Články / Reporty

Kdo je vůdcem karavany (Tinariwen)

Kdo je vůdcem karavany (Tinariwen)

Akana | Články / Reporty | 08.09.2024

Před dvaceti lety se stali senzací, která dalece přesáhla exkluzivní klub fanoušků world music, dnes se Tinariwen vracejí do Prahy jako nezpochybnitelní klasikové pouštního blues. Vyšlapali cestu k popularitě mnoha dalším žánrovým souputníkům i pokračovatelům, ale i když jsou někteří z nich dravější a modernější, výsadním postavením kapely, jejíž kořeny sahají až do roku 1979, to neotřáslo. Tinariwen přežili tuarežská povstání, uprchlické tábory i dlouholetý exil následující po politickém kolapsu Mali v letech 2012-2013, a zůstávají silní, aktivní a inspirativní. V parném zářijovém večeru v zaplněné Akropoli nebylo pochyb, kdo že je tu stále vůdcem karavany.

Pouštní blues neboli assouf, to je hrdost i pokora, vznešenost i smutek. Snad nikdo tyto vlastnosti neztělesňuje s takovou intenzitou a věrohodností jako Tinariwen. Na rozdíl od některých mladších kolegů vystupují stále v tradičním oblečení, takže už jen pohled na šest hudebníků zahalených v dlouhých pláštích, šálech a turbanech vzbuzuje přirozenou autoritu. S důstojným vystupováním jde však ruku v ruce i vřelost a vstřícnost, jen ne v podobě trapného podbízení se publiku. Tinariwen ho nemusejí roztleskávat, protože v jejich písních je tleskání pevnou součástí rytmického tepu. K vyvolání bouřlivé reakce sálu stačí Abdallahu Ag Alhousseynimu, jednomu ze zakládajících členů, střídmé, až rituálně působící gesto s koncem šálu v natažené ruce. Další pamětník počátků kapely, Alhassane Ag Touhami rozněcuje diváky vláčnými tanečními kreacemi, a i ty jsou stejně zdrženlivé jako nenucené, daleko od servilního šaškování.

Výrazu kytarová kapela dávají Tinariwen úplně jiný rozměr. V jednu chvíli na pódiu kvílí a cvrliká i pět nástrojů najednou a jako nerozborné spřežení vytváří plný, a přece vzdušný sound, v němž si kytary nijak nepřekážejí. Podobně jako ve zpěvu si jednotliví hudebníci pravidelně předávají štafetu i v instrumentálních sólech a vyhrávkách, zatímco zbytek party se věnuje vyšívání rytmických vzorů, pevně svázaných s perkusemi. Ty zůstávají tradiční, akustické, rockovou bicí soupravu Tinariwen k údernému beatu nepotřebují. Všichni jsou soustředěně napojeni jeden na druhého, a přitom rozdávají laškovné úsměvy a hrají, jako když dýchají, v rytmu velbloudího kroku.

Repertoár překvapivě opominul poslední řadové album Amatssou, naopak hojně se hrály kusy z desek neznámé, tudíž pravděpodobně zcela nové. Hned na úvod zazněla melancholická, naší představě o blues velmi blízká píseň Azawad, jejíž text je výzvou k revoluci a kterou skupina vydala coby singl letos v květnu. Bouře nadšení ovšem vyvolávaly především starší písně, které publikum identifikovalo během prvních kytarových tónů: Amassakoul ‘n‘ Ténéré z průlomového alba Amassakoul, Toumast Tincha, Tiwàyyen jako strhující finále základní části nebo stejně euforické vyvrcholení přídavku v podobě písní Sastanàqqàm a Chaghaybou. Ano, Tinariwen mají už dávno i své hity, fanoušci je dobře znají a nejednou je v jazyce tamašek dokonce zpívají s kapelou.

Palác Akropolis není extra velký prostor a Tinariwen už mnohokrát hráli před podstatně velkolepějším auditoriem, viz třeba loňské Glastonbury. Přesto jsem přesvědčený, že odezva, jaké se jim tu dostalo, se svou intenzitou a srdečností vyrovná ovacím tisíců, a koncentrací emocí je i překoná. A potomci saharských kočovníků, kteří se nikoli z vlastní vůle stali kočovníky globálními, to zcela jistě pocítili a ocenili.

Info

Tinariwen (ml)
5. 9. 2024 Palác Akropolis, Praha

foto © Soňa Pokorná

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace