Zdeněk Němec | Články / Reporty | 12.07.2019
Nouzové východy v Roxy jako by ten večer neexistovaly. Bezohledná industriální mašina Ministry poprvé u nás v klubu. Zvuk se nemá kam rozletět, prostupuje vším a zařezává se do všeho, co mu stojí v cestě. Končetiny létají vzduchem a krev teče i ze zašpuntovaných uší.
We Will Make America Great Again
We’re Going To Build A Wall
We Will Make America Stupid Again
Vokálně i vizuálně deformovaný Donald Trump za smyčcového doprovodu pomáhá nástupu kapely, aby se rozjel kolotoč kritiky současné Ameriky. Psychedelické projekce podtrhují koncepční album, které startuje skladba Twilight Zone a Jourgensen odříkává mimo mikrofon nasamplované hlášky amerického prezidenta. Vlažnější začátek rozčísne extatické finále druhé skladby Victims of a Clown a láme tempo do zběsilého thrash-punku. You, The People, Have The Power! Navazuje We’re Tired of It a publikum začíná vřít. Naproti tomu Wargasm připomíná hymnické nápěvy Killing Joke, ale to už nefunguje jeden ze tří projektorů a obrazový doprovod je možné sledovat jen na bočních stěnách sálu.
Jourgensen by mohl být v zaslouženém feťáckém důchodu, ale jak sám po smrti dlouholetého spoluhráče a kamaráda Mika Scaccia poznamenal, nové věci uděláme “if the circumstances are right”. A tak se i stalo. Album AmeriKKKant vyšlo více než před rokem, ale pro Ministry jsou tato témata natolik důležitá, že jedou další šňůru a přehrávají celou desku. Koneckonců, jak sám principál během koncertu poznamenal, máme u nás podobné společenské a politické problémy jako oni za velkou louží. Při skladbě Antifa vlají na pódiu anarchistické a antifašistické vlajky a k dokonalosti celého výjevu chybí už jen rudé trenky, které nedávno vlály nad Hradem.
Zaprášená kazeta stejné barvy, na jejímž přebalu je chlápek s americkou vlaječkou a flákem krvavého masa na hlavě, vzbuzovala zvědavost už od dětských let. První setkání. Filth Pig coby industriální bažina zpomalila thrash-metalový úprk Ala Jourgensena a jeho party v polovině devadesátých let, aby se historie opakovala a po mnoha zběsilých letech nového milénia se Ministry opět vrátili k volnějšímu tempu s deskou AmeriKKKant. Živé provedení ji posouvá o několik levelů výš a způsobuje “dodatečné docenění”. Propracované aranže a valivé střední tempo vybízející k soustředěnému poslechu ukončuje skladba AmeriKKKa.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Publikum kontroluje čas. Pětačtyřicet minut? Sousto, které hladové fanoušky jen dráždí. Dav naštěstí nemá šanci vypadnout z tempa a Ministry servírují výběr toho nejlepšího, co kapela ve svých začátcích nahrála: Stigmata, Jesus Built My Hotrod, Just One Fix nebo Thieves. Ve světle aktuálních událostí zůstávají stará témata a hesla stále v platnosti. Klenoty extrémního metalu, které intenzitou a dravostí drtí kosti v kotli.We Are Fighting for the Liberation of Minds, Not for the Liberation of This Pig And Racist Society. Thieves! Liar!
Tolik fejkových profilů s lístky na beznadějně vyprodaný koncert nebývá často k vidění. Časy se mění. Timothy Leary už nesedí v backstagi, Bush není prezidentem (ani jeden), ale Jourgensen má jasno a vyjadřuje se k aktuálnímu dění v Oválné pracovně. Příčesek vlaje ve větru populistických keců a Ministry protestují, co jim koncertní pódia dovolí. Klubová premiéra Jourgensenovy vysokooktanové mašiny vyšla výtečně. Uncle Al For President.
Ministry (us)
10. 7. 2019 Roxy, Praha
foto © Valdemar Bednarz
Marek Hadrbolec 05.02.2025
Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.
Vojta Chmelík 03.02.2025
Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.
Alžběta Sadílková 31.01.2025
Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…
Vojta Chmelík 29.01.2025
Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...