Anna Mašátová | Články / Reporty | 27.03.2015
Když byl v září zrušen koncert Winstona McAnuffa s Fixim z důvodu stávky letecké společnosti, snad to ani nemohlo být pro Francii typičtější. Tentokrát to vyšlo a projekt se po úspěšné tuzemské premiéře na loňských Colours of Ostrava předvedl i v pražské Akropoli.
Multikulturnější trio aby člověk pohledal. Osmapadesátiletý jamajský dreadař se proslavil v sedmdesátých a osmdesátých letech, spolupracoval s Inner Circle i Earlem Sixteenem, a ač se to příliš neví, je autorem slavné písně Malcolm X, kterou si přivlastnil korunní princ reggae Dennis Brown.
McAnuff strávil většinu svého života na cestách, nádeničil na vinicích v Bordeaux, pendloval mezi příbuznými ve Státech, Japonsku, Anglii a Francii, kde byla jeho polozapomenutá kariéra také znovuzahájena. Na tom mělo lví podíl spojení s rock-musettovou partou Java, jejíž součástí byl právě akordeonista François-Xavier Bossard alias Fixi a producent Tony Allen, spoluhráč legendy Fely Kutiho. McAnuffova alba Paris' Rockin' (2006) a Nostradamus (2008) byla ve Francii přijata s nadšením díky neortodoxnímu přístupu i znovuobjevení neřestného tance java z počátku dvacátých let a vůbec celého žánru musette. Fixi a McAnuff se rozhodli na úspěšnou spolupráci navázat deskou A New Day (2013). Opět se vrátili k musette, přidali kalypso, soul a afrobeat, rytmicky odlišnou maloyu z Reunionu, výsledek servírovali s reggae syrovostí i svádivostí melodické tahačky. Track Garden of Love se stal hitem, televizní kanál WDR Funkhaus Europa ho dokonce vyhlásil písní roku 2013.
Fixi svírá během koncertů nejen akordeon, ale také usedá ke klavíru a podílí se na vokálech, zastřený McAnuffův hlas zpívá o lepším světě, lásce i bolesti ze ztráty syna, třetím do trojice je známý herec, perkusista a beatboxer v jedné osobě, Marc Ruchmann, který už do tak pestrého kotlíku přidává italsko-židovsko-alžírské kořeny.
"Eklektický" je v jejich případě velmi slabé slovo. Většina setlistu byla sice odzpívána v angličtině, sem tam však zazněla i francouzština, proč se Winstonovi přezdívá Electric Dread, bylo více než zřejmé. Trhané pohyby jak po zásahu elektrickým proudem, zhroucení se na zem s mikrofonem u pusy, kolem něj pobíhající Fixi s akordeonem, vše jištěné Ruchmanovým beat boxem zezadu. Fungovalo to dokonale, na rozpohybování sálu stačilo pár minut, nepolevili během dvou hodinové jízdy ani jednou. I když je Garden of Love neskutečně chytlavý kousek, trio tahá z rukávů jednu pecku za druhou. Let Him Go, Johnny či Strange svědčí o tom, že comeback se může vydařit i po desítkách let.
Na přídavcích neškudlili, na konci dokonce ještě jednou McAnuff vytáhl Garden of Love, snad aby si zajistil, že ji návštěvníci z uší nedostanou ještě pár dní.
Winston McAnuff & Fixi (jam/fr)
25. 3. 2015, Palác Akropolis, Praha
foto © Tomáš Moudrý
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.