Články / Reporty

Ministry pod vlajkou Antify

Ministry pod vlajkou Antify

Zdeněk Němec | Články / Reporty | 12.07.2019

Nouzové východy v Roxy jako by ten večer neexistovaly. Bezohledná industriální mašina Ministry poprvé u nás v klubu. Zvuk se nemá kam rozletět, prostupuje vším a zařezává se do všeho, co mu stojí v cestě. Končetiny létají vzduchem a krev teče i ze zašpuntovaných uší.

We Will Make America Great Again
We’re Going To Build A Wall
We Will Make America Stupid Again

Vokálně i vizuálně deformovaný Donald Trump za smyčcového doprovodu pomáhá nástupu kapely, aby se rozjel kolotoč kritiky současné Ameriky. Psychedelické projekce podtrhují koncepční album, které startuje skladba Twilight Zone a Jourgensen odříkává mimo mikrofon nasamplované hlášky amerického prezidenta. Vlažnější začátek rozčísne extatické finále druhé skladby Victims of a Clown a láme tempo do zběsilého thrash-punku. You, The People, Have The Power! Navazuje We’re Tired of It a publikum začíná vřít. Naproti tomu Wargasm připomíná hymnické nápěvy Killing Joke, ale to už nefunguje jeden ze tří projektorů a obrazový doprovod je možné sledovat jen na bočních stěnách sálu.

Jourgensen by mohl být v zaslouženém feťáckém důchodu, ale jak sám po smrti dlouholetého spoluhráče a kamaráda Mika Scaccia poznamenal, nové věci uděláme “if the circumstances are right”. A tak se i stalo. Album AmeriKKKant vyšlo více než před rokem, ale pro Ministry jsou tato témata natolik důležitá, že jedou další šňůru a přehrávají celou desku. Koneckonců, jak sám principál během koncertu poznamenal, máme u nás podobné společenské a politické problémy jako oni za velkou louží. Při skladbě Antifa vlají na pódiu anarchistické a antifašistické vlajky a k dokonalosti celého výjevu chybí už jen rudé trenky, které nedávno vlály nad Hradem.

Zaprášená kazeta stejné barvy, na jejímž přebalu je chlápek s americkou vlaječkou a flákem krvavého masa na hlavě, vzbuzovala zvědavost už od dětských let. První setkání. Filth Pig coby industriální bažina zpomalila thrash-metalový úprk Ala Jourgensena a jeho party v polovině devadesátých let, aby se historie opakovala a po mnoha zběsilých letech nového milénia se Ministry opět vrátili k volnějšímu tempu s deskou AmeriKKKant. Živé provedení ji posouvá o několik levelů výš a způsobuje “dodatečné docenění”. Propracované aranže a valivé střední tempo vybízející k soustředěnému poslechu ukončuje skladba AmeriKKKa.

fotogalerii z koncertu najdete tady

Publikum kontroluje čas. Pětačtyřicet minut? Sousto, které hladové fanoušky jen dráždí. Dav naštěstí nemá šanci vypadnout z tempa a Ministry servírují výběr toho nejlepšího, co kapela ve svých začátcích nahrála: Stigmata, Jesus Built My Hotrod, Just One Fix nebo Thieves. Ve světle aktuálních událostí zůstávají stará témata a hesla stále v platnosti. Klenoty extrémního metalu, které intenzitou a dravostí drtí kosti v kotli.We Are Fighting for the Liberation of Minds, Not for the Liberation of This Pig And Racist Society. Thieves! Liar!

Tolik fejkových profilů s lístky na beznadějně vyprodaný koncert nebývá často k vidění. Časy se mění. Timothy Leary už nesedí v backstagi, Bush není prezidentem (ani jeden), ale Jourgensen má jasno a vyjadřuje se k aktuálnímu dění v Oválné pracovně. Příčesek vlaje ve větru populistických keců a Ministry protestují, co jim koncertní pódia dovolí. Klubová premiéra Jourgensenovy vysokooktanové mašiny vyšla výtečně. Uncle Al For President.

Info

Ministry (us)
10. 7. 2019 Roxy, Praha

foto © Valdemar Bednarz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace