redakce | Články / Reporty | 30.07.2016
Subjektivně z již "tradičního" pelhřimovského, protentokráte dvoudenního nefestivalu. Studium prosím započněte zde a zde. Vítejte na konci.
"... a v tom staničnom rozhlase sa ozvalo, že je výluka, tak sme vystúpili a ten vlak išel ďalej bez nás...," líčí Katarzia své putování do Krnova s neplánovanou zástavkou v drsném kraji Bruntále, a já, před chvíli dorazivší na pelhřimovské setkání, si říkám, že to letos nějak nemá atmosféru, ale postupně se do toho dostávám, stejně jako Katarzia, jež se od nervozity uvolňuje historkami o všech svých frajárech, vše graduje, jak má, včetně společného fota mě, jí a hot dogu. Královna. Po ní bratia Elections in the Deaftown plní očékávání mnou do nich vložené, indie psych/pop/rock, abychom si rozuměli.
Hlavní organizátor Bratr Orff (Lukáš Novotný), který si to zas zorganizoval stylem: posekám, dovezu, odvezu, zařídím, vyřídím, zahraji, hojně rozlívá (zdarma) domací slivovici, což se hodí na psychedelické projekce a ještě psychedeličtější nátěr Maccaverius Society. Největší překvapení. Orffové, neorffové, (nejen) pro mě nejlepší z třetího ročníku. Podobně psychelicky vystupují Naoko, ještě předtím ovšem další slivovice, piva, cimbálovka a "békání" u gastra Krmelce. Nad ránem zjišťuji, že nestavění stanu není dobrý nápad... ale kdo hledá, ten také nalézá, přerušovaný spánek nelegálním drum and bass setem ukončeným "násilně" okolo sedmé...
Po probuzení a svižné návštěvě Krnova se ujímám celodenní výplně mezi koncerty indie elektrem, roubovaným dronem a ambientem.
Beata Bocek zpívá polsky, takže se cítím, ehm, ehm, doma. Jakub Čermák po koncertu pod stromy zahraje na přání Antonína ("Jestli je člověk chybou, je chybou nejkrásnější," pěli jsme s Orffem, když jsme před dvěma lety dojížděli do podobně rozkvetlého sadu obhlížet terén a mudrovat o věcech příštích...), Ira Mimosa je příjemná a nalezený Oldřich Janota dojímá svým folkem z podzemí pamětníky i nepamětníky.
"Díky" vypadnutí některých interpretů, se do lineupu vešli slovenští Núku, kteří poctivě čekají na své publikum, a jelikož jsem prvním já, vybízím je, aby začali hrát, že lidi přijdou, a lidi přicházejí a odcházejí spokokojeni.
Nemá smysl zastírat, že většina dorazila na koncert Bratří Orffů, místní kapelu, která skoro dva roky nekoncertovala. Kostel se zaplňuje jako nikdy předtím a možná ani nikdy potom, čti full house, sold out, plno. Kapela spouští do nadšeného "huraaaa", a ano, je to dojemné, někteří pláčí (sám jsem naměkko), zpívá se a atmosféra je (bez ironie) liturgická a mystická. Pro připomenutí byli to právě Bratři Orffové, kteří v podstatě zaplatili první ročník. Abychom ubrali na patosu, když dojatý Ivan Gajdoš (zpěvak, textař, skadatel, kytarista) děkuje LuKošovi (Novotnému) za organizaci, kromě bouřlivých ovací se přiopilá dívčina ptá svého přítele: "A kdo to je ten LuBoš?"
Nadšeně hrající The Ills vyplňují vnitřnosti matematickým hlukem, k vidění je pogující něžné pohlaví i kamarád, který kouří zapalovač a pije z fotoaparátu. I nefestivaly jsou náročné. Podobně radostně hrají a poskakují po odposleších Noir Voir, pomalu hodnotím situaci a... zasloužený spánek, do růžova vyspání na festivalu, řekl bych poprvé v životě, probuzení cvrlikajími ptáky.
Po opulentním druhém ročníku byl cíl jasný, více se věnovat vystupujícím a dodržovat hrací řád, což se snad podařilo. Osobně mi chyběl čtvrtek s lokálními kapelami a domáckou atmosférou a léto, fest i nefest má být v létě!!! Otázkou je, jak bude vypadat budoucnost, zda je model udržitelný. Přípravu třetího ročníku provázely problémy, ale za sebe nemám obavy. Zároveň není třeba usínat na vavřínech, plácat se po ramenou a nostalgicky vzpomínat, že první (druhý...) ročník byl nejlepší, je potřeba zamakat, aby (případný) aktuální byl tím nejlepším. Pelhřimovské setkání je pořád malý/velký zázrak.
Když jsem obhlížel případné nové bydlení a v jednom bytu mi otevřeli mladí francoužští hipstři a já viděl jejich bohémské "mieškaňko", uvědomil jsem si, jak jsem přeci jen zestárl a ještě více zkonformněl. Přejme pelhřimovskému setkání, ať se to nikdy nestane.
Děkujeme.
Kytarový SAD
20. - 21. 5. 2016, Pelhřimovy
text © Václav
foto © Romania Exposora
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.