Václav Valtr | Články / Reporty | 25.03.2023
Dlouho dopředu oznámený koncert měl být původně v komorním prostoru pražského Café V lese. Mé obavy, že se tam fanoušci jen sotva vejdou, byly oprávněné a koncert byl přesunut do mnohem velkorysejšího sálu Paláce Akropolis. Překvapilo, že i tam byl koncert vyprodán. Značnou část publika tvořili zřejmě pražští Němci, multiinstrumentalisté z Kolína nad Rýnem jsou totiž doma nadmíru populární a vyprodávají mnohem větší koncerty.
Bukahara se dali dohromady v roce 2009 jako buskingový projekt a jejich pouliční kořeny jsou dodnes patrné – čtyři multiinstrumentalisté s lehkostí a energií obsluhují několik nástrojů najednou a zároveň jsou neustále propojení s publikem a ani letos, s vydáním pátého alba neztrácejí nic ze své živelnosti. Všichni zkrátka suverénně působí dojmem, že mezi velkým pódiem a ulicí není velkého rozdílu.
Přesto pozorný posluchač sezná, že po technické stránce mají k dispozici více než jen akustické nástroje a škopek. Pestrá paleta je doplněna efekty a zvukem, který vytváří dojem velkého bandu, nicméně stále vše zvládají ve čtyřech. Daniel Avi Schneider střídá mandolínu s houslemi a Ahmed Eid basu s perkusemi. Mnohem výrazněji pak působí kousky Maxe von Einema, který vyměňuje trubku za trombón, chvílemi se doprovází na zvonkohru a v závěru se chopí dokonce suzafonu – vše s patřičnou pompou, protože je to právě on, kdo se snaží co nejvíce rozpumpovat publikum. V klidnějších pasážích se pozornost publika zaměřuje především na hlavního zpěváka Soufiana Zoghlamiho, který se doprovází na kytaru a perkuse.
Od prvních něžných tónů až po rozparáděný závěr se Bukahara drží svého osobitého hudebního projevu, kde se mísí folk s blízkovýchodními vlivy, špetkou jazzu, ale i ozvěnami ska či Balkánu. Posluchači mohou připomenout místy Balkan Beatbox, jindy Manu Chaa a onehdy třeba Paris Combo. Jejich specifický koktejl je ideální kombinací na prosluněnou festivalovou stage, ale tento koncert jasně dokázal, že nejen tam. Sál plný fanoušků jim dával zapravdu, navíc svou oddanost dokazoval sborovým zpěvem největších hitů.
Vypalovačky zdaleka nezazněly všechny, šlo přeci jen o turné ke zbrusu novému albu Tales of The Tides. To si ovšem v ničem nezadá s těmi předchozími a krom chytlavých melodií je plné i textů s tématy, která jsou pro kapelu typická – hledání sebe sama, lidská solidarita a naděje. Bukahara patří k těm skupinám, jejichž produkce má blízko ke klišé, ale srdečný projev takové zdání rychle smaže.
Kolínská banda nepotřebovala předkapelu, aby publikum rozpálila, obratné triky, aby všechny dojala, ani přemlouvání, abychom do toho dali všechno. Svým vystoupením ani nerozporovali „slunečný“ charakter vlastní tvorby, protože i přes řadu teskných a smutných písní vozí radostné léto s sebou a byla radost jej s nimi sdílet.
Bukahara (de)
23. 3. 2023 Palác Akropolis, Praha
foto © Kateřina Fialová
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.