Články / Reporty

Móda, ozdobičky i čirá zlost (Mighty Sounds 2022)

Móda, ozdobičky i čirá zlost (Mighty Sounds 2022)

Radka Bednarzová | Články / Reporty | 12.07.2022

Poprvé na Mighty Sounds. Nejdříve jsme autem zabloudili, a tak jsem viděla areál shora. Už brzy v pátek odpoledne byl z velké části zaplněný auty a různobarevnými stany. Napodruhé jsme cestu trefili podle fanoušků mířících v nekonečném proudu k jednomu cíli. Přidali jsme se, projeli improvizovanou cestou, o níž jsme netušili, že se promění v bahnité řečiště, a chytli jedno z posledních stanových míst.

MEJDANOVÝ MARATON

O vrchol pátečního večera se postarali američtí matadoři Social Distortion, kombinující punk rock, blues a country. Drhnou to spolu přes čtyřicet let, ale to jim neubírá na energii, v plném nasazení od první vteřiny. Roztančili publikum, rozezpívali jej singalongem Story of My Life. Na průběh dohlížela nepostradatelná rozkřepčená kostra s drinkem martini v pařátech. Navázali na ně o generaci mladší Crim ze Španělska svým extrémně melodickým a podmanivým street punkem. Ovšem byli o poznání rychlejší a zuřivější.

Lucky Hazzard Stage hostila především bandy tvrdších žánrů. Zahrály si tu britské punkrockové ségry Maid of Ace nebo ostravská thrashmetalová kapela Malignant Tumor. Ty však vystřídali navonění urban kovbojové Frankie and The Deadbeats s nefalšovaným country a pohledy upřenými někam na měsíc vznášející se nad přerostlým kaktusem.

Ani letos nevynechali Mighty Sounds tuzemští Fast Food Orchestra, čili hip hop, reggae a ska. Houpavé rýmy a chytlavé refrény zněly svěže, bodovaly dadaistické taškařice typu Z pohádky do pohádky, ale i novinky jako Jízdní řád. Směsicí jihoamerických rytmů, ska, reggae a rocku roztančili hlavní scénu horkokrevní latino Che Sudaka a bylo úplně fuk, že je po půlnoci, večírek teprve začínal.

POČASÍ NEPOČASÍ

V sobotu se rozpršelo a teplota klesla nečervencově pod 15 stupňů. Nezbylo než obout kanady a v batohu vyštrachat cokoli, co alespoň vzdáleně připomínalo zimní bundu, kterou jste stejně brzy odložili, protože třeskutě rychlý mexický hardcore a street punk kyselých Acidez vám rozehřál krev na bodu varu. Pak nečekaně vykouklo sluníčko a mejdan na všudypřítomném bahně mohl pokračovat. Hrál se i fotbálek.

Ochutnávku ska a 2tone z Nizozemí přivezl do Tábora vitální šedesátník Mark Foggo a jeho Skaters, excentrický výkon byl kompletní až s jazzovým saxofonem. Vystřídali je punkrockoví Antiflag ze Států. Řeznické písničkářství, texty revoltující proti socio-politické krizi a podívaná, při které skákali na pódiu a kouzlili s kytarami. Pogovalo se do bezvědomí.

fotogalerie z festivalu najdete tady

Příjemně pobavili pražští Queens of Everything svým rockʼnʼroll/punkem. Klapající kontrabas s dechovou sekcí odvedly dobrou práci, ještě zábavněji působili unplugged. Celé letiště se pak povinně sešlo na švédské hvězdy Royal Republic. Ti opepřili večer velmi divokým rockʼnʼrollem se špetkou punku. Hráli melodicky i smrtelně rychle, nechyběla show. Frontman Adam Grahn bavil publikum vtípky a po jevišti se proletěla jeho „druhá nejoblíbenější kytara“.

KDYŽ GUTALAX BAVÍ

Neděle slibovala nabitý program. Z dramatických mraků už naštěstí nepršelo, i bláto trochu uschlo a ztvrdlo. Get the Shot vystřelili přesně na cíl. Kanadští nahněvaní muži spustili hardcore-punk říznutý osmdesátkovým thrashem, žádná móda, ozdobičky, jenom čirá zlost. K tomu kotel rozžhavený doběla. Energie se zhmotnila a nebylo to hezké.

V podvečer fekální Gutalax. Jako předzvěst jejich příchodu začaly vzduchem létat roličky toaletního papíru. Objevili se jako obvykle v bílých ochranných oblecích a brýlích a spustili zběsilý gore grind s texty omezenými na pig squeal a hrdelní vokály. Nejdříve několik starých pecek jako Toi toi story nebo „houpavá“ Za sedmero pšouky, aby plynule přešli ke skladbám z nové desky s vynalézavými názvy jako Nosím místo ponožky kousek svojí předkožky. Ale jak poznamenal frontman Maty, je to úplně jedno, protože všechny písně znějí stejně. Podstatné je, že Gutalax zkrátka baví.

Hlavní hvězdou festivalu byli irsko-američtí Dropkick Murphys, na které se vyplatilo počkat, i když hráli jako poslední. Poctivý punk okořeněný akustickou irskou lidovkou střídaly coververze starých hospodských písniček. Heligonka si to rozdávala s elektrickými kytarami, skákalo se pod pódiem i na něm. Zakončili hitovkou Rose Tatoo. A Mighty Sounds utichly.

ŠLÁGRY, MANTINELY

Za zmínku stojí doprovodný program. Kdo měl chuť posílit tělo, zahrál si fotbálek nebo nohejbal, čutálisti posilnění pivem podávali odpovídající výkony. A „dresy“ brzy nabyly hnědé barvy bláta. Probíhaly skateboardové exhibice. Kluci předváděli triky na U rampě nebo přeskoky překážek, jeden jim záviděl odvahu i vůli po opakovaných pádech znovu vstát. V noci se rozzářil průvod s fireshow, odněkud z mlhy prošel areálem a na chvíli vše osvětlil jiným než elektrickým světlem.

Všechno fungovalo: skvělé zázemí, kemp s hygienickým zázemím a nespočet stánků s občerstvením, spousta hospod a barů. Bylo kde se bavit i čím se bavit. Mighty Sounds je festival určený širokému spektru lidí, v jeho programu jsou chuťovky pro fajnšmekry tvrdých stylů, na svoje si přijdou i ti, co si přišli jen tak zatančit, poslechnout si šlágry. Na rozdíl od akcí nejtvrdšího ražení typu Obscene Extreme se tady všichni chovají v podstatě přístojně, dodržují pravidla. Což ovšem může působit poněkud svazujícím dojmem. Anarchie tu má svoje mantinely.

Info

Mighty Sounds vol. 16
8.–10. července 2022 Tábor, letiště Aeroklubu Tábor
web festivalu

foto © Valdemar Bednarz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace