Jan Starý | Články / Reporty | 24.10.2019
Co s projekcí, která vypadá jak patnáct let starý spořič obrazovky? Průlet obarvenou hvězdokupou? Radši nic. Stejně jako nemá cenu zvedat obočí nad názvy alb a skladeb, kde se míchá vesmír, (pseudo)mystika a drogy do surreálného/náhodného koktejlu. K žánru – psychedelic rocku, space rocku nebo přímo japonskému freakoutu – to patří. Acid Mothers Temple si v devadesátkách, na začátku své dráhy, zkrátka vybrali z pár starších přístupů založených na hypnotické repetici a kytarové divočině a svou existenci zasvětili jejich praktikování, a to i se vším okolo. Za tu dobu vzniklo nesčetně nahrávek, několik různých projektů pod touto hlavičkou a také pověst výjimečné koncertní kapely.
Po zamyšleném intru na buzuki nastoupila první skladba, snad by se dalo říct hawkwindovská. Hutné, až metalové/stonerové riffy otevřely trochu nečekanou oblast světa Acid Mothers Temple. Vynikala rytmická sekce, která kromě obligátní repetice zvládla také obohacovat tok hudby funkčními ozdobami. Kytarové party se slévaly do téměř dronových, východně zabarvených ploch, především ale vystoupila klasická spalující sóla s rozpínavým, extrémně zkresleným zvukem. Příliš rychle po ponoru do hudby ale přišel konec a druhý segment koncertu: nesoustředěné sólování, instrumentální hrátky, snad improvizace.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Pak už ale Acid Mothers Temple nepovolili. Celá třetí skladba byla vystavěná kolem jednoduchoučkého melodického motivu, který sloužil jako podklad k přehlídce nejen kytarových výplachů. Tady se čas začal deformovat a v přelévání různorodých pasáží ubíhat netušeně rychle. Rozloučení před čtvrtou skladbou překvapilo, ale jen do zjištění, že poslední dvě části měly po dvaceti minutách. Závěrečná, nejklasičtější kus fungoval nejlépe. Repetice nejprve kolébala, potom strhávala do transu, nakonec se rozpadla na ohromující explozi sól, kde ve vzniklém chaosu pětice nehrála na sebe, ale na vesmír.
Experimentující hudebníci se často vymezují proti formalizované psychedelii, ve které jde spíš o sadu znaků než o skutečné rozšíření vědomí. Acid Mothers Temple vlastně přesně takovou „psychedelii“ produkují. Jejich vystoupení bylo precizní, prý prakticky totožné s minulým pražským koncertem. Při všech těch sázkách na jistotu bylo ale skutečně působivé a krajně zábavné.
Acid Mothers Temple (jp)
22. 10. 2019 Kasárna Karlín, Praha
foto © su
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.