnějšího, surového zvuku. „This song is about drinking, fighting, fucking and skateboarding. Na zdraví, motherfuckers!“
Stage je jen schod nad námi. O krok vpřed se můžeme vzít za ramena a do mikrofonu vyřvat „where do we call when whiskey´s gone“, o krok vzad už nekontrolovaně rotujeme ve víru těl. Jsme tak blízko, že zvuk nás fyzicky atakuje, jako by další kabel z pedálu vedl přímo k nám. Ikonická This One´s for Johnny by skoro dala uvěřit, že „we all are the same“. Samozřejmě že jsme. Většinou přesně do chvíle, než si kapela odpojí aparát a zapadne do backstage, Get Dead si však už s doznívající Leave a Message zavdávají s několika fans na baru. „Kam tenhle večírek pokračuje?“ vyzvídá Scott Powell, zatímco děkuje za koupi jejich mikiny. Do temnoty a tří dnů hanby, jen co bouchnou dveře na Újezd. Takže za půl druhou hodinu už se kapela i celé pokoncertní garde soukají do taxíku. Hlava Sama Kinga vedle nahýho zadku je poslední sbohem a šáteček.
Get Dead (us) + Zsa Zsa Gabor‘s (at)
04. 05.2018 007, Praha
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.