Články / Reporty

Když máš v Centrálu orchestr… (Jazz Goes to Town)

Když máš v Centrálu orchestr… (Jazz Goes to Town)

Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 16.10.2023

… nesou se Hradcem jazzové vlny radosti. Znělka z takřka kultovních Chalupářů se mi vznášela v hlavě po oba zbývající večery festivalu Jazz Goes to Town, když jsem, usazen v pohodlnou sedačku Bio Central, naslouchal početným ansámblům, jež si pořadatelé nechali na finále. A vlny radosti, toliko podtitul letošního ročníku, to většinou byly. V pátek i v sobotu se podařilo najít vyváženou cestu mezi posluchačskou náročností a přístupností – samozřejmě bez ztráty umělecké kvality.

Marek Pospieszalski Oktet přivezli svébytnou poctu vybraným polským skladatelům dvacátého století. Jejich poklona jménům jako Kazimierz Serocki, Bogusław Schaeffer, Zbigniew Rudziński, Zygmunt Krauze a dalším byla svérázná, propojovala improvizaci i elektroniku a celek spíše pracoval s destrukcí. Hudební moderna viděná optikou rezignující na fixně dané formy, melodii, rytmus, koláž zvuků, hlukových ploch i jen zhruba načrtnutých útržků, vzápětí znovu destruovaných.

Kýžené zklidnění po tomto pekle – míněno v dobrém, byl to skutečně zážitek, který se zapomíná jen velmi těžko – přišli na řadu Concept Art Orchestra. Nadžánrové těleso, v němž se potkávají špičkoví domácí jazzoví hráči, ale i smyčcové kvarteto, přivezlo program nazvaný Music for Lights And Shadows, který s muzikanty nacvičil (a klíčové pasáže také zkomponoval) norský skladatel Helge Sunde. Páteř programu, který doprovázely národotvorné fotografie na plátně, tvořila jeho trojdílná kompozice Abandoned Houses, do které byly vnořeny kompozice členů orchestru. Z celkem jedenácti skladeb zazněly zhruba dvě třetiny, včetně elektronické The Return Tomáše Sýkory nebo jemné Father and Child Jana Jiruchy. Hudba, a myslím, že za to nemohly pouze zmíněné fotografie, odrážely chlad i samotu severské přírody a malovala bohatě probarvené hudební imprese, uklidňující, pozvolna plynoucí, ale i nevyzpytatelně divoké. Celý program zazní celkem čtyřikrát – před Hradcem to bylo v Praze a v Brně, sestavu čeká ještě koncert v Oslu. Věřím ale, a doufám, že vznikne i záznam, protože to bylo překrásné.


fotogalerie z koncertu najdete tady a tu

Úvod finálového večera patřil již tradičnímu rezidenčnímu projektu A Shape of Jazz to Come. V něm organizátoři každoročně propojí skupinu muzikantů a nechají je v průběhu několika dnů napsat a nazkoušet vlastní materiál. Tentokrát se v něm potkaly mladé, ale nesmírně výrazné domácí osobnosti soudobého jazzu Kristýna Švihálková (melodické bicí nástroje, perkuse), Ian Mikyska (strunné a dechové nástroje), Štěpán Janoušek (trombon, zpěv), Jan Pudlák (klavír, klávesové nástroje) a sestavu doplnila na poslední chvíli saxofonistka Amalie Dahl z Norska. Jakkoliv byly mnohé pasáže zhruba hodinové kompozice muzikantskou parádou, která sršela nápady, v hlukových partiích zvítězil samoúčel a jistá bezradnost.

Jakkoliv je ošemetné v jazzu, který je už z podstaty typický přeléváním muzikantů z jednoho projektu do druhého a mnohdy jen krátkodechou spoluprací, použít označení superskupina, čtrnáctihlavý band Trondheim Jazz Orchestra by to vystihlo docela přesně. Každý z muzikantů je ve své severské domovině (Norsko, Švédsko, Dánsko) členem natolik výrazných uskupení, že by se v rolích hlavních hvězd festivalu zaskvěli rovněž. V čele skupiny, která zaujala už tím, že dopředu postavila dvojici bubeníků a dechová sekce obsadila až zadní linii, stojí kontrabasista Ole Morten Vågan. Ten je i autorem repertoáru z alba Plastic Wave, které tvořilo jádro programu. A bylo to skvělé, fantastické, bez přehánění jeden z nejlepších žánrových setů, kterých jsem byl kdy svědkem. Obrovská energie, instrumentální výkony, kreativita i všeprostupující chemie mezi hráči, moment společného tvoření otištěný do improvizovaných pasáží, ale i pevné vedení a řád. Vše do sebe organicky zanořené, bytostně současné, a uctivé k hudební minulosti.

Jazz Goes to Town je těsně před branami velkých kulatin, v příštím roce oslaví třicetiny. Už letošní ročník byl plný českých premiér, a hlavně velkých jmen. Dramaturgie drží krok s dobou a obohacuje a vychovává svoje posluchače a rozšiřuje jim obzory – a nemá na ně vůbec nízké nároky. Doufám, že se budu moci obohatit zase příští rok.

Info

Jazz Goest to Town
10.-14. 10. 2023 Hradec Králové

foto © Lukáš Veselý

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace