Veronika Wohlrabová | Články / Reporty | 01.06.2018
Dělat „jen“ dobrou hudbu nestačí. Nedílnou součástí úspěchu je to, jak se interpret prezentuje, a nemyslím tím ani tak politické názory nebo charitativní práci, ale chování vůči fanouškům. A newyorští indie rockeři We Are Scientists, kteří se v rámci turné k nové desce Megaplex vrátili po dvou letech do Prahy, by v tom mohli být mnohým kapelám inspirací.
Duo oslaví už za rok dvě dekády společného hraní, během nichž vydali sedm alb, což jim nebrání trávit čas před koncertem mezi lidmi. Ve smíchovském Futuru se s kapelou setkávám překvapivě hned u stánku s merchandisem. Za pultem stojí Chris Cain a Keith Murray jakoby nic a zrovna se ochotně ksichtí na selfíčko s fanynkami. Sami obstarávají prodej desek, kazet i triček. Rovnou vám je ochotně podepíší a prohodí nějaký ten vtípek.
Chvilku po desáté se klubem rozezní rozverná rock'n'rollová verze Blue Moon v podání The Marcels. Cain a Murray přitančí na stage a naváží první novinkou Your Light Has Changed z teprve před měsícem vydaného alba. Na rozdíl od předchozích desek, které se navzájem liší jen minimálně a spoléhají na kouzlo jednodušších kytarových riffů a místy až otravně zapamatovatelných refrénů, tu začala kapela více experimentovat a koketovat se syntezátory. Naživo s nimi ale nepracují, takže koncerty jsou mnohem rockovější než do power-popu laděné album Megaplex. Rockovější forma sedí i výraznějšímu z dvojice, Keithu Murraymu, který se vyžívá v řádění a psích kusech s kytarou při každé příležitosti, kdy zrovna nemusí zpívat.
Pestrý setlist doplňuje dvojice v pauzách o více či méně improvizované stand-upové vložky, při kterých si ze sebe navzájem utahují. Ať už je to kvůli účesům nebo Murrayho neskrývané zálibě v holčičích drincích, na kterou si Cain neodpustí upozornit. Jejich humor se odráží i v textech, které obsahují notnou dávku nadsázky. Ať už je to One In One Out („I fall in love at least once every night…“) s chytlavým refrénem nebo závěrečná Nobody Move, Nobody Get Hurt s přehnaně hranou zranitelností mužů vůči zrádným ženským intrikám.
fotogalerie z koncertu zde
Přídavkem jsou ještě tři kousky v nastoleném rychlejším tempu. Poslední Textbook si Murray střihne pod pódiem společně s fanoušky, zatímco Cain se stará o podívanou na stagi s Keithem Carnem za bicími. Lehce nadprůměrné, ale slušné desky vyvažují We Are Scientists rozvernými, perfektně odehranými koncerty. Ale co dělá kapelu výjimečnou, je přístup k fanouškům bez hvězdných manýr. Budete raději vzpomínat na bezchybně odehraný koncert, po kterém kapela okamžitě uteče pod štítem bodyguardů, nebo na ten, kde jste si mohli zazpívat s frontmanem a popovídat si s kapelou u piva?
We Are Scientists (us)
24. 5. 2018 Futurum Music Bar, Praha
foto © Martina Věrčáková
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.