Zdeněk Němec | Články / Reporty | 12.07.2019
Nouzové východy v Roxy jako by ten večer neexistovaly. Bezohledná industriální mašina Ministry poprvé u nás v klubu. Zvuk se nemá kam rozletět, prostupuje vším a zařezává se do všeho, co mu stojí v cestě. Končetiny létají vzduchem a krev teče i ze zašpuntovaných uší.
We Will Make America Great Again
We’re Going To Build A Wall
We Will Make America Stupid Again
Vokálně i vizuálně deformovaný Donald Trump za smyčcového doprovodu pomáhá nástupu kapely, aby se rozjel kolotoč kritiky současné Ameriky. Psychedelické projekce podtrhují koncepční album, které startuje skladba Twilight Zone a Jourgensen odříkává mimo mikrofon nasamplované hlášky amerického prezidenta. Vlažnější začátek rozčísne extatické finále druhé skladby Victims of a Clown a láme tempo do zběsilého thrash-punku. You, The People, Have The Power! Navazuje We’re Tired of It a publikum začíná vřít. Naproti tomu Wargasm připomíná hymnické nápěvy Killing Joke, ale to už nefunguje jeden ze tří projektorů a obrazový doprovod je možné sledovat jen na bočních stěnách sálu.
Jourgensen by mohl být v zaslouženém feťáckém důchodu, ale jak sám po smrti dlouholetého spoluhráče a kamaráda Mika Scaccia poznamenal, nové věci uděláme “if the circumstances are right”. A tak se i stalo. Album AmeriKKKant vyšlo více než před rokem, ale pro Ministry jsou tato témata natolik důležitá, že jedou další šňůru a přehrávají celou desku. Koneckonců, jak sám principál během koncertu poznamenal, máme u nás podobné společenské a politické problémy jako oni za velkou louží. Při skladbě Antifa vlají na pódiu anarchistické a antifašistické vlajky a k dokonalosti celého výjevu chybí už jen rudé trenky, které nedávno vlály nad Hradem.
Zaprášená kazeta stejné barvy, na jejímž přebalu je chlápek s americkou vlaječkou a flákem krvavého masa na hlavě, vzbuzovala zvědavost už od dětských let. První setkání. Filth Pig coby industriální bažina zpomalila thrash-metalový úprk Ala Jourgensena a jeho party v polovině devadesátých let, aby se historie opakovala a po mnoha zběsilých letech nového milénia se Ministry opět vrátili k volnějšímu tempu s deskou AmeriKKKant. Živé provedení ji posouvá o několik levelů výš a způsobuje “dodatečné docenění”. Propracované aranže a valivé střední tempo vybízející k soustředěnému poslechu ukončuje skladba AmeriKKKa.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Publikum kontroluje čas. Pětačtyřicet minut? Sousto, které hladové fanoušky jen dráždí. Dav naštěstí nemá šanci vypadnout z tempa a Ministry servírují výběr toho nejlepšího, co kapela ve svých začátcích nahrála: Stigmata, Jesus Built My Hotrod, Just One Fix nebo Thieves. Ve světle aktuálních událostí zůstávají stará témata a hesla stále v platnosti. Klenoty extrémního metalu, které intenzitou a dravostí drtí kosti v kotli.We Are Fighting for the Liberation of Minds, Not for the Liberation of This Pig And Racist Society. Thieves! Liar!
Tolik fejkových profilů s lístky na beznadějně vyprodaný koncert nebývá často k vidění. Časy se mění. Timothy Leary už nesedí v backstagi, Bush není prezidentem (ani jeden), ale Jourgensen má jasno a vyjadřuje se k aktuálnímu dění v Oválné pracovně. Příčesek vlaje ve větru populistických keců a Ministry protestují, co jim koncertní pódia dovolí. Klubová premiéra Jourgensenovy vysokooktanové mašiny vyšla výtečně. Uncle Al For President.
Ministry (us)
10. 7. 2019 Roxy, Praha
foto © Valdemar Bednarz
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.