Akana | Články / Reporty | 08.09.2024
Před dvaceti lety se stali senzací, která dalece přesáhla exkluzivní klub fanoušků world music, dnes se Tinariwen vracejí do Prahy jako nezpochybnitelní klasikové pouštního blues. Vyšlapali cestu k popularitě mnoha dalším žánrovým souputníkům i pokračovatelům, ale i když jsou někteří z nich dravější a modernější, výsadním postavením kapely, jejíž kořeny sahají až do roku 1979, to neotřáslo. Tinariwen přežili tuarežská povstání, uprchlické tábory i dlouholetý exil následující po politickém kolapsu Mali v letech 2012-2013, a zůstávají silní, aktivní a inspirativní. V parném zářijovém večeru v zaplněné Akropoli nebylo pochyb, kdo že je tu stále vůdcem karavany.
Pouštní blues neboli assouf, to je hrdost i pokora, vznešenost i smutek. Snad nikdo tyto vlastnosti neztělesňuje s takovou intenzitou a věrohodností jako Tinariwen. Na rozdíl od některých mladších kolegů vystupují stále v tradičním oblečení, takže už jen pohled na šest hudebníků zahalených v dlouhých pláštích, šálech a turbanech vzbuzuje přirozenou autoritu. S důstojným vystupováním jde však ruku v ruce i vřelost a vstřícnost, jen ne v podobě trapného podbízení se publiku. Tinariwen ho nemusejí roztleskávat, protože v jejich písních je tleskání pevnou součástí rytmického tepu. K vyvolání bouřlivé reakce sálu stačí Abdallahu Ag Alhousseynimu, jednomu ze zakládajících členů, střídmé, až rituálně působící gesto s koncem šálu v natažené ruce. Další pamětník počátků kapely, Alhassane Ag Touhami rozněcuje diváky vláčnými tanečními kreacemi, a i ty jsou stejně zdrženlivé jako nenucené, daleko od servilního šaškování.
Výrazu kytarová kapela dávají Tinariwen úplně jiný rozměr. V jednu chvíli na pódiu kvílí a cvrliká i pět nástrojů najednou a jako nerozborné spřežení vytváří plný, a přece vzdušný sound, v němž si kytary nijak nepřekážejí. Podobně jako ve zpěvu si jednotliví hudebníci pravidelně předávají štafetu i v instrumentálních sólech a vyhrávkách, zatímco zbytek party se věnuje vyšívání rytmických vzorů, pevně svázaných s perkusemi. Ty zůstávají tradiční, akustické, rockovou bicí soupravu Tinariwen k údernému beatu nepotřebují. Všichni jsou soustředěně napojeni jeden na druhého, a přitom rozdávají laškovné úsměvy a hrají, jako když dýchají, v rytmu velbloudího kroku.
Repertoár překvapivě opominul poslední řadové album Amatssou, naopak hojně se hrály kusy z desek neznámé, tudíž pravděpodobně zcela nové. Hned na úvod zazněla melancholická, naší představě o blues velmi blízká píseň Azawad, jejíž text je výzvou k revoluci a kterou skupina vydala coby singl letos v květnu. Bouře nadšení ovšem vyvolávaly především starší písně, které publikum identifikovalo během prvních kytarových tónů: Amassakoul ‘n‘ Ténéré z průlomového alba Amassakoul, Toumast Tincha, Tiwàyyen jako strhující finále základní části nebo stejně euforické vyvrcholení přídavku v podobě písní Sastanàqqàm a Chaghaybou. Ano, Tinariwen mají už dávno i své hity, fanoušci je dobře znají a nejednou je v jazyce tamašek dokonce zpívají s kapelou.
Palác Akropolis není extra velký prostor a Tinariwen už mnohokrát hráli před podstatně velkolepějším auditoriem, viz třeba loňské Glastonbury. Přesto jsem přesvědčený, že odezva, jaké se jim tu dostalo, se svou intenzitou a srdečností vyrovná ovacím tisíců, a koncentrací emocí je i překoná. A potomci saharských kočovníků, kteří se nikoli z vlastní vůle stali kočovníky globálními, to zcela jistě pocítili a ocenili.
Tinariwen (ml)
5. 9. 2024 Palác Akropolis, Praha
foto © Soňa Pokorná
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.